I den undringsorienterede natur- og teknologiundervisning guider læreren eleverne mod egne mål og problemstillinger, og det motiverer, skriver Mette Hejn
Foto: privat
Prisnomineret: Vi skal bruge elevers undren i natur/teknologi
Når undervisningen tager udgangspunkt i elevernes egen undren over et naturfagligt emne, så stiger motivationen, skriver Mette Hejn i sit pædagogiske diplomprojekt, der er nomineret til pris hos Lærerprofession.dk
Folkeskolens formålsparagraf beskriver, hvordan noget af det
vigtigste, skolen skal bidrage med, er, at eleverne får lyst til at lære
mere, og der skal skabes rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, som får
eleverne til at få tillid til sig selv og sine handlemuligheder.
Samme fokus ses også i den nationale naturfagsstrategi som
blev formuleret i 2018, hvor det første indsatsområde for udvikling af
naturfagene er ”styrket motivation”, ”hvor der skal fokuseres på at
skabe interesse for naturvidenskaben”, skriver Mette Lindorff Hejn i sit
projekt fra Københavns Professionshøjskole, som er nomineret til prisen som årets PD-projekt på lærerprofession.dk.
Hun undersøger, hvordan undervisningsforløb, der har fokus
på elevernes undren, kan have indflydelse på elevernes motivation. ”Hvordan
påvirker undringsorienteret natur- og teknologiundervisning elevernes
motivation? Og hvordan kan jeg arbejde med forbedring af naturfagskulturen
gennem undringsbaseret natur- og teknologiundervisning”, spørger hun i
problemformuleringen.
Undringer – en didaktisk metode
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Mette Hejn præsenterer i projektet en didaktisk metode, hun
kalder ”Undringsmodellen”. Modellen er inspireret af den
norske metode, ”Nysgjerrigper”, der er udviklet af Norges Forskningsråd, hvor
eleverne skal arbejde som forskere på egne undren.
Modellen består af tre trin:
1. Eleverne undrer sig - enten på baggrund af et
udvalgt tema, som læreren sætter i gang gennem et ”startsted”, for eksempel
emne, oplevelse, forsøg eller lignende.
Efterfølgende hjælpes klassen med at sætte undringerne i
kategorier. Undringer, som ligner hinanden lægges sammen, og herefter sorteres alle
undringer efter disse undersøgelses-kategorier:
· Eksperiment
· Observation
· Spørg en ekspert
· Interview
· Læs og bliv klogere
Derefter udvælges én undring, som der arbejdes videre med.
Enten enkeltvis, gruppevis eller klassen i fællesskab. Eleverne arbejder videre
på følgende måde:
2. Der opstilles tre-fire hypoteser til undringen.
3. Der designes undersøgelser på baggrund af hypoteserne - hvordan kan de forskellige hypoteser undersøges?
4. Eleverne deler deres viden.
Startsted i den lokale skov
Mette Hejn har undersøgt, om og hvordan undringsmodellen
skaber motivation for eleverne i en 6. klasse ved at observere, interviewe og gennemføre
en spørgeskemaundersøgelse. Klassen arbejdede med emnet ”Skoven”, og de
begyndte med en tur i den lokale skov, hvor eleverne blev præsenteret for
forskellige sanseoplevelser ”for at stilladsere elevernes
videre undringsproces”. Grupperne arbejdede videre med forskellige undringer
som for eksempel ”Hvorfor kan egern hoppe så let fra træ til træ?” eller
”Forskelle i biodiversitet på to forskellige steder”.
En gruppe valgte at undersøge ”hvorfor bliver dyreunger
næsten altid født i foråret?” og blev enige om, ”at den undersøgelse de vil
lave, er at finde oplysninger på nettet”. Læreren udfordrede dem ved at spørge,
om de kendte nogen anden form for undersøgelse, de kunne bruge i stedet for, og
en af eleverne svarede, at de kunne spørge en ekspert, men vidste ikke hvem.
Læreren bad dem se et halvt afsnit af ”Vilde Eventyr” med værterne Vicky
Knudsen og Rane Willerslev, og gruppen kom tilbage og var blevet enige om, at
de ville sende en mail til Vicky og spørge, om de måtte interviewe hende. Mette
Hejn observerede i den efterfølgende lektion, at eleverne, halvt løbende, kom læreren
i møde og begynder at snakke i munden på hinanden, og de fik fortalt, ”at Vicky
har svaret dem, og hun gerne vil interviewes”.
Megafedt at lave undersøgelser
Mette Hejn skriver, at eleverne viste stor begejstring og ”
vil allerede, inden undervisningen er gået i gang, fortælle om deres
succesoplevelse med svaret fra eksperten”. Hun mener, at denne oplevelse
bekræfter gruppens behov for at vise kompetence, blandt andet at de lykkedes
med første del af deres mål - nemlig at skabe kontakt til en ekspert. Hendes interview
med eleverne bekræftede elevernes følelse af engagement og motivation.
En af dem fortalte: ”Det var ret meget os der stod for det,
og det synes jeg var ret fedt. Fordi så fik man altså ligesom, sådan selv
indblik i det”. En anden elev tilføjede: ”Ja, og jeg synes også det er megafedt
at lave undersøgelser, det var faktisk også rigtig spændende at interviewe en,
som ved rigtig meget om det og havde noget rigtig fornuftigt at sige om det”.
Eleverne beskrev, at det, de oplevede som motiverende i den
undringsorienterede undervisning, særligt var deres oplevelse af medbestemmelse
og at blive inddraget i undervisningens aktiviteter. Metoden gav eleverne
succesoplevelser, og Mette Hejn argumenterer for, at man ved at
arbejde undringsbaseret ”vil kunne påvirke deres tro på egne evner senere i
skoleforløbet og dermed påvirke motivationsfaktorerne i en positiv retning”.
Om det bliver Mette Linddorff Hejn, der modtager en pris for
sit projekt, afsløres fredag d. 15. november, hvor Lærerprofession.dk holder
prisfest i København.