Debat
I stedet for at straffe de børn der er voldelige, bør vi sætte ind med forebyggende pædagogisk arbejde, lyder det fra forsker Gro Emmertsen Lund
Foto: Getty Images
Forsker: Straf stopper ikke fødselsdagstæsk og krænkelser
Hvis sagerne om krænkelser, mobning og fødselsdagstæsk mellem elever skal forebygges, kræver det langt mere tid til at det pædagogiske arbejde på skolerne, skriver forsker Gro Emmertsen Lund.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Langt de fleste af os forbinder
fødselsdag med fejring. Men de seneste par år, og særligt de seneste uger, har
medierne kunne fortælle om børn og unge, der giver hinanden
fødselsdagstæsk.
Helt kort beskrevet bliver en
fødselar overfaldet og får tæsk i det antal sekunder, som vedkommende fylder år.
Fænomenet er internationalt og kaldes på engelsk for Birthday Beats
eller Birthday Beating.
Tæskene kan både være i den bløde ende i form af
tjat eller tumlen, eller være så grove, at der er tale om deciderede fjendtlige
overfald.
Fødselsdagstæsk kan også have
karakter af et overgangs- eller optagelsesritual: Den, som får fødselsdagstæsk,
bliver samtidig indlemmet i gruppen og er nu selv berettiget til at være med,
når den næste fødselar skal have tæsk.
Rituel vold kender vi andre steder
fra, for eksempel i banden MS13, hvor man optages, hvis man overlever 13
sekunders tæsk. Også på universiteter og colleges i f.eks. Storbritannien, USA
og Indien kendes til rituel vold, der her går under betegnelsen fraternity hazing.
Sanktioner stopper ikke vold og
krænkelser
Det sidste stykke
tid har vi oplevet, at forældre og lærere flere og flere steder i landet råber
op om utrygge og ubehagelige episoder på
folkeskolerne.
Her
beskriver forældrene både krænkelser, mobning og fødselsdagstæsk som
problematikker, der ikke er blevet taget hånd om.
I den forbindelse har blandt andet undervisningsminister Mattias Tesfaye været
ude og foreslå, at skærpe skolernes ordensreglement. Problemet er, at vi ved fra
forskningen, at straffe og sanktioner ikke virker på den lange bane.
Men vi ved også, at mange skoler
oplever at stå uden egentlige handlemuligheder. Vi ser historier om, at børn og
forældre svigtes, at sager ikke tages alvorligt, ikke bliver hensigtsmæssigt
håndteret og i nogle tilfælde kan fortsætte i årevis. Det er ikke godt nok.
Giv lærerne kompetencer og tid
Et modsvar til krænkelser, mobning og vold er Restorativ Praksis, som er stort i udlandet, men relativt ukendt herhjemme.
Restorativ Praksis indeholder en stribe pædagogiske redskaber til at
understøtte børns og unges fællesskaber. Det kunne blandt andet være fællesskabsopbyggende
eller problemløsende cirkelsamtaler, hvor lærere og elever forholder sig til
temaer og spørgsmål i relation til fællesskabet, og hvor alle elever har
mulighed for at byde ind med et svar. Men i værktøjskassen er også specifikke og
mere indgribende og genoprettende redskaber såsom konfliktcoaching, mægling, stormøde
og ungedomstol.
Restorativ Praksis viser meget
lovende resultater i lande som New Zealand, Ungarn og England
og de første få erfaringer
hjemmefra er også positive.
Der er dog stadig en helt
grundlæggende udfordring: Skolernes medarbejdere har ikke tilstrækkelig tid i
deres ugeskemaer til at arbejde pædagogisk.
Når man som lærer har over 25
lektioners undervisning om ugen og et i øvrigt stramt fokus på mål, test og
eksaminer, så er der ikke tid til at arbejde med elevernes personlige og
sociale samspil.
Betingelserne for det pædagogiske arbejde med trivsel og
fællesskab har for ringe vilkår. Så selvom lærere og pædagoger blev uddannet til at arbejde med restorativ praksis,
ville det ikke gøre en forskel, før der ændres på lærernes arbejdstidsorganisering.
Sagerne, som dem vi har set i medierne, kan i langt de fleste tilfælde
håndteres pædagogisk, men der er brug for - fra politisk hold - at gøre dette
arbejde muligt.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk