Praktiklærerstafetten

Gitte Gorm Larsen er lektor og praktikkoordinator på læreruddannelsen i Odense.

Tættere samarbejde mellem læreruddannelse og skoler giver mening

Praktiklærerstafetten: Gitte Gorm Larsen er lektor og praktikkoordinator hos UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. Hun arbejder lige nu med at skabe rammerne for den nye læreruddannelse og fordele de studerende på skoler på hele Fyn.

Offentliggjort Sidst opdateret

"Hun er praktikvejleder på læreruddannelsen og har et andet blik ind i praktikken. Hun har meget erfaring og er dygtig”.

Sådan lød det fra praktikkoordinator og medlem af styrelsen i Praktiklærerforeningen Lotte Josephsen, da hun sendte praktiklærerstafetten videre til lektor og praktikkoordinator hos UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole Gitte Gorm Larsen.

Og Gitte Gorm Larsen var klar til at gribe stafetten.

Stafet fra Praktiklærer-netværket

Denne artikel er en del af en serie, hvor praktiklærere og -koordinatorer fortæller om deres arbejde. Du kan se tidligere stafetter her: Lotte bruger fiktive cases til at klæde de studerende på til de svære samtaler

Hvad optager dig mest lige nu i dit arbejde som praktikkoordinator?

”Der er to ting, som optager mig”.

”Den ene er selve processen, som vi har hvert år med at fordele de studerende i praktik. Altså at få fordelt de studerende på de skoler, de ønsker at være på. Det er en sådan en helt fordelingsrul, der foregår i foråret, hvor vi inden sommer skal have placeret alle studerende i praktik”.

”Det andet, der optager mig er selvfølgelig den nye læreruddannelse LU23. Vi har en overgangsordning i gang lige nu, som vi kigger på og er i gang med at evaluere sammen med praktiklærerne og alle de skoler, vi har fra hele Fyn. Vi arbejder med, hvordan får vi det rullet ud i praksis, når den første årgang starter i august på den nye ordning”.

”Jeg er meget glad for, at der kommer til at være fire praktikperioder, og at praktikken bliver integreret i fagene og i læreruddannelsen og samarbejdet mellem skoler og campus bliver samlet. Vi har altid arbejdet sammen, men vi skal arbejde tættere sammen. Det kommer til at få stor betydning”.

”Jeg synes også, at den udstrakte praktik, hvor de studerende skal være en dag om ugen på skolen, er spændende. Men vi skal finde balancen. Det er vigtigt at vi lytter til skolerne, og at strukturen på uddannelserne passer til hverdagen på skolen”.

Hvilket projekt har du lavet i din funktion som praktikoordinator, som du er stolt af?

”Jeg har været med i et Nordplus-projekt med min kollega Poul Kristensen, som handler om at få de studerende til at være i praktik på Island og Færøerne, som vi har fået bevilget penge til i to år”.

”Det giver de studerende mulighed for at opleve den nordiske uddannelse og praktik, og så har vi haft færøske studerende til at komme ned på vores læreruddannelse i Odense. På den måde har de studerende arbejdet sammen”.

”Det gør mig stolt, at vi kan give de studerende mulighed for at komme ud i verden og se andre læreruddannelser. Det er godt at vise, at man kan blive lærer på mange forskellige måder. Praktikskolerne er forskellige. Læreruddannelserne er forskellige. Men så kan man se på, hvad det er vigtigt, at man er enige om. Det er meget meningsfuldt”.

Hvis du skulle give et godt råd til en helt ny praktiklærer, hvad ville du så give af råd?

”Sæt dig godt ind i formalia. Vær glad for, at du har fået rollen som praktiklærer, fordi du kan bruge en hel masse af den teori, som de studerende kommer med. Selv om du kender den godt og indgående vil det også give dig selv som lærer rigtig meget at blive spurgt om, hvorfor du gør, som du gør, hvad du hænger det op på, og hvordan det var for dig at komme ud det første år”.

”Jeg hører kun godt fra de studerende om deres praktiklærere – også hvis de er nyuddannede. Det er vigtigt, at der også er nyuddannede praktiklærere”.

Hvem vil du sende stafetten videre til og hvorfor?

”Tine Gaarde fra Svendborg. Hun kender ikke den nye praktik endnu. Men hun arbejder meget med vejledningsrollen. Hun tager selv fælles vejledning med de studerende. Hun er faktisk lidt eksemplarisk i forhold til at være praktikkoordinator. Hun er også rigtig dygtig”.