Voldsomme elever
Imens politikere i Odense og Oslo overvejer mulighederne for særlige skoletilbud til voldsomme elever, har Sverige allerede ti års erfaring med noget lignende. De såkaldte akutskoler.
chameleonseye
Sverige satser på akutskoler til krænkende elever, men ved ikke om det virker
Den svenske regering har sat 150 millioner af til en slags turboforløb for elever, der truer og krænker andre, men den svenske lærerforening ser med en vis skepsis på tiltaget.
Efter de voldsomme beretninger om vold imellem elever på Agedrup
Skole i Odense igangsatte
kommunen en undersøgelse af muligheden for at oprette
særlige skoletilbud til børn, der har krænket andre elever.
Men danskerne er ikke de første til at få den idé.
I Stockholm har man i 11 år haft en såkaldt ’akutskole’, hvor
elever fra 6. klasse og op kan komme hen i fire uger i en slags fagligt
og socialt turboforløb, hvis de har været voldelige eller krænkende overfor
deres klassekammerater. Og modellen breder sig i landet, som man kunne læse i denne reportage fra akutskolen i Gøteborg.
Per Båvner, der er konsulent i den svenske lærerforening, Sveriges Lärere, fortæller,
at både eleverne og lærerne på akutskolerne lader til at være glade for konceptet.
Men om tilbuddet har nogen effekt, er umuligt at sige, fortæller han, for det
er så vidt han ved aldrig blevet undersøgt.
”Det er kun ganske få børn, der kommer igennem et forløb på
en akutskole, så det er svært at sige noget om en effekt generelt”, fortæller konsulenten.
Han undrer sig derfor også over, at den svenske regering for
lidt over et år siden afsatte 150 millioner til flere akutskoler.
”Jeg forstår ikke politikernes beslutning. Der er omtrent 50
kommuner, der har søgt om penge fra pujlen. Mange af kommuneren er meget små, og kan ikke
have mere end én eller to elever, der har behov for at gå på akutskole”, siger
Per Båvner og fortæller, at den svenske lærerforening frygter, at de mange nye
akutskoler ender som et misforstået tilbud til elever, der ikke kan rummes i den
almindelige skole af andre årsager, fortæller han.
Kan vi lære noget i Danmark?
Per Båvner vurderer, at Danmark og Sverige minder en del om
hinanden, når det kommer til vold i skolerne.
For selvom den banderelaterede vold fylder meget i de
svenske medier, er der mindre vold i samfundet helt generelt forklarer han, og
i skolerne er det også ganske få elever, der står for den voldelige adfærd. Det
er også tilfældet i Danmark, mener han, og han ser debatten herhjemme som
udtryk for enkelte sager, der er eksploderet ud af proportioner og et udtryk for,
at vores forhold til vold har ændret sig.
”For 20 år siden var der masser af vold i skolerne, men
det blev bare ikke opdaget eller taget alvorligt på samme måde som i dag, hvor lærerne
er tættere på eleverne, og hvor forældre og skoler har nultolerance overfor vold”,
siger Per Båvner.
Akutskolerne i Sverige er kun et fire ugers forløb,
understreger han, og skal nærmere betragtes som et pusterum for eleverne og et
tidsrum, hvor de sociale myndigheder kan få tid til at sætte tiltag i gang, uden
at den voldelige elev er i fare for sine klassekammerater.
Det kan være ganske fint for de voldsomme elever og for
skolerne, men det er som sådan ikke noget, der løser elevernes problemer, understreger
Per Båvner.
”Elevernes problemer skal jo løses i det miljø, som de
opholder sig i. Og det er nogle gange en opgave for socialforvaltningen”, siger
han.
Og taler man om elever, der er yngre end 6. klasse, ser
Per Båvner ikke akutskolerne som en gangbar løsning.
”For små børn er det jo endnu vigtigere, at de bliver i
deres sædvanlige miljø”, siger han og fortæller, at voldsomme elever i den aldersgruppe
typisk bliver på deres skole og bliver tildelt en voksen ”elevassistent”, der
følger dem tæt.
Debatten om vold i skolerne kører desuden også i Norge, hvor
skoleordføreren fra det Norske fremskridtsparti (FrP) i december
foreslog at oprette akutskoler efter svensk forbillede, fordi situationen
med vold i skolerne i Oslo ifølge hende har taget overhånd.