Træningsmetoden Doolexia hjælper elever med ordblindhed og andre læse- og stavevanskeligheder til at stave og læse bedre. Og effekten holder ved et halvt år efter, at forløbet er afsluttet, viser en effektmåling fra Vive.
HenrikStanekJournalist på folkeskolen.dk/specialpædagogik
Et pilotprojekt, hvor 95 ordblinde
elever afprøvede den digitale træningsmetode Doolexia, viste for to år siden så
lovende resultater, at Landsforeningen Læs&Stav bestilte en egentlig
evaluering hos forsknings- og analysecentret Vive.
Annonce:
Evalueringen er nu klar, og den
bekræfter, at den 16 uger lange indsats hjælper
eleverne til at læse og stave bedre.
”Vores lodtrækningsforsøg viser
meget tydeligt, at eleverne har færre fejl i stave- og læseprøver, når vi
sammenligner med kontrolgruppen for samme periode”, fortæller seniorforsker
Louise Beuchert, som har ledet evalueringen, til vive.dk.
Eleverne bliver især bedre til at
stave
Sammenlignet med andre skolerettede
læseindsatser er effekten stor på især stavning, og indsatsen
gavner både piger og drenge samt elever, der tidligere er testet røde og gule i den
nationale ordblindetest.
Annonce:
Gult indikerer, at eleven er fonologisk
usikker, mens rødt betegner ordblindhed.
I gennemsnit har eleverne en
fremgang på 14 procentpoint flere rigtige ord i stavetesten, fem procentpoint
flere rigtige svar i læsetesten, og deres læsepræcisionsgrad stiger med otte point
sammenlignet med elever, som ikke har modtaget træning efter Doolexia-metoden.
Fremskridtene holder ydermere
ved hos mange af eleverne. Det ses ved en test på 15 skoler et halvt år efter
forløbet.
På otte ud af 15 skoler forbliver elevernes stavning på samme
niveau eller bedre, og på ti ud af 15 skoler er deres læsning på samme niveau
eller højere end målt lige efter træningsforløbet.
Annonce:
”Der er således indikationer på
vedvarende effekter af Doolexia-forløbet”, skriver forskerne i rapporten.
Om doolexia
Firmaet
Doolexia er grundlagt af barndomsvennerne Jan Bay Kønig og Peer Kromann
Nielsen, som er henholdsvis softwareløsningsarkitekt samt pædagog og
ordblindelærer.
Ideen opstod
efter, at Peer Kromann Nielsen fortalte Jan Bay Kønig om sin ordblindhed efter
25 års venskab. Det satte gang i en række ideer til, hvordan han måske kunne
lære at læse og opleve bøgernes indhold, hvilket til sidst lykkedes.
Derfor tænkte
makkerparret, om det også kunne lykkes for andre, og i deres fritid udviklede
de Doolexia-metoden og trænede børn og voksne.
I 2014 stiftede
de Doolexia og begyndte at udvikle et adaptivt intelligent computerprogram, som
de har optimeret ved at inddraget personer med stave- og læsevanskeligheder.
Elever på alle klassetrin har udbytte
af Doolexia, men effekten er signifikant højere for elever i 4. klasse end for
de øvrige klassetrin.
Læsevejlederne peger på, at særligt
de yngre elever på mellemtrinnet er engagerede og oplever, at de bliver bedre
til at skrive og stave.
Annonce:
”De ældste elever træner på nogle
områder signifikant mindre end gennemsnittet, hvilket kan forklare, at de opnår
mindre effekt end de yngre, skønt de stadig opnår positiv effekt”, noterer
rapporten.
Evalueringen
Doolexia er
afprøvet for elever fra 4. til 8. klasse, der er testet røde eller gule i den
nationale ordblindetest.
Doolexia består
af en kombination af individuel træning i et adaptivt computerprogram Doolexia
og ugentlige fælles holdlektioner med skolens læsevejleder.
Eleverne træner
i gennemsnit 16 minutter pr. dag i computerprogrammet i de 16 uger, forløbet
varer. Eleverne har i snit trænet over 30 timer i løbet af de 16 uger.
Doolexia kombinerer viden om hjernen
med digitale undervisningsstrategier for at styrke elevernes
afkodningsfærdigheder, stavning og læsning. Undervisningen tager afsæt i et
adaptivt intelligent computerbaseret program, som tilpasser sig den enkelte
elevs kompetencer.
Omkostningerne er
opgjort til cirka 8.000 kroner pr. elev. Dets inkluderer køb af programmet, lærertimer
til kursus for læsevejlederne og forberedelse, opstart og drift i 16 uger.
Skolerne i evalueringen har i gennemsnit brugt 160 lærertimer på et
Doolexia-forløb.
Annonce:
Evalueringen
viser dog, at implementering kræver en del af læsevejlederne og af skolerne
generelt, fordi det involverer mange elever fra forskellige klassetrin. Derfor er
det afgørende, at skolerne gør klar til, at læsevejlederne kan gennemføre
forløbet på skolen.
”Vi ser
positive resultater fra de skoler, der har fulgt ’skolemodellen’, hvor den daglige
træning er rammesat af skolen, for eksempel om morgenen inden første time eller
i løbet af skoledagen”, fortæller Louise Beuchert.
29 skoler og
samlet set over 500 elever har deltaget i evalueringen af Doolexia. I alt 434
elever deltog i lodtrækningsforsøget.