Elevtekster – lærerfeedback med fokus på kvaliteter og potentialer
Forfatter: Bodil Nielsen
275 kroner
210 sider
Hans Reitzels Forlag
Byggeriet startet i 1563 og sluttet den 5 september 1619.
Det var Cristian den 4 der stod for det, men ham der byggede det hed Peter De
Dunker der er 120 siddepladser i kirken og så er den 60 meter lang'. Teksten fortsætter med information om
det indvendige i Holmens Kirke og slutter med 'Man kan komme ind og se holmens
kirke fra klokken 10-15:30 vi håber meget på at se jer igen.'
Sådan lyder en brochuretekst om Holmens Kirke skrevet af en elev i 5. klasse
Det er alle dansklæreres ambition og opgave at kvalificere
elevernes skriftlige fremstilling. Ikke blot for at eleverne kan klare sig godt
til folkeskolens afgangsprøver, men også for de kan klare kommunikation på
skrift i deres hverdagsliv og kommende arbejdsliv. For lærerstuderende har Ole Pedersen og Martin Jørgensens Læreren som sproglig vejleder i mange år været en hjælp, når der skulle
fokuseres på elevernes skriftlige arbejde. En gammel bog, ja, men den har
længe været den mest praksisorienterede hjælp, når man på som studerende skulle
have et fagligt indblik på at kvalificere elevernes skriftlige fremstilling. Nu er der en ny og langt mere opdateret, fokuseret og
læser- og lærervenlig bog, der kan give lærere og lærerstuderende redskaber i
arbejdet med skriftlig fremstilling.
Bogens indledning giver et overblik over, hvordan den kan
læses og bruges. Her er der en oversigt, der viser, hvor man finder tekster i
de forskellige genrer på de forskellige klassetrin. Bogen består af 11 kapitler, hvor der er overskrifter og
deloverskrifter, der hjælper læseren (læreren) godt på vej. Kapitel 8, der har
overskriften 'Brochure om Amager Fælled' har åbenlyst afsender-modtager-målgruppe-forhold
som fokuspunkt. Kapitel 7, 'Beskrivelser i turistbrochure', har
fokus på disposition, sproglige udtryk og syntaks.
Sådan er der forskelligt
fokus, men opbygningen er genkendelig gennem kapitlerne. Der er tydelige
deloverskrifter, der er mange elevtekster, hvor man også får
opgaveformuleringen med. Disse elevtekster er ofte i flere versioner, hvor der
har været feedback inde i processen. Det er tydeligt markeret med grønne eller
blå farvebokse, når der er elevtekster. Der er ligeledes brugt farvekodning, så
man kan se, hvad der er i fokus i lærerens feedback til eleven. Elevudkast har
blå baggrund, redigerede elevtekster har grøn baggrund, adjektiviske
ledsætninger er pink, substantiviske ledsætninger er grønne og adverbielle
ledsætninger er blå. Og så bruges gul farve til at fremhæve det, der omtales
særligt i teksten. Jamen, kan det blive mere overskueligt og klart for læseren?
Man vil som lærer (og lærerstuderende) ikke læse bogen fra
første til sidste side men glæde sig over den klare brugsvejledning, man
kan læse i første kapitel. Her gives der gode råd til, hvordan læreren kan
tilrettelægge skriveprocessen for eleverne og der er gode råd til før-arbejdet. Man kan som lærer gøre brug af 'modeltekster', så man som
elev har et tydeligt billede af forventningerne til genren.
De sidste to kapitler vil enhver lærer (og lærerstuderende)
have glæde af. 'Syntaks' og 'Tegnsætning' hedder de og er en repetition af
alt om ledsætninger, tegnsætning og alt det, der ikke passer ind i et skema.
Annonce:
Bogen har ikke et særligt fokus
på undervisning i layout og multimodal produktion. Det er et fravalg, der på ingen måde skal
markere, at det ikke er vigtige emner. Fravalget er sket for forenklingens skyld. Der
er ligeledes ikke et fokus på stavning, men det kan man læse og lære om i
andre bøger. Her er fokus på feedback til eleverne og til elevernes tekster.
Det er en bog til læreruddannelsens danskfag og til lærere og danskvejledere. Den er klar. Den er overskuelig. Der er
konkrete forslag til feedback. Det er en bog, alle dansklærere kan glæde sig over.
Et sidste tektseksempel fra 15-årige Arthurs følgebrev til
Ekstra Bladets debatredaktion: 'Jeg håber virkelig at I giver jer god tid til
at gennemlæse og evaluere mit skriv, så i træffer den rigtige beslutning. Jeg
har lagt meget tid i at få den mest beskrivende og detaljeret version af
historien ud til jer, jeg håber derfor at i vil vælge lige præcis mit skriv, så
min historie kan nå ud til mange flere end kun jer.'
Måske vil Arthur også kunne kvalificere sine skriftlige kompetencer, så hans argumentation får Ekstra Bladets redaktion til at bringe hans
indlæg.