Inspiration: PLC
"Læringsmålet er oppe på den store klinge, for kildekritik er vigtig – måske endda vigtigere end nogensinde", skriver Julian Drud Sørensen.
Foto: Privatfoto.
Inspiration: I Randers har de fundet en ny måde at undervise i kildekritik
Det kildekritiske escaperoom lærer eleverne om de syv grundregler for kildekritik. Tag med 6.b gennem læringsforløbet her.
”Film, bøger, serier, YouTube, museer, lærere, tv2.dk, Albert
Einstein. Og så min favorit: bibliotekarer!”. Signe Brinkmann fra Randers
Bibliotek gennemgår nogle af de post-it-sedler, der er klistret op på
opslagstavlen.
Hun kigger ud på sedlernes forfattere, 24 folkeskoleelever,
der har brugt de seneste par minutter på at notere eksempler, der ifølge dem
hører under kategorien: Troværdige kilder.
Det er fredag formiddag, og 6.b fra
Østervangsskolen i Randers er på besøg på byens bibliotek, hvor de lærer om
kildekritik. Eller rettere: De er fanget i ’Det kildekritiske escaperoom’ – et
skoletilbud, der kombinerer leg og læring, og som henvender sig til 6., 7. og
8. klasse.
Læringsmålet er oppe på den store
klinge, for kildekritik er vigtig – måske endda vigtigere end nogensinde – i en
digitaliseret og globaliseret verden, hvor misinformation er blevet noget, vi
skal være på vagt overfor.
Del gode ideer
Vil
du bidrage til Folkeskolens inspirationsunivers?
Så
send en mail med dit indlæg til inspiration@folkeskolen.dk
Medsend
gerne et billede af dig selv, som vi må bruge.
Undervisningsmetoden er til gengæld
nærværende og inddragende. Helt konkret skal eleverne lege, lytte og i
fællesskab arbejde sig frem til en række kildekritiske råd, som de kan bruge,
når de søger informationer. Og så er der et rollespilselement: Sammen med den
strenge lærer Ejnar og fire fiktive klassekammerater skal klassen nemlig løse
en række gåder, der tager udgangspunkt i syv kildekritiske grundregler.
For hver gåde de løser, er de ét
skridt tættere på målet: at slippe ud af Det kildekritiske escaperoom. Først
når alle gåder er løst, kommer de ud. Med ny viden i bagagen.
Det gådefulde rum
Tilbuddet blev etableret for to år siden, og
responsen fra både elever og lærere har været positiv. Men hvad er pointen med
at bruge et escaperoom til at undervise i kildekritik?
Spørger man Signe Brinkmann, der er koordinator for
Randers Biblioteks skole- og uddannelsesafdeling, er det netop selve rammen –
et escaperoom – der gør, at tilbuddet fungerer. Ganske enkelt fordi eleverne
ved, hvad det er – måske har de endda prøvet at befinde sig i et af de
gådefulde rum, hvor de har skullet løse mysterier på tid.
”Det er vigtigt for os, at kommunens børn og unge ikke
forbinder biblioteket med noget, der er tørt og kedeligt. Derfor forsøger vi at
integrere legende og elevinddragende aktiviteter i alle vores tilbud, og flere
af dem rammesættes ud fra et narrativ, som eleverne kan relatere til fra deres
hverdag”, forklarer Signe Brinkmann, der har en baggrund som folkeskolelærer.
Netop den legende og inddragende metode er en af nøglerne. I
hvert fald ifølge bibliotekschef Lone Føgh Westphall.
”Vi har mulighed for at involvere og engagere eleverne på
andre måder, end de er vant til”, siger hun og fortsætter:
”Faktisk er det en del af vores dna, at vi eksperimenter. Vi
udvikler og samskaber med borgere og samarbejdspartnere – i det her tilfælde
elever og lærere. Derfor forsøger vi hele tiden at gå nye veje, og vi er heller
ikke bange for at lade noget dø for at give plads til noget andet, som fungerer
bedre”.
Kildekritikkens 7 grundregler
1: Hvem har skrevet kilden?
2: Hvad er kildens formål?
3: Hvornår er kilden opdateret?
4: Hvilke andre kilder bygger kilden på?
5: Tjek kildens troværdighed
6: Hvor objektiv er kilden?
7: Hvem er kildens målgruppe?
Tre gode råd
Bibliotekernes undervisningsrammer adskiller sig fra
folkeskolernes, men det betyder ikke, at der ikke er inspiration at hente.
Tværtimod.
Randers Biblioteks Signe Brinkmann er uddannet
folkeskolelærer og har arbejdet i folkeskoleregi i ti år. Her kommer hun med
tre konkrete råd til, hvordan du kan arbejde med kildekritik i klasselokalet:
- Analyser kildemateriale, som eleverne kan
relatere til fra deres hverdag: Instagram-opslag, snaps, YouTube-klip, reels og
så videre. Når man ser et opslag fra eksempelvis en influencer, kan det være
svært at gennemskue, hvem der er den egentlige afsender, og hvad formålet med opslaget
er.
- Vis, hvor forskellige kilder kan være – og
medbring gerne eksempler i form af fysiske genstande og bøger, som eleverne kan
røre ved.
- Præsenter eleverne for kilder, som er
lettilgængelige og troværdige. For eksempel bibliotekernes artikeldatabase
eller Faktalink, hvor alt er faktatjekket.
Det kildekritiske escaperoom
Læringsmål: Eleverne får ved hjælp af rollespil og
elevinddragende aktiviteter en række kildekritiske råd, som kan anvendes, når
de søger efter brugbare og gyldige informationer.
Hvad skal der ske? De fiktive elever Sally, Katrine,
Basim og Magnus bliver spærret inde af deres lærer, Ejnar. Kun ved kildekritik,
at søge informationer og bruge sund fornuft, kan eleverne komme ud af det
kildekritiske escaperoom sammen med de fire fiktive hovedpersoner.