Tirsdag eftermiddag var undervisningsministeren på besøg på Folkeskolens redaktion for at besvare spørgsmål fra læserne.Jesper Knudsen
Tesfaye svarede på læsernes spørgsmål:Jeg kan godt forstå, at lærerne spurgte om det her
Undervisningsministeren havde tirsdag eftermiddag inviteret sig selv på besøg på Folkeskolens redaktion for at gå i dialog med lærerne live i kommentarsporet. Læs ministerens svar her.
Hvordan vil I sikre, at elementerne fra skoleudspillet ikke
bare ender som besparelser? Hvornår bliver teknologiforståelse et rigtigt fag?
Og hvordan skal millionerne til faglokaler fordeles?
Det var nogle af de spørgsmål, børne- og
undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) fik af Folkeskolens læsere, da
han tirsdag var live igennem på chatten på folkeskolen.dk.
Live Q&A’en foregik på Folkeskolens redaktion og
var ministerens egen idé.
Spørgsmålene var på forhånd aftalt til at handle om
regeringens nye skoleudspil. Matematiklærer og deltager i et forsøg med
teknologiforståelse Lis Zacho spurgt blandt andet ministeren til, hvornår det
er planen, at teknologiforståelse ifølge regeringen skal indføres som valgfag.
”I skolen har vi altid
en meget stram plan og har derfor brug for at få præcise datoer for
implementering af nye tiltag, da vi så kan forberede os ordentligt. Eksisterer
der en tidsplan for, hvornår teknologiforståelse skal implementeres i den ene
eller anden form?”, spurgte Lis Zacho, der også er Folkeskolens faglige
rådgiver i matematik.
Hertil svarede Mattias
Tesfaye svarede:
”Jeg skal selvfølgelig først forhandle med Folketingets
partier. Men jeg arbejder nu med en plan om, at faget Teknologi kan optræde på
skemaet med egen læreplan fra skoleåret 2026/27. Men der er faktisk allerede
skoler, hvor faget har fungeret som forsøg i flere år - og de får selvfølgelig
lov til at fortsætte”.
For Lis Zacho var det en meget positiv oplevelse at stille
spørgsmål til Mattias Tesfaye. Og ikke mindst at få svar:
”Det er det mest konkrete svar, jeg har fået om
teknologiforståelse i lang tid”, skrev Lis Zacho efterfølgende i en mail til Folkeskolen.
Tesfaye: Kan godt forstå, det fylder
Mattias Tesfaye syntes ligeledes, at det var en god
oplevelse at være i dialog med Folkeskolens læsere.
Han hæftede sig
især ved én type spørgsmål, han godt kunne forstå, at lærerne ville have svar
på.
”Jeg kan godt forstå dem, der spørger: ’Hvornår?’ Fordi hvis
man nu arbejder på en skole, så er det jo det, der er det interessante. Indtil
da er det jo bare snak”, sagde Mattias Tesfaye og fortsatte:
”Der er kun lidt, der står til at blive indført fra august ’24.
Så er der en del, der kommer august ’25 og noget, der er august ’26”, lød det
fra ministeren.
Omkring 20 lærere og andre læsere af Folkeskolen var
igennem til ministeren. Undervejs blev der også plads til mere kritiske spørgsmål.
”Hvordan vil
ministeren sikre, at mange af de initiativer, der er i udspillet ikke i sidste
ender som besparelser ude i kommunerne? Det er tidligere sket”, spurgte lærer
Jonas Nielsen.
Hvortil ministeren svarede:
”Med vores forslag, vil der blive prioriteret flere penge
til folkeskolen. De kommer i to ’klumper’. Dels 2,6 milliarder til nye
faglokaler - de penge vil blive bundet til at sikre gode faglokaler. Dels
omkring 800 millioner varigt, der skal sikre at kommunerne kan leve op til nye
tiltag, f.eks. intensiv undervisning for de 10 % af eleverne, der har det
sværest i dansk og matematik”.
”Pengene overføres fra staten til kommunerne og vil i sidste
ende være underlagt de årlige budgetforhandlinger i kommunerne. Men kommunerne
skal jo fortsat leve op til loven, så jeg er rimelig fortrøstningsfuld omkring,
at dette samlet bliver en styrkelse af folkeskolen - også økonomisk”, lød svaret
fra undervisningsministeren.
Se alle spørgsmål og svar i kommentarfeltet herunder. Bemærk: kommentarsporet på præcis denne artikel er lukket, fordi det er/var beregnet til den livechat, der fandt sted tirsdag eftermiddag, red.