Praktiklærerstafetten
Gitte Gorm Larsen er lektor og praktikkoordinator på læreruddannelsen i Odense.
Foto: Maria Becher Trier
Tættere samarbejde mellem læreruddannelse og skoler giver mening
Praktiklærerstafetten: Gitte Gorm Larsen er lektor og praktikkoordinator hos UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. Hun arbejder lige nu med at skabe rammerne for den nye læreruddannelse og fordele de studerende på skoler på hele Fyn.
"Hun er praktikvejleder på læreruddannelsen og har et andet blik ind i praktikken. Hun har meget erfaring og er dygtig”.
Sådan lød det fra praktikkoordinator og medlem af styrelsen i Praktiklærerforeningen Lotte Josephsen, da hun sendte praktiklærerstafetten videre til lektor og praktikkoordinator hos UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole Gitte Gorm Larsen.
Og Gitte Gorm Larsen var klar til at gribe stafetten.
Hvad optager dig mest lige nu i dit arbejde som
praktikkoordinator?
”Der er to ting, som optager mig”.
”Den ene er selve processen, som vi har hvert år med at
fordele de studerende i praktik. Altså at få fordelt de studerende på de
skoler, de ønsker at være på. Det er en sådan en helt fordelingsrul, der
foregår i foråret, hvor vi inden sommer skal have placeret alle studerende i
praktik”.
”Det andet, der optager mig er selvfølgelig den nye læreruddannelse
LU23. Vi har en overgangsordning i gang lige nu, som vi kigger på og er i gang
med at evaluere sammen med praktiklærerne og alle de skoler, vi har fra hele
Fyn. Vi arbejder med, hvordan får vi det rullet ud i praksis, når den første
årgang starter i august på den nye ordning”.
”Jeg er meget glad for, at der kommer til at være fire
praktikperioder, og at praktikken bliver integreret i fagene og i læreruddannelsen
og samarbejdet mellem skoler og campus bliver samlet. Vi har altid arbejdet
sammen, men vi skal arbejde tættere sammen. Det kommer til at få stor betydning”.
”Jeg synes også, at den udstrakte praktik, hvor de
studerende skal være en dag om ugen på skolen, er spændende. Men vi skal finde
balancen. Det er vigtigt at vi lytter til skolerne, og at strukturen på
uddannelserne passer til hverdagen på skolen”.
Hvilket projekt har du lavet i din funktion som praktikoordinator,
som du er stolt af?
”Jeg har været med i et Nordplus-projekt med min kollega Poul
Kristensen, som handler om at få de studerende til at være i praktik på Island
og Færøerne, som vi har fået bevilget penge til i to år”.
”Det giver de studerende mulighed for at opleve den nordiske
uddannelse og praktik, og så har vi haft færøske studerende til at komme ned på
vores læreruddannelse i Odense. På den måde har de studerende arbejdet sammen”.
”Det gør mig stolt, at vi kan give de studerende mulighed
for at komme ud i verden og se andre læreruddannelser. Det er godt at vise, at
man kan blive lærer på mange forskellige måder. Praktikskolerne er forskellige.
Læreruddannelserne er forskellige. Men så kan man se på, hvad det er vigtigt,
at man er enige om. Det er meget meningsfuldt”.
Hvis du skulle give et godt råd til en helt ny
praktiklærer, hvad ville du så give af råd?
”Sæt dig godt ind i formalia. Vær glad for, at du har fået rollen som praktiklærer, fordi du kan bruge en hel masse af den teori,
som de studerende kommer med. Selv om du kender den godt og indgående vil det også give dig selv som lærer rigtig meget at blive spurgt om, hvorfor du
gør, som du gør, hvad du hænger det op på, og hvordan det var for dig at komme ud
det første år”.
”Jeg hører kun godt fra de studerende om deres praktiklærere
– også hvis de er nyuddannede. Det er vigtigt, at der også er nyuddannede
praktiklærere”.
Hvem vil du sende stafetten videre til og hvorfor?
”Tine Gaarde fra Svendborg. Hun kender ikke den nye praktik endnu.
Men hun arbejder meget med vejledningsrollen. Hun tager selv fælles vejledning
med de studerende. Hun er faktisk lidt eksemplarisk i forhold til at være
praktikkoordinator. Hun er også rigtig dygtig”.