Særligt de yngre elever på mellemtrinnet er engagerede og oplever, at de bliver bedre til at skrive og stave.

Evaluering bekræfter: Lovende ordblindeindsats ­­har effekt

Træningsmetoden Doolexia hjælper elever med ordblindhed og andre læse- og stavevanskeligheder til at stave og læse bedre. Og effekten holder ved et halvt år efter, at forløbet er afsluttet, viser en effektmåling fra Vive.

Offentliggjort Sidst opdateret

Et pilotprojekt, hvor 95 ordblinde elever afprøvede den digitale træningsmetode Doolexia, viste for to år siden så lovende resultater, at Landsforeningen Læs&Stav bestilte en egentlig evaluering hos forsknings- og analysecentret Vive.

Evalueringen er nu klar, og den bekræfter, at den 16 uger lange indsats hjælper eleverne til at læse og stave bedre.

”Vores lodtrækningsforsøg viser meget tydeligt, at eleverne har færre fejl i stave- og læseprøver, når vi sammenligner med kontrolgruppen for samme periode”, fortæller seniorforsker Louise Beuchert, som har ledet evalueringen, til vive.dk.

Eleverne bliver især bedre til at stave

Sammenlignet med andre skolerettede læseindsatser er effekten stor på især stavning, og indsatsen gavner både piger og drenge samt elever, der tidligere er testet røde og gule i den nationale ordblindetest. 

Gult indikerer, at eleven er fonologisk usikker, mens rødt betegner ordblindhed.

"Lodtrækningsforsøget viser meget tydeligt, at eleverne har færre fejl i stave- og læseprøver", siger seniorforsker Louise Beuchert.

I gennemsnit har eleverne en fremgang på 14 procentpoint flere rigtige ord i stavetesten, fem procentpoint flere rigtige svar i læsetesten, og deres læsepræcisionsgrad stiger med otte point sammenlignet med elever, som ikke har modtaget træning efter Doolexia-metoden.

Fremskridtene holder ydermere ved hos mange af eleverne. Det ses ved en test på 15 skoler et halvt år efter forløbet. 

På otte ud af 15 skoler forbliver elevernes stavning på samme niveau eller bedre, og på ti ud af 15 skoler er deres læsning på samme niveau eller højere end målt lige efter træningsforløbet.

”Der er således indikationer på vedvarende effekter af Doolexia-forløbet”, skriver forskerne i rapporten.

Om doolexia

Firmaet Doolexia er grundlagt af barndomsvennerne Jan Bay Kønig og Peer Kromann Nielsen, som er henholdsvis softwareløsningsarkitekt samt pædagog og ordblindelærer.

Ideen opstod efter, at Peer Kromann Nielsen fortalte Jan Bay Kønig om sin ordblindhed efter 25 års venskab. Det satte gang i en række ideer til, hvordan han måske kunne lære at læse og opleve bøgernes indhold, hvilket til sidst lykkedes.

Derfor tænkte makkerparret, om det også kunne lykkes for andre, og i deres fritid udviklede de Doolexia-metoden og trænede børn og voksne.

I 2014 stiftede de Doolexia og begyndte at udvikle et adaptivt intelligent computerprogram, som de har optimeret ved at inddraget personer med stave- og læsevanskeligheder.

Kilde: doolexia.dk

De yngste får mest ud af træningen

Elever på alle klassetrin har udbytte af Doolexia, men effekten er signifikant højere for elever i 4. klasse end for de øvrige klassetrin.

Læsevejlederne peger på, at særligt de yngre elever på mellemtrinnet er engagerede og oplever, at de bliver bedre til at skrive og stave.

”De ældste elever træner på nogle områder signifikant mindre end gennemsnittet, hvilket kan forklare, at de opnår mindre effekt end de yngre, skønt de stadig opnår positiv effekt”, noterer rapporten.

Evalueringen

  • Doolexia er afprøvet for elever fra 4. til 8. klasse, der er testet røde eller gule i den nationale ordblindetest.
  • Doolexia består af en kombination af individuel træning i et adaptivt computerprogram Doolexia og ugentlige fælles holdlektioner med skolens læsevejleder.
  • Eleverne træner i gennemsnit 16 minutter pr. dag i computerprogrammet i de 16 uger, forløbet varer. Eleverne har i snit trænet over 30 timer i løbet af de 16 uger.

Kilde. vive.dk

Forholdsvist billigt at komme i gang

Doolexia kombinerer viden om hjernen med digitale undervisningsstrategier for at styrke elevernes afkodningsfærdigheder, stavning og læsning. Undervisningen tager afsæt i et adaptivt intelligent computerbaseret program, som tilpasser sig den enkelte elevs kompetencer.

Omkostningerne er opgjort til cirka 8.000 kroner pr. elev. Dets inkluderer køb af programmet, lærertimer til kursus for læsevejlederne og forberedelse, opstart og drift i 16 uger. Skolerne i evalueringen har i gennemsnit brugt 160 lærertimer på et Doolexia-forløb.

Evalueringen viser dog, at implementering kræver en del af læsevejlederne og af skolerne generelt, fordi det involverer mange elever fra forskellige klassetrin. Derfor er det afgørende, at skolerne gør klar til, at læsevejlederne kan gennemføre forløbet på skolen.

”Vi ser positive resultater fra de skoler, der har fulgt ’skolemodellen’, hvor den daglige træning er rammesat af skolen, for eksempel om morgenen inden første time eller i løbet af skoledagen”, fortæller Louise Beuchert.

29 skoler og samlet set over 500 elever har deltaget i evalueringen af Doolexia. I alt 434 elever deltog i lodtrækningsforsøget.