Anmeldelse

En bog, alle dansklærere kan glæde sig over

Obligatorisk læsning for alle, der vil bedre dansklærere. Heldigvis er den også en fornøjelse at læse og finde rundt i.

Offentliggjort

'Velkommen til holmens kirke

Fakta

Elevtekster – lærerfeedback med fokus på kvaliteter og potentialer

Forfatter: Bodil Nielsen

275 kroner

210 sider

Hans Reitzels Forlag

Byggeriet startet i 1563 og sluttet den 5 september 1619. Det var Cristian den 4 der stod for det, men ham der byggede det hed Peter De Dunker der er 120 siddepladser i kirken og så er den 60 meter lang'. Teksten fortsætter med information om det indvendige i Holmens Kirke og slutter med 'Man kan komme ind og se holmens kirke fra klokken 10-15:30 vi håber meget på at se jer igen.'

Sådan lyder en brochuretekst om Holmens Kirke skrevet af en elev i 5. klasse

Det er alle dansklæreres ambition og opgave at kvalificere elevernes skriftlige fremstilling. Ikke blot for at eleverne kan klare sig godt til folkeskolens afgangsprøver, men også for de kan klare kommunikation på skrift i deres hverdagsliv og kommende arbejdsliv. For lærer­studerende har Ole Pedersen og Martin Jørgensens Læreren som sproglig vejleder i mange år været en hjælp, når der skulle fokuseres på elevernes skriftlige arbejde. En gammel bog, ja, men den har længe været den mest praksisorienterede hjælp, når man på som studerende skulle have et fagligt indblik på at kvalificere elevernes skriftlige fremstilling. Nu er der en ny og langt mere opdateret, fokuseret og læser- og lærervenlig bog, der kan give lærere og lærerstuderende redskaber i arbejdet med skriftlig fremstilling. 

Det er Bodil Nielsen, der er forfatteren bag Elevtekster- lærerfeedback med fokus på kvaliteter og potentialer”. Hun har tidligere blandt andet skrevet Grammatik i funktion, ”Danskdidaktisk opslagsbog” og redigeret de tunge (og gode) grundbøger Danskundervisning 1. 6 klasse og Danskundervisning 4. 9. klasse. Dette være nævnt, så man kan vide, at her i Elevtekster... er fagligheden og formidlingen høj.

Bogens indledning giver et overblik over, hvordan den kan læses og bruges. Her er der en oversigt, der viser, hvor man finder tekster i de forskellige genrer på de forskellige klassetrin. Bogen består af 11 kapitler, hvor der er overskrifter og deloverskrifter, der hjælper læseren (læreren) godt på vej. Kapitel 8, der har overskriften 'Brochure om Amager Fælled' har åbenlyst afsender-modtager-målgruppe-forhold som fokuspunkt. Kapitel 7, 'Beskrivelser i turistbrochure', har fokus på disposition, sproglige udtryk og syntaks.

Sådan er der forskelligt fokus, men opbygningen er genkendelig gennem kapitlerne. Der er tydelige deloverskrifter, der er mange elevtekster, hvor man også får opgaveformuleringen med. Disse elevtekster er ofte i flere versioner, hvor der har været feedback inde i processen. Det er tydeligt markeret med grønne eller blå farvebokse, når der er elevtekster. Der er ligeledes brugt farvekodning, så man kan se, hvad der er i fokus i lærerens feedback til eleven. Elevudkast har blå baggrund, redigerede elevtekster har grøn baggrund, adjektiviske ledsætninger er pink, substantiviske ledsætninger er grønne og adverbielle ledsætninger er blå. Og så bruges gul farve til at fremhæve det, der omtales særligt i teksten. Jamen, kan det blive mere overskueligt og klart for læseren?

Man vil som lærer (og lærerstuderende) ikke læse bogen fra første til sidste side men glæde sig over den klare brugsvejledning, man kan læse i første kapitel. Her gives der gode råd til, hvordan læreren kan tilrettelægge skriveprocessen for eleverne og der er gode råd til før-arbejdet. Man kan som lærer gøre brug af 'modeltekster', så man som elev har et tydeligt billede af forventningerne til genren. 

De sidste to kapitler vil enhver lærer (og lærerstuderende) have glæde af. 'Syntaks' og 'Tegnsætning' hedder de og er en repetition af alt om ledsætninger, tegnsætning og alt det, der ikke passer ind i et skema.

Bogen har ikke et særligt fokus på undervisning i layout og multimodal produktion. Det er et fravalg, der på ingen måde skal markere, at det ikke er vigtige emner. Fravalget er sket for forenklingens skyld. Der er ligeledes ikke et fokus på stavning, men det kan man læse og lære om i andre bøger. Her er fokus på feedback til eleverne og til elevernes tekster.

Det er en bog til læreruddannelsens danskfag og til lærere og danskvejledere. Den er klar. Den er overskuelig. Der er konkrete forslag til feedback. Det er en bog, alle dansklærere kan glæde sig over.

Et sidste tektseksempel fra 15-årige Arthurs følgebrev til Ekstra Bladets debatredaktion: 'Jeg håber virkelig at I giver jer god tid til at gennemlæse og evaluere mit skriv, så i træffer den rigtige beslutning. Jeg har lagt meget tid i at få den mest beskrivende og detaljeret version af historien ud til jer, jeg håber derfor at i vil vælge lige præcis mit skriv, så min historie kan nå ud til mange flere end kun jer.'

Måske vil Arthur også kunne kvalificere sine skriftlige kompetencer, så hans argumentation får Ekstra Bladets redaktion til at bringe hans indlæg.