Debat

Kommende ordblindeaftaler bør også omfatte talblindhed, mener Nikoline Erbs Hillers-Bendsten og Helena Liliendahl Brydensholt fra Alternativet.

Alternativet: Vi har brug for at anerkende talblinde – nu!

"Det er på tide, at vi anerkender, at talblindhed er et handicap, der giver hverdagsudfordringer for mange borgere i Danmark," skriver to ordførere fra Alternativet i dagens debatindlæg. De foreslår, at den nye ordblindeaftale også skal inkludere talblindhed.

Offentliggjort

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

I uge 40 var der ordblindeuge i Danmark. Det er en vigtig uge, hvor vi retter fokus mod ordblinde og anerkender de udfordringer, de står overfor. Selvom det er positivt, at vi sætter fokus på ordblinde, må vi ikke glemme, at der også er en gruppe mennesker, der lider af talblindhed, og som også fortjener vores opmærksomhed og støtte.

I Alternativet er vi stærke fortalere for en inkluderende samfundsstruktur, hvor alle borgere har lige muligheder for at trives og udvikle sig, uanset hvilke udfordringer de står over for. 

Derfor glæder det os at være med i den nylige aftale om styrket ordblindeindsats for voksne og unge. Dette er et skridt i den rigtige retning, men vi mener også, at tiden er inde til at sætte fokus på talblindhed, som Alternativet heldigvis også var med til at få skrevet ind i aftaleteksten. 

Misforstået og stigmatiseret

Historisk set har både ordblindhed og talblindhed været misforstået og stigmatiseret. Mennesker med talblindhed blev ofte fejlagtigt betragtet som "dumme" eller "ikke gode til matematik." Dette har ført til en udbredt mangel på anerkendelse af talblindhed som en legitim og reelt eksisterende tilstand. Det er vigtigt at nævne, at talblindhed ikke er et udtryk for manglende intelligens; det er en specifik indlæringsvanskelighed, der påvirker ens evne til at forstå og arbejde med tal. 

Man er først begyndt de seneste 10 år i Danmark at se talblindhed som en diagnose, som man er begyndt at forske i. 

Talblindhed, også kendt som dyskalkuli, er en tilstand, der påvirker en betydelig del af befolkningen, men som hidtil har haft en minimal plads i både samfundsdebatten og den politiske dagsorden. Det er på tide, at vi anerkender, at talblindhed er et handicap, der giver hverdagsudfordringer for mange borgere i Danmark, og at der er behov for handling. Derudover er det vigtigt, at vi netop nu, ligestiller talblindhed og ordblindhed, så vi ikke skal tage den lange kamp, som det har taget af få ordblindhed ind i den politiske debat.

I skoleåret 2021/2022 blev omkring 12 procent af folkeskolens 9. klasseselever testet for ordblindhed i løbet af deres skoletid, hvilket repræsenterer en betydelig andel. Samtidig er cirka otte procent af danskerne ramt af ordblindhed, hvilket udgør en væsentlig del af befolkningen, mens en-to procent oplever talblindhed, hvilket er en mindre, men stadig betydelig andel.

Afgørende at anerkende og støtte

Ordblindhed og talblindhed er to sider af samme mønt, og begge udfordringer fortjener vores fulde opmærksomhed. Det er dejligt at se, hvordan samfundet forsøger at bryde de barrierer, der holder nogle borgere tilbage, og hjælper dem med at realisere deres potentiale. Men lad os også huske på , at tal er en ligeså afgørende færdighed som læsning og skrivning, og at talblindhed kan have lige så stor indvirkning på en persons liv som ordblindhed. 

Talblindhed kan føre til praktiske udfordringer i dagligdagen, herunder svært ved at håndtere penge, budgettere, planlægge tidsfrister og udføre matematiske opgaver på arbejdet eller i skolen. Samtidig kan det påvirke ens selvværd og selvtillid, idet det ofte medfører frustration og følelsen af at være inkompetent. Det er derfor afgørende at anerkende og støtte personer med talblindhed, så de kan overvinde disse udfordringer og opnå en bedre livskvalitet.

Vi opfordrer os politikere til at tage talblindhed alvorligt og inkludere det som en del af den styrkede indsats for læse- og skrivevanskeligheder. 

Kommende ordblindeaftaler bør ikke blot være begrænset til ordblindhed, men bør også omfatte talblindhed som en lige så vigtig del af vores samlede tilgang til læse- og skrivevanskeligheder. Lad os bruge den nyligt indgåede ordblindeaftale som en platform til at udvide vores støtte til alle, der står over for disse udfordringer. På den måde kan vi skabe et mere inkluderende samfund, hvor alle borgere har mulighed for at realisere deres potentiale, uanset hvilke lære- eller tal-udfordringer de måtte have.

Læs den nye ordblindeaftale her.

Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk