På et fagudvalgsmøde i januar diskuterede Nina
Kragh den kommunale handleplan for naturfag med sine kolleger på skolen. På de enkelte klassetrin skulle de vurdere, hvor langt de var på
skolen i forhold til kommunens målsætninger, og mødet gav hende indblik i,
hvilke naturfaglige områder skolen og hun som vejleder skulle have fokus på
udvikling af. Analysen af skolens status på målsætningerne viste blandt andet,
at lærerne på mellemtrinnet vurderede, at de ikke er helt i mål med at tilrettelægge
undervisningen med afsæt i en undersøgelsesbaseret tilgang. De vurderede
derudover, at det endnu ikke var tydeligt for eleverne, ”hvordan naturfagene
bidrager til den almene dannelse”, skriver Nina Kragh i
sit diplomprojekt fra professionshøjskolen UCL, Odense. Hun var derfor
nysgerrig på, ”hvordan vi kan udvikle mere af den undersøgelsesbaserede
undervisning, som har et indhold og metode, der kan skabe forudsætninger for,
at eleverne oplever en almen dannelse”.
”Hvordan kan jeg som naturfagsvejleder facilitere
en forandringsproces, hvor lærerne i fællesskab kan udvikle mere
undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning, der samtidig bidrager til elevernes
almene dannelse”, spørger hun i sin problemformulering.
Hvorfor undersøgelsesbaseret?
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
I projektet argumenterer Nina Krogh for undersøgelsesbaseret undervisning, som hun beskriver er kendetegnet ved, ”at
det er eleverne, der udforsker eller undersøger deres egne hypoteser og
problemstillinger”. Undersøgelser viser, at denne tilgang er
motivationsfremmende og læringsteoretisk kan man også forklare, hvorfor
undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning har sine fordele. Nina Kragh
refererer til den engelske professor Wynne Harlen, der beskriver, at metoden er
”i overensstemmelse med moderne læringspsykologi, hvor læring ses som
konstrueret gennem den lærendes mentale aktivitet, der knytter nye og tidligere
erfaringer sammen”. Læring og forståelse opstår gennem sociale fællesskaber,
når man samtaler og diskuterer med andre, og tilgangen ”giver eleverne
mulighed for at arbejde med noget, der giver mening”.
Nina Kragh beskriver med
reference til ph.d. i naturfagsdidaktik Lars Brian Krogh, at tilgangen kan føre
til naturfaglig dannelse, når eleverne udfører undersøgelser:
”Det er
tilfældet, når eleverne forfølger åbne spørgsmål, som de selv har stillet
eller i hvert fald oplever som meningsfulde” og når ”eleverne kan overføre
disse træk til andre situationer, og at de udvikler autonomi og identitet, når
de deltager i undersøgelserne”.
Lærernes udfordringer
Som en del af undersøgelsen interviewede Nina Kragh
lærerne på mellemtrinnet, og en af udfordringerne, de pegede på i forhold
til at arbejde undersøgelsesbaseret, var relateret til eleverne.
En af lærerne
fortalte: ”De har sværere ved at fastholde sig selv” og ”de har ikke den
selvstændighed, der skal til for at fordybe sig i en opgave” og ”...de har
megasvært ved at læse og så følge en vejledning”.
Et andet fokus, som lærerne pegede på, var, ”at de lader til at vægte undersøgelsens faglige viden højere end
undersøgelsens metode”: ”Der er vi jo lidt ude i, at der ligger et svar, vi
gerne vil have dem hen til”, siger en af dem.
Selve opgaven eller udfordringen,
som eleverne skal undersøge, fremhæver de også som et problemområde: ”Sværhedsgraden
var for høj” og ”Opgaverne er dybest set lidt for abstrakte til dem”. I
samtalen om naturfaglig dannelse fik Nina Krogh ”et indblik i, at det med at
skabe kobling til dannelsen lader til at være vanskeligt i lærernes
planlægning. De har svært ved at gennemskue, hvilke emner og begreber, der
giver mening for eleverne at arbejde med, og de har svært ved at evaluere, om
eleverne oplever sammenhænge til deres dagligdag”.
Grubletegninger og saltvand
I samarbejde med lærerne planlagde Nina
Kragh herefter et forløb med fokus på undersøgelse og naturfaglig dannelse. Hun
skriver, at de i forhold til dannelse tog små skridt ved, at de i deres
problemstilling for processen definerede dannelse som ”eleverne kan
perspektivere undersøgelsen til deres hverdag”. Der var brug for
et emne eller tema for undersøgelsen, som eleverne i både 4. og 6. klasse
ville have en forforståelse for. Samtidig skulle oplægget til undersøgelsen
være meget simpelt og give lyst til at udforske, og her bragte hun begrebet
”grubletegninger” på banen”.
”En grubletegning er en tegning af en
naturvidenskabelig problemstilling, hvor en række børn kommer med forskellige
udsagn eller forklaringer til problemstillingen. Nogle af udsagnene er sande og
nogle er forkerte, men de lægger op til, at eleverne kan diskutere, hvad der er
rigtigt og forkert, eller hvad det evt. kan afhænge af. Flere af tegningerne
lægger også op til, at man kan undersøge udsagnene med eksperimenter”.
I fællesskab udvalgte lærerne og Nina Kragh en
grubletegning om emnet saltvand, hvor eleverne skulle eksperimentere med,
hvordan salt opfører sig i vand i forskellige temperaturer. Eleverne skulle
eksperimentere i 30-40 minutter, skrive ned, hvad de havde fundet ud af. Herefter skulle de præsentere deres opdagelser for
en anden gruppe. Til sidst var der så fælles opsamling i klassen, hvor der var mulighed for at perspektivere undersøgelsen til deres hverdag. Kunne de bruge
det, de havde fundet ud af til noget?
Mindre kontrol
Under aktiviteten med klasserne observerede de blandt
andet i hvor høj grad eleverne var deltagende, om de fik ”aha-oplevelser” og om de kunne perspektivere det, de havde undersøgt til noget i deres
omverden. Lærerne oplevede, at eleverne var engagerede i undersøgelsen.
En af
lærerne sagde: ”Jeg tænker, der er mange, der bliver bidt af det, fordi det er
sjovt og spændende. Fordi der er ikke noget rigtigt og ikke noget forkert. Du
skal bare prøve noget, og gøre noget, og observere og tale om det.” I forhold
til den naturfaglige dannelse oplevede de, at de ikke kom helt i mål,
fordi eleverne kun få steder kunne relatere det til deres hverdag.
”Vi skulle
have fundet et emne, der omhandlede noget i deres dagligdag eller nærområde.
Og det allerbedste ville selvfølgelig have været, hvis eleverne selv var kommet
med en problemstilling. Vi kunne også have valgt et emne, der lagde op til en
demokratisk diskussion, eller en problemstilling, der skulle udløse en form for
handling hos eleverne”, konkluderer hun.
I vejledningsprocessen udviklede lærerne en anden tilgang og forståelse, og de talte om, at "det er helt legalt at have fokus på at lade eleverne
arbejde med åbne undersøgelser uden, at lærerne skal have 'kontrol' med de
enkelte handlinger og uden, at lærerne skal sikre sig, at eleverne opnår én
bestemt viden”.
"Denne 'legalisering' af en arbejdsform har gjort, at lærerne er
blevet mere åbne for at lade eleverne eksperimentere mere frit, hvilket gerne
skulle gøre eleverne mere nysgerrige og engagerede i faget”, konkluderer Nina Kragh.