Sådan ser et af de skilte ud, som Israa Ibrahim og hendes kolleger har lavet til demonstrationerne for våbenhvile I Gaza.foto: Privat
Lærer: Gaza skal ikke være tabu i skolen
Vi skal være mindre berøringsangste for at tale om krigen i Gaza i klasseværelset, lyder det fra en lærer, som selv går til demonstrationer for en våbenhvile og har taget initiativ til en særlig lærer/pædagog-blok i de store demonstrationer.
Juristerne var repræsenteret på gaderne i København og foran
Christiansborg med skilte og fakler. Det samme var lægerne.
Annonce:
Men hverken lærere eller pædagoger havde deres egen ’blok’
til en af de første demonstrationer for ofrene i Gaza, som lærer Israa
Ibrahim deltog i.
Det ville den 27-årige lærer lave om på. Hun skrev ud i
Facebookgrupper, kontaktede arrangørerne af demonstrationerne og lavede sammen med to andre skilte
med budskaber som ”Børn i Gaza har ret til liv, leg og læring”, ”pædagoger og
lærere for Palæstina” og ”Alle børn skal i skole, ikke begraves i ligkjole”.
”En stor del af ofrene i Gaza er børn, og derfor synes jeg, det er på sin plads, at lærere og pædagoger er repræsenteret til
demonstrationerne. Børn i Gaza har et liv så langt fra, hvad vi bør acceptere.
Demonstrationerne er en måde at sende et signal til politikerne om, at det er
et gigantisk svigt, hvis ikke de presser på for våbenhvile”, siger Israa
Ibrahim.
Læreren har været med til at arrangere lærer/pædagog-blokken
to gange, senest til den store demonstration i søndags.
Annonce:
Hudafskrabninger og konflikter i frikvarteret
For Israa Ibrahim er krigen ikke langt væk. Hun er selv af
palæstinensisk afstamning og har familie både i Gaza og på Vestbredden, ligesom
der også stadig er familiemedlemmer i Libanon, hvor hendes bedsteforældre i 1948
blev fordrevet til.
Selv er hun født i Danmark og er i dag folkeskolelærer og
underviser i matematik, historie, kristendom og engelsk i 2. klasse på en
sjællandsk skole. Det er en ”noget anden verden”, som hun selv formulerer det.
”I begyndelsen af den nuværende konflikt kunne jeg godt
blive frustreret over at stå i klasseværelset. Som om, at alt herhjemme var
lidt ligegyldigt, når børn på mine elevers alder lider så meget i Gaza".
Annonce:
"Men nu
bruger jeg det som drivkraft. Det er jo præcis sådan her, et børneliv skal
være. Med hudafskrabninger på knæene, man skal puste på, og konflikter i
frikvarterne”, siger hun.
Det er den uretfærdighedsfølelse, der fik Israa Ibrahim til
at tage initiativ til lærer/pædagog-blokken til demonstrationerne. Hun har ikke
fuldt overblik over, hvor mange der går med, men alle de skilte, som hun og
hendes venner og kolleger har lavet, har været brugt.
”Alle børn har ret til liv, leg og læring. Det er vores
budskab. For mig er det totalt upolitisk”, siger Israa Ibrahim.
"Hvis ikke vi skal kunne tage den samtale i skolen, hvornår så?"
Annonce:
En dag tjekker en pige i Israa Ibrahims 2. klasse ind med en
femmer på humørbarometeret, der går fra et til ti. Usædvanligt lavt, tænker
Israa Ibrahim og spørger efter lektionen eleven, hvordan hun har det.
Så græder
pigen og siger, at hun har mistet flere familiemedlemmer i Gaza den foregående
dag. Pigen får et kram, og imens kæmper Israa Ibrahim en brav kamp for at holde
sine egne tårer tilbage.
Israa Ibrahim savner mere opmærksomhed på de
elever, der tænker på krigen i Gaza og måske er berørt af den selv.
Hun husker,
at der var meget fokus på at tage samtalen med skolebørn, da det gjaldt
invasionen i Ukraine, og nu mærker hun omvendt en del berøringsangst. Det mener
hun er et svigt af børnene.
Annonce:
”Jeg oplever, at mange lærere er usikre på, hvordan de skal
tale om konflikten. Derfor ender de med ikke at gøre det, fordi det på en
måde virker farligt eller for kompliceret. Men børnene tænker allerede på det
og hører om det på sociale medier og derhjemme".
"Så det handler om at
aftabuisere”, siger hun.
Israa
Ibrahim har hørt historier om børn, der har fået reprimander for at sige ”Free
Palestine”, eller tegne palæstinensiske flag med kridt i skolegården.
For hende er det ukontroversielle handlinger, som vidner om, at børnene kan være personligt
berørte af konflikten i Gaza, måske har familie involveret i den, og har brug
for at tale om det eller udtrykke deres palæstinensiske identitet.
”Det handler om, at de skal føle sig trygge. At de må godt
være bekymrede eller frustrerede eller vrede. Og at man godt må stille
spørgsmål, det bliver man ikke antisemit eller terrorsympatisør af. Hvis ikke
vi skal kunne tage den samtale i skolen, hvornår så? Hellere tage den åbent,
end at børnene vender det indad. Så vokser vreden bare og dermed polariseringen”.
Israa Ibrahim håber, at så mange som muligt vil tage emnet
op i klassen, og på Instagram-siden ’Palæstina i børnehøjde’ deler hun blandt
andet opslag om, hvordan snakken om krigen kan foregå med børn og elever.
”Du behøver ikke være ekspert i mellemøstlige forhold for at
tage det op i timen. Lav en objektiv historisk gennemgang eller spørg eleverne,
hvad de selv har hørt”, siger Israa Ibrahim og efterspørger undervisningsmateriale om emnet, især med den nyeste udvikling som det
centrale.
”Og så er det vigtigt at være kildekritisk. Man kan i
udskolingen undersøge, hvad der står på forskellige hjemmesider og medier og
tale med eleverne om, hvordan det kan være, informationerne bliver gengivet
forskelligt, alt efter om du kigger på f.eks. DR, Al Jazeera, FN eller hos
israelske myndigheder”.
Det vigtigste, man som lærer kan gøre, er ifølge Israa
Ibrahim at skære det ud i pap, at der ikke er fare på færde i Danmark.
”Børn i den alder kan godt have svært ved at forstå, hvor
langt væk det her foregår. Så det er vigtigt at sige, at der ikke kommer til at
ske noget for dem her i Danmark, at de er trygge og i sikkerhed. Især i en
klasse, hvor der er flere med familieforbindelser i området”, siger hun og
påpeger, at det gælder både palæstinensere og israelere.
”Og man kan altid spørge, hvordan nogen har det. Omsorg er
ikke politisk. Det gælder både elever, men også de kolleger, man ved er berørte
af situationen. Vend ikke blikket væk, men spørg ind og giv et kram. Det
foretrækker jeg i hvert fald helt personligt”.