Skolepolitik
Mattias Tesfaye har i et folketingssvar kommenteret på en kritik, som skoleleder Marco Damgaard fremsatte i et debatindlæg på folkeskolen.dk.
Skoleleder kaldte overgangstest 'tæt på ubrugelige': Her er Tesfayes svar
I et debatindlæg på folkeskolen.dk har skoleleder Marco Damgaard opfordret til at droppe de nationale overgangstest. Det bad De Radikale ministeren om at kommentere.
Hvad er ministerens holdning til, at det ifølge skoleleder
Marco Damgaard fra Tingbjerg Skole er ”fuldstændig uforståeligt, at vi i en tid
med vigtige og alvorlige opgaver og udfordringer i folkeskolen skal misbruge
børnenes tid, trivsel og læring på at gennemføre de nationale overgangstest,
som tydeligt for enhver ikke fungerer særlig godt”?
Det spørgsmål har Radikales undervisningsordfører Lotte
Rod bedt børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) svare på, efter at Marco Damgaard rettede en skarp kritik imod de midlertidige nationale test i folkeskolen i et indlæg på folkeskolen.dk
Den kendte skoleleder og kommunalpolitiker skrev blandt andet, at ”det testsystem, vi arbejder med i disse år, er tæt på ubrugeligt
og uforståeligt”.
I sit indlæg skriver Marco Damgaard også, at de skrottede nationale
test havde flere ulemper, men at de ”var klart bedre” end overgangstestene,
som eleverne skal testes i, indtil nye test er klar fra skoleåret 2026/27.
Tesfaye: Testene har ”begrænset funktionalitet”
I et skriftligt svar til Lotte Rod medgiver Mattias Tesfaye,
at overgangstestene har en ”begrænset funktionalitet” sammenlignet med de
udskældte nationale test.
”Da der med overgangstestene er tale om midlertidige test,
har it-systemet i overgangsperioden begrænset funktionalitet sammenlignet med
det tidligere testsystem og det system, der skal udvikles til Folkeskolens
Nationale Færdighedstest”.
”Det drejer sig blandt andet om, at der i overgangsperioden
vises færre og mere simple tilbagemeldinger og visninger af testresultaterne”, lyder
det i svaret fra undervisningsministeren.
Mattias Tesfaye understreger dog, at han mener, at det er
rigtigt, ”at vi på trods af en mere begrænset funktionalitet fortsat stiller et
obligatorisk testredskab til rådighed, som skolen evaluerer eleverne fagligt
med”.
Ministeren understreger samtidig, at overgangstestene ikke
kan stå alene, ”men bør ses i sammenhæng med den øvrige viden, som skolen har
om eleverne”.
Læs også, hvad ministeren tænker om helt at afskaffe de nationale test. Det var et af de spørgsmål, han svarede på, da han besøgte Folkeskolens redaktion tirsdag: