På den nuværende læreruddannelse har lærerstuderende to muligheder, når de skal vælge matematik som undervisningsfag: Enten kan de vælge matematik fra 1. til 6. klasse eller fra 4. til 10. klasse. Sådan bliver det ikke på den nye læreruddannelse. Her kommer alle lærerstuderende, der vælger matematik som deres første undervisningsfag, til at lære at undervise i matematik på alle klassetrin
monkeybusinessimages
Nyt matematikfag skal sikre flere matematiklærere til indskolingen
Lige nu vælger for få studerende matematik i indskolingen som fag på læreruddannelsen. Derfor er det en god nyhed, at man på den nye læreruddannelse dropper specialiseringen og samler matematikfaget, mener Danmarks Matematiklærerforening.
I september præsenterede et bredt politisk flertal aftalen om den nye læreruddannelse.
Nu er
bekendtgørelsen til uddannelsen blevet sendt i høring, og det har
løftet sløret for, hvilke ændringer der er planlagt i matematikundervisningen.
På den
nuværende læreruddannelse har lærerstuderende to muligheder, når de skal
vælge matematik som undervisningsfag: Enten kan de vælge matematik fra 1. til
6. klasse eller fra 4. til 10. klasse.
Sådan bliver
det ikke på den nye læreruddannelse. Her kommer alle lærerstuderende, der
vælger matematik som deres første undervisningsfag, til at lære at undervise i
matematik på alle klassetrin. Faget er på 50 ETCS-point.
Det er en
tiltrængt ændring, mener formand for Danmarks Matematiklærerforening Jens
Peter Christensen. Han fortæller, at den tidligere opdeling på læreruddannelsen har
betydet, at der er blevet uddannet færre matematiklærere til indskolingen.
”Generelt er
der mere status i at undervise i udskolingen. Den holdning synes jeg er helt
forkvaklet. Den vigtige undervisning foregår i høj grad i indskolingen og på
mellemtrinnet”, siger han.
Jens Peter
Christensen sætter også spørgsmålstegn ved, om man for tidligt har bedt nye
lærerudstuderende beslutte sig for, om de ville undervise i udskolingen
eller indskolingen.
”Hvis jeg
havde skullet vælge med det samme, havde jeg helt sikkert valgt forkert”, siger han.
Derfor
fremhæver han også, at det er en fordel, at de studerende på den nye
læreruddannelse får mere praktik – og at de også kommer hurtigere ud at stå i
en folkeskoleklasse end tidligere.
”På den måde
kan de studerende nå at blive klogere på sig selv og opdage, hvilke klassetrin
og arbejdsopgaver de trives i. Medmindre man har været lærervikar inden, er det
nærmest umuligt at vide, om man har det bedst med at undervise 1., 5. eller 8.
klasse”.
DSA og specialpædagogik glæder
På den nye læreruddannelse skal de studerende først vælge, om de vil
undervise i dansk eller matematik. Det er også en mulighed for
professionshøjskolerne at tilbyde engelsk som første undervisningsfag.
Senere på
uddannelsen skal de studerende vælge deres andet og tredje undervisningsfag.
Her tilbydes matematik som fag til dem, der i første omgang valgte engelsk
eller dansk.
Matematikfaget
som anden- og tredje undervisningsfag er på 35 ETCS-point. Her lærer de
studerende at undervise elever fra 1. til 6. klassetrin i matematik.
Læs mere
Find hele udkastet til bekendtgørelsen om den nye læreruddannelse på Høringsportalen
”Jeg ser en
lille risiko for, at man med den her opdeling kommer til at få et A- og B-hold
i matematikfaget. At man kun får undervisning i udskolingen med matematik som
første undervisningsfag, kommer til at sende et signal om, at
udskolingsmatematikken stadig er finere”, siger Jens Peter Christensen.
”Men det kan
også være, at jeg tager fejl med mine bekymringer”, siger han.
Derudover
vil Jens Peter Christensen også gerne fremhæve sin begejstring for, at dansk
som andetsprog og specialpædagogik bliver fag på læreruddannelsen.
Begge fag
tilføjer nemlig enormt vigtige fagligheder til folkeskolen og derved
matematikfaget, mener han.
”Med det
fokus, der er på co-teaching lige nu, tror jeg på, at det er godt at blande
forskellige ekspertiser. I den forbindelse ville jeg som matematiklærer blive rigtig glad for at
få en makker, der havde læst et af de her fag”, siger han.