Det er vigtigt, at eleverne har lyst til at afprøve app’en og ikke bare tager med i biografen for at slippe for undervisningen hjemme på skolen.Foto: Randi Hedelund Jeppesen
440 ordblinde elever skal i biografen for at læse med ørerne
I morgen sætter 440 ordblinde elever sig ind i en biograf i Svendborg for at se en engelsk film, mens de får underteksterne læst op af en app. Det skal give dem indsigt i, at de kan se udenlandske film på lige fod med kammarater uden læsevanskeligheder.
HenrikStanekJournalist på folkeskolen.dk/specialpædagogik
I
anledning af den internationale ordblindeuge skal 440 ordblinde elever fra
skolerne i Svendborg Kommune i biografen i morgen formiddag for at se Inderst
inde 2. Her skal de afprøve app’en Subreader, som læser undertekster op.
Annonce:
”Elever
med ordblindhed bliver tit taget ud af klassen til noget, der er træls, men her
skal de til et arrangement, som er sjovt. Som ordblind kan man let føle sig
alene med sin læsevanskelighed, men da eleverne skal på tur, ser de, at der
måske er 40 andre elever med ordblindhed på skolen. Det kan være, at drengen i
8. klasse, som er sej til fodbold, er i blandt”, siger Randi Hedelund Jeppesen,
som står bag arrangementet.
Filmen
er nøje udvalgt.
”Følelsen
af, at man ikke er alene med sine udfordringer, kan være virkelig dejlig. Og
lige netop følelser er filmens tema, for Inderst inde 2 handler om alle de
følelser, som kæmper om pladsen i hjernens hovedkvarter”, siger hun.
Lokal
virksomhed betaler billetterne
Annonce:
Initiativet
til en fælles biograftur stammer fra en læsevejleder i Svendborg Kommune. Det
første år delte kommunen og skolerne udgiften til biografbilletter imellem sig,
men derefter havde de ikke råd.
Det
fik sidste år Randi Hedelund Jeppesen til at tage sagen i egen hånd. Hun er
uddannet lærer og har en virksomhed, hvor hun blandt andet rådgiver om
læse-skriveteknologi. Redskaber, hun selv er afhængig af, da hun er ordblind.
”Jeg
er glad for, at der findes en app, så jeg kan få læst undertekster op. Så er
jeg ikke længere afhængig af, om jeg forstår det sprog, filmene er på”,
fortæller hun om sin bevæggrund for at invitere kommunens elever med
ordblindhed i biografen.
Sidste
år fik Randi Hedelund Jeppesen en lokal virksomhed til at sponsere billetterne,
og det har hun haft held med igen.
Annonce:
”Det
første år var alle enige om, at biografturen var en fed oplevelse for eleverne,
og som selvstændig kunne jeg få det til at ske igen”, fortæller hun.
Svært
ikke at gøre reklame
Eleverne
kommer ind i en sal, hvor alle har brug for teknikken til at få læst op. Eller
rettere: Nogle siger, at det behøver de ikke, for de forstår engelsk. Men den
går ikke.
”Vi
har fået billetterne, fordi vi skal afprøve Subreader, så alle kan forstå det
hele og grine sammen. Eleverne er desuden i biografen i skoletiden, så det er
vigtigt, at de har lyst til at afprøve app’en og ikke bare tager med for at
slippe for undervisningen hjemme på skolen”, siger Randi Hedelund Jeppesen, som
anbefaler eleverne at have en ear plug i det ene øre, så de kan høre filmens
lyde i det andet.
Annonce:
Hun
har tænkt over, at hun i bund og grund reklamerer for en app, som kræver abonnement,
men hun mener, at hun kan forsvare det.
”Det
er svært ikke at gøre reklame, når man præsenterer teknologi, som kan gøre en
stor forskel for eleverne, men mange biografer abonnerer på Subreader, så det
er gratis for publikum at bruge app’en, og der er også skoler, som har den”.
Subreader
er udviklet af fire gymnasieelever, som har vundet flere priser. I morgen
holder en af dem, Alexander Gram, et kort oplæg
for eleverne om sit liv som iværksætter, før filmen toner frem på lærredet.
”Alexander var træt af at høre sin mor læse undertekster op
for hans ordblinde lillebror. Det gav ideen til Subreader. Men han er mest med
til arrangementet for at gøre mig tryg, fordi han kan træde til, hvis der
opstår tekniske problemer”, siger initiativtageren.
Annonce:
Nogle
elever tager app’en til sig
Randi
Hedelund Jeppesen arbejder som ordblindekonsulent for Svendborg Kommune, og det
er hendes indtryk, at arrangementet får nogle af de elever, som ikke kan nå at
læse undertekster, til at bruge Subreader.
”Elever,
som er gode til engelsk, bruger ikke Subreader, for de gider alligevel ikke se
franske og tyske film. Men elever, som har svært ved at forstå andre sprog,
bruger den. Sidste år hørte jeg en pige i 6. klasse sige: ’Nu behøver jeg ikke
længere sige nej, når mine veninder spørger, om vi skal se en engelsk film i
biografen’. Det skal netop være muligt at være med på lige vilkår i skole og
fritid på trods af ordblindhed”, siger Randi Hedelund Jeppesen.