Gennem de seneste 10–15 år har talforståelse og
regnestrategier fyldt mere og mere både i forskning om matematik og i skolen.
Forskning viser, at ”en god grundlæggende talfornemmelse
og talforståelse og veltilegnede regnestrategier med de små tal er afgørende
for, hvordan eleverne klarer sig med matematikken - også langt senere i
skoleforløbet”, skriver Julie Hardbo Larsen i sit diplomprojekt fra
Professionshøjskolen Absalon.
Hun oplever, at rigtig mange forældre ikke er
opmærksomme på udviklingen, derfor undersøger hun, hvordan skolen kan ruste
forældre i indskolingen til at støtte deres børn i matematik.
Forældre
skal viden og inspiration
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Forandringer
i matematikundervisningen betyder, at en del forældre er i tvivl om, hvordan de
bedst bakker op om deres børns matematiklæring, og måske oplever usikkerhed og
utryghed i den forbindelse. For at give forældre bedst mulige
forudsætninger for at støtte børnene, skal skolen tydeligt formidle til
forældrene, hvad de kan bidrage med og komme med konkrete ideer til, hvordan de
kan støtte barnet, skriver Julie Hardbo Larsen.
Det er derfor vigtigt, at forældrene
får forklaret, hvad eleverne skal lære (viden), og hvad de som forældre kan
gøre for at understøtte barnet (inspiration).
I
projektet præsenterer Julie Larsen, hvordan hun, gennem interview med forældre,
undervisning i 1. og 2. klasse, familiematematikarrangementer og oprettelse af
en hjemmeside til forældre, har arbejdet med at gøre forældrene til en aktiv
resurse i matematik.
Fire
uger i streg var hun med i matematikundervisningen i to 1.-klasser og to 2.-klasser, hvor der var fokus på talforståelse, talfornemmelse og
regnestrategier. Som afslutning på forløbet, blev der afholdt to
familiematematikarrangementer, ét for 1. klasse og ét for 2. klasse.
Familiematematik
i. 1. og 2. klasse
”Til
arrangementerne var forældrene inviteret til en halv times oplæg om, hvordan de
kan støtte deres børn i udviklingen af talfornemmelse, talforståelse og
regnestrategier”.
Efter
oplægget kom børnene fra sfo, og den næste time kunne børn og forældre gå frit
rundt og prøve 16 forskellige aktiviteter med udgangspunkt i talfornemmelse,
talforståelse og regnestrategier.
Julie Hardbo Larsen observerede, hvordan ”nogle børn
og forældre sad fordybet længe ved de samme aktiviteter, mens andre snusede
kort til mange aktiviteter. Nogle forældre og børn arbejdede sammen i mindre
grupper. Ofte forklarede børnene aktiviteterne for forældrene - ellers læste
forældrene aktivitetsbeskrivelserne”.
En pige og
hendes mor spillede ”Sub Snup”, som handler om talfornemmelse:
Elev: ”Man
har en bunke kort hver, og så har man en klods. Så vender vi et kort begge to.
Så skal man stjæle klodsen, der står ved den person, der har flest på sit kort.
Så man skal være hurtig, og man må ikke tælle”.
De
vender et kort hver. Pigens kort har en terning med en 6’er. Morens kort har en
10’er-ramme med syv prikker i. Pigen snupper morens brik.
Elev: ”Jeg
ved, at det er en 6’er, og du har en række med 5 og en række med 2, så du har
flere”.
Mor: ”Det
er faktisk forbløffende nemt at se forskel, selvom det er ret store tal - også
med den anden slags kort. Men hun er megahurtig. Jeg får tæv”.
I spillet
er det tydeligt, at det er eleven, der er eksperten, skriver Julie Hardbo Larsen. Moren
spørger ind til regler undervejs, og pigen forklarer. Hun griner over, at
hendes mor ikke forstår det - og i øvrigt er langsommere. Moren fortæller, at
hun ikke har arbejdet med talfornemmelse på denne måde før, og at det er en
overraskende oplevelse, ”hvordan vi evner at sammenligne forholdsvis store
mængder”.
Familiematematik
giver rum til at øve sig
Matematikarrangementerne
for familierne viste, hvordan oplægget for forældrene gav dem bevidsthed, som
de tog med sig ud i aktiviteterne med deres børn. Mange forældre ”modellerede
for deres børn, hvordan de brugte regnestrategier”, og de spurgte ind til deres
børns overvejelser og regnestrategier.”
Andre forældre bad lærerne og Julie Hardbo Larsen om hjælp til, hvordan de kunne tale med deres barn om talfornemmelse,
talforståelse og regnestrategier, og ”fordi vi stod med de konkrete aktiviteter
foran os, blev det nemt at modellere for forældrene, hvordan en samtale kan
foregå, men også hvordan fx konkrete materialer eller visualisering af regneprocessen
kan hjælpe børnenes forståelse på vej”.
Aktiviteterne
til familiematematik kan derfor være et rum for forældrene til at øve sig i at
støtte deres barns udvikling af talfornemmelse, talforståelse og
regnestrategier, samtidig med, at de kunne få sparring og fik konkrete idéer
til, hvordan man kan arbejde med de tre begreber, konkluderer Julie Hardbo Larsen.
Hun har
som en del af projektet oprettet hjemmesiden mat.gskole.dk, hvor der findes
invitation til familiematematikarrangement, oplæg og aktivitetsbeskrivelser samt
forslag til matematikaktiviteter i undervisningen.
Om det bliver Julie Hardbo Larsen, der modtager en pris,
bliver afsløret fredag den 15. november, hvor Lærerprofession.dk afholder
prisfest i København.