Debat
Det er ikke (danske) jøders ansvar at svare på, hvad de synes eller ikke synes om mellemøstkonflikten, skriver Jødisk Informationscenter
Foto: iStock
Jødisk Informationscenter: Kære lærere, hvorfor sender I jeres elever til os, når de skal have svar på krigen i Gaza?
Lærere skal guide eleverne, så de ikke inddrager almindelige jøder, når de skal finde svar om Israel/Palæstina-konflikten, lyder opfordringen fra Jødisk Informationscenter.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
I Jødisk Informationscenter bliver vi altid klar over det,
når sæsonen for 9. klasse-elevernes tværfaglige projektuge sætter ind. Vi
opdager det, når vi læser igennem vores mailindbakke med spørgsmål af
enslydende karakter fra elever i hele landet, der skal øve sig i at lave
problemformuleringer, udvælge kilder og udføre interviews. Det er gode og brede
spørgsmål, f.eks. hvordan man i jødedommen forholder sig til aktiv dødshjælp,
livet efter døden eller hvad kvindesynet er i religionen.
Af og til er forbindelsen til vores stofområde snæver, tag
f.eks. spørgsmålet ”hvad synes man i jødedommen om GMO og gensplejsning?”. Vi
henviser kun til andre, når det helt ligger uden for vores stofområde som
videnscenter om dansk jødisk liv.
”Har vi ligestilling i Danmark i dag?” blev for
eksempel sendt videre til Kvinfo. Men ellers er vi glade for at kunne bidrage
til mere viden og er gerne testkaniner, når eleverne skal øve interviewteknik -
ofte er det en decideret fornøjelse.
Appel til lærere
Projektugerne er i gang, stimen af emneuge-interviews fylder
i indbakken, og et aktuelt emne optager de danske elever – hvad der foregår i
Israel/Palæstina. Det mærker vi også. I løbet af den seneste uge har jeg
modtaget mails og telefonopkald fra mere end 20 elever, der spørger om vores
synspunkt til konflikten, hvad vi mener om bombardementerne, hvilke løsninger
vi foreslår osv.
Det sker jævnligt, at vi modtager den type spørgsmål, men
ikke lige så hyppigt, som vi ser det lige nu.
Vores svar er det samme – det er ikke (danske) jøders ansvar
at svare på, hvad de synes eller ikke synes om mellemøstkonflikten. Det er ikke
(danske) jøder, der skal redegøre for staten Israels politik. Det er ikke (danske) jøders opgave at oplyse og undervise
elever om konflikten i Israel/Palæstina.
Jeg kan godt lave et automatsvar på de spørgsmål. Men jeg
vil også appellere til, at I lærere tager snakken med eleverne. Hvorfor vil de
spørge en jøde, hvad løsningen på konflikten er – hvorfor ikke spørge en
mellemøstekspert? Hvorfor vil de spørge en jøde, hvad de synes om
bombardementerne i Gaza? Kunne det være, at der ligger en forkert antagelse om,
at jøder = Israel?
Som nævnt vil vi gerne bidrage til mere viden. Vi vil gerne
svare på spørgsmål om, hvordan konfliktens opblussen på forskellig vis påvirker
danske jøder. Hvordan det føles at blive stillet til ansvar for, hvad en stat
gør eller ikke gør. Ja, en stat hvor mange (ikke alle!) har været på ferie, har
familie, har venner.
Men altså også en stat hvor man ikke har bopæl,
statsborgerskab eller stemmeret. Så mens vi opfordrer jer til fortsat at sende
eleverne vores vej, håber vi samtidigt, at I guider dem, så de forstår
implikationerne, inden de går til jøder med spørgsmål om Israel/Palæstina.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk