Debat

Formålet for folkeskolen bør være gruppearbejdet det afsluttende mundtlige foredrag, mener pensioneret lærer Birger Dalgaard.

Debat: Det er dejligt, at Tesfaye vil lytte til lærerne – men husk også børnene

Skolens formål bør være at tage udgangspunkt i alt det, børn gerne vil vide. Læreres skal være børnenes sparringspartnere undervejs, skriver pensioneret lærer Birger Dalgaard i dagens debatindlæg.

Offentliggjort Sidst opdateret

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

I de år forløbne ti år har børn i skolen fået at mærke, at fokus ikke længere var på dem og deres udvikling, men derimod på test af målbar faglighed.

Det skete, fordi man med skolereformen i 2014 brød med den pædagogiske tænkning om, at skolen havde til formål at udvikle sociale, selvstændigt tænkende og kreative børn og give dem en faglig ballast.

Den markante ændring af målet for skolen lærte børnene på den hårde måde.

Efter et lille tiår med dette nye fokus i skolen, blæser der heldigvis nye vinde fra politisk hold. Undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) udtaler, at man nu vil lytte til lærerne. 

Det er godt for skolen. 

Hvad vil I?

Hvis jeg nu var en af dem, man lytter til - og jeg er jo lærer med hud og hår - så vil jeg sige:

Drop tanken om, at der skal puttes det ene og det andet ind i skolen udefra. Lad skolen udvikle sig indefra. Betragt undervisning som det, det er: Lærere og børn, der skaber en proces sammen omkring et fagligt emne.

Denne proces bør altid tage sit udgangspunkt i børnenes nysgerrighed på verden og i alt det, børnene kan. Så processen bør begynde med, at læreren stiller børnene spørgsmålet:

Hvad vil I?

Og så opstiller børn og lærere sammen den faglige ramme for arbejdet. Herefter inspirerer lærerne med 'visning af undere', altså korte oplæg med spændende viden om emnet. Børnene arbejder videre i grupper eller enkeltvis, og formålet er ikke at opfylde faglige krav sat oppefra. Nej, formålet er at afslutte arbejdet med at holde foredrag for klassen, for årgangen, for bygningen, for de mindre klasser, for hele skolen eller for pensionisterne i kommunen. Lærerne er faglig og pædagogik sparring i børnenes arbejdsproces.

Formålet for hele den danske folkeskole, hr. undervisningsminister, bør være gruppearbejdsprocessen og det afsluttende mundtlige foredrag, hvor børnene engageret giver deres nye viden videre til andre børn.

Alt det, børn gerne vil vide

Formålet for skolen bør være at tage udgangspunkt i alt det, børn kan og i alt det, børn gerne vil vide. Vi lærere skal være børnenes sparringspartnere undervejs. I stedet for test, ser vi børnene vokse, når de med sommerfugle i maven fortæller deres nye viden videre til andre børn, der ikke har den viden.

Så enkel burde skolen være.

Spørg bare børnene!

Deltag i debatten - send dit indlæg på 4-600 ord til debat@folkeskolen.dk