Debat

Debat: Færre lærerstuderende igen i år - lad os nu få vendt den udvikling

Frafald fra læreruddanneslen og lærerfaget har vi talt om i årevis, lad det nu blive noget, vi gør noget ved, lyder opfordringen fra næstformandskandidat i DLF Niels Jørgen Jensen

Offentliggjort

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

Sommerferien er afsluttet for de fleste og arbejdet er igen påbegyndt rundt på alle skoler. Som altid fyldes medierne med debat om skolen – f.eks. statistikker om optag på læreruddannelserne i Danmark og i de sidste mange år interessen for den negative udvikling af antallet af lærerstuderende sammenholdt med manglen på læreruddannede i Danmark. 

Året i år var ingen undtagelse for selvom faldet er mindre end tidligere, så er antallet af lærerstuderende alligevel faldet fra 2697 til 2253 studerende over de sidste fire år.

Debatten er heldigvis fulgt op af mange lærere, der på sociale medier giver udtryk for, at de er glade for deres job og indlæg, hvor lærere giver udtryk for, hvor meningsfuldt og givende jobbet er set i samfundsmæssig sammenhæng, og jeg kan ikke være mere enig.

Alligevel giver statistikkerne dybe panderynker. Fra tidligere undersøgelser ved vi, at 19 % af undervisningen dækkes af ansatte uden læreruddannelse, og vi ved, hvor betydningsfulde læreruddannede er for kvaliteten af undervisningen og for kommende generationer af børn og unge i Danmark.

For få år siden kaldte vi danskere os selv for et videnssamfund, hvis råstof er vores gode hjerner, der skal skabe og præge en sund og stabil samfundsudvikling. Mig bekendt så er status på råstoffer stadig den samme, hvilket betyder at ansvarlige politikere må tage de årlige tal med alt andet end et træk på skuldrene.

Med såkaldte små årgange er konkurrencen om uddannelsesinteressen stor, så der skal gøres mere som samfund for at tage advarslerne alvorligt og få vendt udviklingen.

Lige nu ligger afgørende trepartsforhandlinger mellem regering, arbejdsgivere og fagbevægelse foran os, og her skal der handles, så arbejdsvilkårene for lærerne forbedres. Skolernes dårlige økonomi grundet kommunernes konstante fokus på besparelser presser alt for mange lærere. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Ved overenskomstforhandlingerne i 2024 kunne man passende starte med at lægge de effektivitetsforbedringer, som lærerne har stået for bl.a. grundet kommunale besparelser oven i prisudviklingen, så alle lærere kommer til at mærke en reel lønudvikling. 

Og lige nu og her burde alle kommuner være på forkanten med at sikre den nye læreruddannelse og de nye praktikformer en god start ved at sikre rammerne og som en del af dette både tid og løn til de lærere, der skal påtage sig uddannelsesopgaven i skolen på vegne af kommunerne. Det er desværre mit indtryk, at det ikke er sådan alle steder.

Så en opfordring til ansvarlige politikere og arbejdsgivere. Tag nu initiativer og få det nu gjort attraktivt at være lærer til gavn for eleverne og for samfundet. Der er som beskrevet meget, der skal gøres og mange steder at tage fat, så faldende optag på læreruddannelsen, frafald på studiet, og lærere der søger væk fra jobbet, ikke er noget, vi bliver ved med at tale om, men faktisk er noget, vi som samfund gør noget ved.