I mange år har undersøgelseskompetence, modelleringskompetence, perspektiveringskompetence og kommunikationskompetence
været en del af undervisningen i naturfag i folkeskolen.
Men Lis Buch Sørensen
skriver i sit diplomprojekt fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole,
Odense, at hun har oplevet, at naturfagskolleger ”gentagne gange har givet
udtryk for, at de synes, det er svært, og de er usikre på, hvordan de skal
inddrage de naturfaglige kompetencer”.
Hun har derfor ønsket at undersøge, hvordan hun ”som
naturfagsvejleder sikrer en fortsat udvikling af undervisningen med
udgangspunkt i de fire kompetencer”.
”Hvordan inddrages de naturfaglige kompetencer i
undervisningen på skolen, hvorfor kan det anses for at være svært og hvordan
kan jeg som naturfagsvejleder bidrage til at øge mine kollegers inddragelse af
kompetencerne”, spørger hun i projektets problemformulering.
Kompetencebegrebet i naturfag
Kompetencebegrebet blev første gang introduceret i dansk
naturfagsundervisning iforbindelse med temahæfte ”Fremtidens naturfaglige
uddannelser”, der udkom i 2003.
Man mente, at der var ”et øget behov for at
komme væk fra tidens krav om pensum med udgangspunkt i færdigheder og
reproduktion af lærerens viden”, og man ønskede en tilgang til naturfagenes
indhold, ”der tog udgangspunkt i elevernes forståelse af samspillet mellem det
tilegnede stof og dets betydning i det omliggende samfund”, skriver Lis
Sørensen.
I læseplanen er kompetencerne beskrevet som ”evnen
til at anvende naturfaglig viden og færdigheder i en for naturfagene relevant
sammenhæng”. Det er også evnen til selvstændigt og ansvarligt ”at reflektere
over anvendelse af færdigheder og viden i konkrete situationer, så der skabes
mulighed for kritisk stillingtagen og handlen”.
Kompetencerne ses altså ikke kun som evnen til at kunne anvende naturfaglig
færdigheder og viden, men der ligger også et dannelses- og
handlingsperspektiv.
Lis Sørersen beskriver de tre centrale kendetegn på kompetenceorienteret
undervisning som:
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
· Autentiske
problemstillinger
· Problembaseret
undervisning
· Elevstyret
undervisning
Undersøgelse af kompetencerne i praksis
Lis Sørensen har brugt spørgeskema, interview og observation af undervisning
i sin undersøgelse. Hendes observationer fordelte sig på 2., 4., 6., 7. og 9.
klassetrin, og formålet var at finde tegn på, om og i hvor høj grad de fire kompetencer
var i spil i undervisningen.
Hendes observationer viste, at alle fire
kompetencer var i spil i alle klasser. Undersøgelseskompetencen var repræsenteret med cirka 40 procent i alle klasser på nær én.
Undersøgelseskompetencen
kommer blandt andet til udtryk gennem lærernes tilrettelæggelse, hvor de
planlægger tid til, at eleverne kan undre sig, designe undersøgelser og
indsamle data.
Disse tre tegn i tilrettelæggelsen er godt repræsenteret pånær i 6. klasse, hvor der
den pågældende dag var fokus på kommunikationskompetencen, da eleverne skulle
på et orienteringsløb, og der var mange nye fagord og -begreber, der skulle
læres, skriver Lis Sørensen.
Efterfølgende interviewede hun to af lærerne, og
selvom hun i observationerne fandt, at undersøgelseskompetence optræder i
undervisningen i alle klasser, er det en kompetence, som lærerne fandt det udfordrende
at få med.
"Jeg har faktisk tænkt rigtig meget på den
der undersøgelseskompetence. Fordi oppe ved de store, når de skal undersøge
noget, så er det jo bare et googleopslag for mange af dem... Og det er jo slet ikke den slags undersøgelser, vi
taler om”, fortæller en af lærerne.
Da de blev spurgt ind, hvor de særligt vurderede, at der var
udviklingspotentiale, var det også denne kompetence, de fremhævede – selvom det
ifølge observationerne netop var den kompetence, der var mest repræsenteret i
undervisningen, skriver Lis Sørensen.
Interviewene viste desuden, at lærerne lagde ”en
del vægt på kommunikationskompetencen og modelleringskompetencen, men at begge
også syntes, at det er svært at inddrage perspektiveringskompetencen, og at det
for kræver særlig opmærksomhed.
På baggrund af interviewet konkluderer Lis
Sørensen, at lærerne bruger hensigtsord som ”forsøger” og ”prøver” om
inddragelsen af kompetencerne i deres undervisning , og det kan tyde på, at de
måske er usikre i deres tilgang til undervisningen.
Manglende self-efficacy
”At den undervisning, jeg observerede, ikke hænger sammen
med det lærerne føler/udtaler sig om i interviewet, kan have noget at gøre med
lærernes self-efficacy”, mener Lis Sørensen.
Hun refererer den
canadisk-amerikanske psykolog Albert Bandura, som beskriver self-efficacy som ”personers
vurdering af deres egen evne til at præstere på foreskrevne niveauer under
aktiviteter, der har indflydelse på begivenheder, som påvirker deres liv”.
”I denne sammenhæng kan naturfagslærernes manglende
self-efficacy være grunden til, at de ikke føler, de mestrer opgaven med at
inddrage de naturfaglige kompetencer i deres undervisning, til trods for at mine
undersøgelser viser det modsatte”, skriver hun og fortsætter, at det er muligt
at øge individers self-efficacy gennem fire simple kilder: Via
mestringsoplevelser, hvor individet får en følelse af at kunne overvinde en
udfordring. Eller det kunne være gennem observation af ligestillede
rollemodeller, der oplever succes med en udfordrin. Eller gennem social
overtalelse, hvor man søger at overbevise individet om dennes mestringsevne. Sidst kan det være ved hjælp af positive stemninger i det omgivende miljø.
Arbejdet med udvikling af lærernes self-efficacy
udgør et af tre fokusområder, som Lis Buch Sørensen på baggrund af sin
undersøgelse har opstillet for de kommende års arbejde med udvikling af
naturfagsundervisningen på sin skole.
De to andre fokusområder er: refleksivt
teamsamarbejde og deltagelse i naturfaglige projekter.
Flere PD-projekter på Lærerprofession.dk: