Debat
Hårdt sprog, trusler og udadreagerende adfærd er alt sammen udtryk for, at eleven har brug for hjælp, skriver Gro Emmertsen Lund.
Illustration: Getty Images.
Forsker bag ny bog: Her er nye værktøjer til arbejdet med vold, trusler og mobning i skolen
Alt for ofte ser vi, at elever og lærere ikke får den hjælp, de har brug for, skriver ph.d. Gro Emmertsen Lund, som er forfatter til en ny bog om restorativ praksis.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Elevsager med vold, trusler og krænkende adfærd har fyldt
meget i medierne de seneste år. Det har ikke overraskende skabt stor debat og med
rette vakt bekymring. Politikerne har derfor valgt at skærpe skolernes
sanktionsmuligheder. Senest har vi set undervisningsministerens bud på en ny ordensbekendtgørelse.
Det er bare ikke flere sanktioner, der er brug for, men derimod
en relationsorienteret pædagogik og bedre rammer for skolens arbejde. Derfor
har flere organisationer og forskere, herunder jeg selv, sendt høringssvar til
ministeren.
For et hårdt sprog, trusler, udadreagerende adfærd og fysisk
skadende handlinger på andre, er alt sammen udtryk for at eleven har brug for
hjælp. Det samme gælder for de elever og lærere, som handlingerne går ud over.
Den uhensigtsmæssige adfærd viser, at hele fællesskabet er
ramt. Enten i den enkelte klasse eller i grelle tilfælde hele skolen. Alt for
ofte ser vi dog, at de berørte parter ikke modtager den hjælp og støtte, som de
har brug for.
Det har store konsekvenser for de berørte, både de krænkede
og udøverne, der fortsat står på kanten af skolens fællesskab, måske endda
samfundets. Det skyldes ikke uvilje, men rådvildhed. For hvordan håndterer man
alvorlige sager mest hensigtsmæssigt?
Det giver restorativ praksis velafprøvede bud på. Det er dog
endnu en relativt ukendt pædagogisk tilgang herhjemme, om end den er udbredt i
store dele af verden.
Det afgørende afsæt
Restorativ praksis handler grundlæggende om at genoprette
den relationelle skade, som en uhensigtsmæssig handling har forvoldt de berørte
parter. Her er der både værktøjer til det fællesskabsopbyggende og forebyggende
arbejde.
Helt konkret tages der afsæt i at lytte til de berørte
parter og med brug af en spørgeramme hjælpe dem med at sætte ord på deres
tanker, følelser og behov. Når børnene får en større forståelse for egne og
andres handlinger – både intentioner og skadevirkninger – kan de bedre hjælpes
til at træffe klogere valg i fremtiden.
Det er skaden fra vold, trusler og mobning, som værktøjerne
i restorativ praksis har fokus på. Sammen med de berørte elever undersøger man,
hvad den eller de, der har lidt skade, har brug for.
Det kan handle om tryghed, sikkerhed, at blive lyttet til, genoprejsning
eller heling. Dernæst undersøges hvad den elev, der har påført skaden, har brug
for. Det kan også være tryghed og sikkerhed, at blive forstået og hjulpet til
mere hensigtsmæssig adfærd. Til slut undersøges hvordan eleverne tænker, at
skaden kan genoprettes, altså hvilke konkrete handlinger, der skal til. Alt dette
gøre i samtaler med dem hver i sær.
Når de er klar, kan de involveres i det genoprettende
arbejde. Det afgørende afsæt er, at skolen tager ansvaret for fællesskabet og
de elever, som går på skolen.
Tryghed, værdighed og tillid
Eleverne skal ses for deres ressourcer og styrker og mødes
på deres velvilje til at gøre godt igen, samtidig med at fokus særligt er på de
forurettede og deres behov for tryghed, værdighed og tillid.
Erfaringer fra flere lande viser, at brugen af restorativ praksis
kan nedbringe antallet af konflikter, uro, sanktioner og eksklusioner, samt øge
trivslen og fremmøde i skolen både blandt eleverne og skolens professionelle.
I New Zealand og Californien er det undervisningsministerierne,
der har drevet udviklingen frem ude i skolernes praksis, både med henblik på
kompetenceudvikling og finansiering. Herhjemme har enkelte skoler og kommuner
selv fundet vej til restorativ praksis og de tilbagemeldinger jeg får herfra,
er, at det er hjælpsomme værktøjer.
Jeg har besøgt skoler i de meste fattige kvarterer i San
Diego og San Berbardino, som med hjælp af restorativ praksis har formået at
skabe trygge, udviklende skolefællesskaber. Også på skoler, hvor
elevsammensætningen er præget af stor diversitet og mangfoldighed. Hvis de kan,
så kan vi også.
Ph.d. Gro Emmertsen Lund har sammen med John Winslade
skrevet bogen ’Restorativ Praksis – stærkere fællesskaber i skolen’, der
udkommer i dag.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk