Debat
Uden en ekstra test for ordblindhed risikerer elever at halte bagefter i mange fag, mener lærer Inge Dinis Jensen.
Foto: gettyimages
Lærer: Én ordblindetest er ikke nok
Vi skal kunne genteste elever for ordblindhed, mener lærer Inge Dinis Jensen.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
I folkeskolen opdager vi ofte tidligt, at nogle elever har
svært ved at læse og skrive.
Typiske tegn på ordblindhed inkluderer vokalforveksling,
manglende konsonantfordobling og udeladelse af bestemte konsonanter.
I en bestemt periode i foråret kan eleverne testes. Man må
teste fra 3. klasse, men mange venter lige, til eleverne er mere sikre.
Resultaterne af testen kategoriserer eleverne som enten grøn
(ikke ordblind), gul (har mange problemer, men er ikke ordblind) eller rød (ordblind).
Tidligere kunne elever gentestes efter to år, men nu gælder
kun den første test. Denne test afgør, om eleven kan få adgang til hjælpemidler
som oplæsningsprogrammer, ekstra tid til eksamener eller anden støtte.
For at sikre, at alle elever får den nødvendige støtte, bør
det være muligt at teste eleverne igen, hvis der er mistanke om ordblindhed,
selvom de allerede er testet én gang.
Det
gælder især, inden de starter på efterskole eller ungdomsuddannelse. Uden
gentest risikerer eleverne at halte bagefter i mange fag, hvilket påvirker
deres karakterer, trivsel og motivation for at fortsætte uddannelsen. Rigtig
mange af vores fag er jo stadig ”læse/skrive fag”.
Manglende støtte til ordblinde elever kan føre til
frustration og misforståelser, for det påvirker både elevernes trivsel og
lærernes arbejdsglæde. Samtidig bekymrer forældre sig om deres børns fremtid,
når de ikke kan få den nødvendige hjælp.
Den første test gælder
Selvfølgelig skal vi ikke bare teste for at teste. Vores
dygtige kolleger ude på skolerne gør jo virkelig deres arbejde godt. Det er af
yderste vigtighed, at vi undersøger ved hjælp af andre test, fx Elbro’s lister
eller Testbatteriet, så vanskelighederne bliver afdækket, inden vi tyer til den
rigtige ordblindetest. Forarbejdet derude i skolerne er uhyre væsentligt – og
det ved jeg, at både dansklærerne og læsevejlederne er meget bevidste om.
For nylig har jeg oplevet en situation, hvor en elev skulle
videre på efterskole i 9. klasse. Selvom eleven var testet gul i 6. klasse,
havde jeg lovet at genteste i 8. klasse, for efter daværende lov skulle der gå
to år imellem testene. I 8. klasse viste testen rød. Trods masser af hjælp på
efterskolen, må eleven stadig ikke bruge hjælpemidler til eksamen i 9. klasse,
da det nu er den første test, der tæller.
Jeg har skrevet til undervisningsministeriet, talt med
ombudsmanden – og hevet i de politiske kontakter jeg finder muligt, men det
hjælper ikke de elever (og forældre), der lige nu står i dette dilemma. Eksamen
venter lige om hjørnet.
Efter min mening skal vi hjælpe alle børn med at blive så
dygtige, som de kan. Det gør vi bare ikke i disse tilfælde.
Alt for mange børn kommer i klemme her.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk