Fra Folketingets talerstol kalder statsminister Mette
Frederiksen (S) mobiltelefonen for farligere end trafikken, og Sundhedsstyrelsen
har udarbejdet retningslinjer for børn og unges skærmbrug.
Regeringen ønsker
den omfattende brug af skærme i skolerne stoppet, men indtil videre er det op
til skolerne selv at finde ud af, hvordan det skal gøres, skriver Christina
Folkmann i sit pædagogiske diplomprojekt fra Københavns Professionshøjskole.
På
hendes skole har ledelsen besluttet, at skolen nu skal være mobilfri efter
”mobilfængselsmodellen”, hvor telefonerne låses inde hele dagen og ikke kommer
frem i pauserne, med det formål at skabe mere rum for leg og sociale
aktiviteter blandt eleverne.
Det, at man på skolen ikke har interesseret sig for børnenes
perspektiv forud for beslutningen, førte til, at hun i projektet undersøger,
hvilken betydning mobilfri skole har for børn og hvordan børnenes perspektiv
kan bidrage til det pædagogiske arbejde med processen.
De
ufuldstændige voksne
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Læge,
forfatter og debattør Imran Rashid holdt foredrag for personalegruppen på skolen,
og det blev ”et kardinalpunkt for vores omstilling til mobilfri skole”, skriver
Christina Folkmann. I Rashids bog ”Sluk” fra 2017 fortæller han i forordet, at
bogens formål er at vise læseren sammenhængen mellem brugen af smartphones,
internettet og sociale medier og risikoen for at udvikle fysiske og psykiske
sygdomme.
Brugere af Facebook og snapchat sammenlignes med stofmisbrugere, og
denne sproglige konstruktion ”bæres videre i min organisation”, skriver hun. Der males et billede af ”os og dem – dem som
ungdommen og vi, de ansvarlige voksne, der mener at vide bedst om de
ufuldstændige voksnes tarv og bedste”.
Når
børnene ikke blev inddraget, er det eksempel på et ude-fra børneperspektiv,
hvor man ved frakoblingen af elevernes stemmer, ”næsten lader eleverne komme
til at fremstå som objekter på linje med mobilerne. De fratages medskaberretten
– vi taler om dem og ikke med dem, på samme måde, som vi taler om mobilerne”,
mener Christina Folkmann.
Som at mangle en arm
Hun har
som led i projektet interviewet elever i 9. klasse for at undersøge deres syn
på mobilfri skole. Det er tydeligt, at de oplever deres mobil som noget meget
privat og føler et stærkt ejerskab til den.
”…Tanken
om at folk har den i hænderne, og de kan komme ind og se, hvad jeg har skrevet
med andre mennesker og hvilke billeder, jeg har taget. Jeg kan bare ikke lide
at de har den i hånden eller tager den ud af hånden på mig”, siger en dreng.
Det er
vigtigt for ham, hvordan lærerne håndterer mobilen, fortæller han:
”Man
skal heller ikke tage telefonen og stille den, så den peger, så alle andre i
klassen kan se notifikationerne, så er det ligesom krænkelse af ens privatliv,
men hvis man bare lægger den”.
Andre
elever beskriver mobilen som ”deres forlængede arm” og ”der, hvor jeg har
næsten hele mit liv”. Mobilen er en del af den private sfære, hvor eleverne let
vil kunne føle sig krænket og miste tillid, hvis de ikke føler, den håndteres
som noget privat, mener Christina Folkmann.
Selv om
der er tale om en lavere grad af krænkelse, så bliver elevernes selv- og
omverdenstillid udfordret, når deres telefoner bliver låst inde. Hun mener, at
det kan komme til at betyde, ”at tilliden til de lærere, der indsamler
mobilerne og til selve systemet bliver afgørende, hvis det skal komme til at
fungere og ikke ende med et pseudosystem, hvor eleverne afleverer gamle mobiler
og beholder de rigtige i smug”.
Ledelse, konsulenter og det pædagogiske
personale kan komme til at skabe fjendebilleder, når eleverne ikke inddrages i
dialogen, siger hun.
Mere
skade end gavn?
Christina
Folkmann argumenterer i projektet for, at man ved at ”sætte mobilen i fængsel”
kan gøre mere skade end gavn, ”fordi man her fjerner lærernes og pædagogernes
mulighed for at have en føling med elevernes digitale sociale liv”.
Hun
henviser til Stine Liv Johansen, lektor og ph.d. ved Institut for Kommunikation
og Kultur på Aarhus Universitet, som peger på, at løsningen kunne være en
middelvej, hvor eleverne har adgang til mobilen i pauser. Johansen mener, at det har afgørende
betydning, ”om vi grundlæggende forstår børn som nogle, der skal skærmes fra og
beskyttes mod det digitale, eller om vi mener, at deres egen praktiske
betydningsdannelse med digitale medier er værdifuld og skal tages med i
betragtning”.
Christina
Folkmann konkluderer, at hendes interviews tydeligt viser mobilens store
betydning for eleverne, at elever kan opleve ”mobilfængselsmodellen” som
krænkende, men også at eleverne faktisk har ”en indsigt i mobilernes
afhængighedsskabende problematik”.
Hun
skriver, at hendes undersøgelse peger på, at der er behov for en ”ekstraordinær
pædagogisk indsats” på skolen, blandt andet på baggrund af det fjendebillede,
der er skabt af såvel ledelse som eksterne konsulenter og personale.
Om det
er Christina Folkmann, der modtager en pris, vil vise sig fredag d. 15.
november, hvor Lærerprofession.dk holder prisfest i København.