Debat: Hvor skal vi hen, du?
Det er torsdag
aften i Ringsted. Yngste barn sover, ældste barn læser og konen er på
lejrskole. Fem dage som alenefar sætter sine spor, og man synker lidt længere ned
i sofaen.
Som en uddøende race tænder jeg for flow-tv. På DR2 er der Debatten om
atomkraft – jeg skynder mig at skifte! På DR1 Løvens Hule, herligt – et
realityprogram, hvor vi kender udfaldet. Unge og gamle iværksættere kommer ind
til seks forventningsfulde løver.
På samme tid i Aarhus er fjernsynet
også tændt. Sjældent er det indstillet på Løvens Hule, men teaseren for
aftenens udsendelse har vakt min interesse. Et læringssystem, der kan afhjælpe
problemer med støj i klasselokalet og manglende koncentration – spændende!
Jeg
sætter mig forventningsfuld foran Tv’et. Men som casen og løvernes begejstring vokser,
bliver min begejstring mindre og min forundring større.
Vi sad tilbage med en meget flad fornemmelse: Hvis
høretelefoner er svaret, hvad er så spørgsmålet?
Vi
havde set nogle dygtige, unge mennesker, der har løst en konkret udfordring og
nogle løver, der så en mulighed for at tjene penge. For det er jo grundlæggende
det, programmet handler om.
En af løverne, Louise Herping, har tjent et
trecifret millionbeløb på at sælge læringsplatformen Clio. Men har den været
til gavn for vores børn? Måske, men det har først og fremmest været løsningen
på en politisk udsultning af grundskolen. Nu præsenteres høretelefoner så som et
’læringssystem’!
Men
hvad er det egentlig, vi vil med vores skole? Skal eleverne sidde bag en skærm
med høretelefoner? Hvad er det, eleverne skal lære, og er det den måde,
eleverne lærer bedst?
For
at børn og unge kan engagere sig i undervisningen og dermed trives og udvikle
sig positivt, er det afgørende, at de får imødekommet tre psykologiske behov: Oplevelse af selvbestemmelse, kompetence og samhørighed.
Derfor skal vi være
optaget af dannelsen af det hele menneske – vel at mærke i fællesskab med
andre. Det enkelte
individ er vigtigt, og det samme er fællesskabet. Vi bliver til i relationer.
Vi bliver os selv i mødet med andre.
I enhver klasse sidder børn med vidt forskellige
forudsætninger og også med forskellige udfordringer. Lærerens fornemmeste
opgave er at skabe et fællesskab for disse børn – et læringsfællesskab først og
fremmest. Det kræver en lærer med faglighed, relationskompetence og
klasseledelseskompetence.
At der er arbejdsro i klasselokalet, er vigtigt, men
det løses ikke ved at uddele høretelefoner til enkelte elever. Det er en
pædagogisk opgave, som læreren står i spidsen for, og som eleverne hen ad vejen
bliver medansvarlige for.
Undervisning
i danske grundskoler foregår heldigvis på mange forskellige måder.
Klassearbejde, gruppearbejde og individuelt arbejde. Stillesiddende og fysisk
aktivt. Fordybelse og afveksling.
Hvordan
alle disse undervisnings- og læringsformer skulle kunne forenes med det
såkaldte læringssystem, har vi svært ved at se.
Politiske
beslutninger har forringet skolens vilkår i en sådan grad, at det har
vanskeliggjort mulighederne for at levere den ønskede undervisning. Det har skabt grobund for læringsplatforme,
som Clio, Alinea, Gyldendal og lignende, der bliver solgt på, at lærerne ikke skal
forberede sig.
Skal
høretelefoner være den næste symptombehandling af problemerne i den danske
grundskole? – og hvad ønsker vi med vores grundskole?
Det er vores håb, at det er
faglige begrundelser, fremfor kommercielle interesser, der kan blive styrende
for den danske grundskole. Lad os komme op af sofaen, og tage diskussionen om
den danske grundskole.
Vores børn og unge fortjener, at vi gør os umage.