Debat
Der er stor forskel på kommercielle aktører, der har en vare at sælge, og foreninger eller organisationer, der arbejder for oplysning og uddannelse, mener de to skribenter.
Collage af Villads Kirk Thomsen
Debat: Hvordan skal lærere forholde sig til materialer, hvor afsenderen har en tydelig interesse?
Lærere skal bruge undervisningsmateriale med en dagsorden klogt. Det handler ikke om at afvise materialerne, men om at anvende dem kritisk og i samspil med andre perspektiver, mener dagens debattører.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Fagbladet Folkeskolen har
rejst en vigtig debat om undervisningsmaterialer, efter at Vores Fisk fra
Danmarks Fiskeriforening blev
kritiseret for greenwashing. Kritikken går på, at materialet fremstiller
fiskeriet i et positivt lys uden at nævne miljøkonsekvenser som bifangst og
iltsvind.
Det rejser spørgsmålet: Hvordan skal lærere forholde sig til
undervisningsmaterialer, når afsenderen har en tydelig interesse? Skal alt med
en dagsorden afvises?
Det korte svar, set fra vores side af bordet, er nej. Der
findes mange gode undervisningsmaterialer fra både NGO’er og offentlige
institutioner, som kan bidrage med aktualitet og relevans i undervisningen. Men
det kræver, at lærerne anvender dem til at lære eleverne at forholde sig
kritisk og reflekteret til emnet.
Materialer som Vores Fisk kan blive opfattet som reklame
forklædt som undervisning. Konceptet Skolemælk og de tilbud, der er forbundet
med ordningen, kan opfattes som reklame for Mejeriforeningen. Gratis chokolade
til madkundskabslærere fra en stor producent kan opfattes som et salgsfremmende
tiltag. Og så videre. Det er uheldigt, hvis disse ting ukritisk implementeres
og bruges. Derfor er det afgørende, at lærerne vurderer, om materialet
forholder sig nuanceret til problemstillingerne i et givent fag og afdækker
flere perspektiver.
Hvordan skaber vi balance og nuancer?
Det handler ikke om at undgå materialer fra aktører med
interesser, men om at bruge dem bevidst og i samspil med andre perspektiver.
Her er det vigtigt at overveje, om der er tale om skjult markedsføring eller et
oprigtigt ønske om at uddanne og oplyse.
I Dansk Vegetarisk Forening tilbyder vi lige nu den gratis
workshop Mad for Fremtiden – en dialogbaseret workshop for 6.-9. klasse,
hvor eleverne arbejder med refleksion, gruppearbejde og dilemmaer om mad, klima
og sundhed. Workshoppen er udviklet med støtte fra Plantefonden og faciliteres
af os som NGO. Projektet er blevet en realitet, fordi vi i Danmark spiser langt
færre af de sunde bælgfrugter, end kostrådene anbefaler. Derfor er det vigtigt
at få flere af dem ind i madlavningen. DVF’s formål er ikke at sælge en vare,
men at oplyse og inspirere eleverne til at forstå bælgfrugter og andre
plantebaserede fødevarer som en del af en sund og klimavenlig kost. Dette
lægger sig op ad Fødevarestyrelsens kostråd og UVM's formål for madkundskab.
Vores ærinde med dette er ikke kommercielt. Men vi vil gerne
hjælpe med at oplyse og opfordre eleverne til at reflektere kritisk over, hvor
den mad, vi spiser, kommer fra, og hvordan den påvirker vores sundhed såvel som
dyr og klode. På den måde kan vi få en nuanceret dialog om sundhed og
bæredygtighed. Og om de dilemmaer, der kan opstå i forbindelse med omstillingen
– for familier, for landbruget og for hele samfundet.
Styrke elevernes kritiske tænkning
Det er selvfølgelig altid op til hver enkelt faglærer at
vurdere, om en workshop, et oplæg eller gratis elevmateriale er foreneligt med
fagets formål. Og derudover være opmærksom på skjult markedsføring og
kommercielle interesser.
Der er stor forskel på kommercielle aktører, der har en vare
at sælge, og foreninger eller organisationer, der arbejder for oplysning og
uddannelse og har ekspertise på et givent område. Men det skal altid tydeligt
deklareres, hvor oplysningerne kommer fra, og påstande og tal skal kunne
efterprøves.
I en tid, hvor korrekt information og misinformation kan
være svære at skelne fra hinanden, er det så meget desto vigtigere, at
elevernes kritiske tænkning og refleksionsevne bliver styrket på tværs af
fag.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk