Blågård Skole
”Vi forstår ikke, hvordan det her tiltag skal kunne løse nogle af de arbejdsmiljøproblemer, som vi har stået overfor i lang tid”, siger lærernes tillidsrepræsentant.
Foto: Privat / Grafik: Jesper Knudsen
Blågård-lærer: ”Kan vores arbejdsgiver slet ikke se, hvorfor vi er bekymrede?”
Lærerne på Blågård Skole føler sig overhørt og efterladt i uvished, fortæller lærernes tillidsrepræsentant, efter politikerne i går besluttede at gå videre med planerne om at opsplitte skolen.
Onsdag kom en opsplitning af Blågård Skole et skridt nærmere.
Her godkendte skolepolitikerne i København børne- og ungdomsforvaltningens indstilling om at sende i høring, at udskolingsafdelingen på
Blågård Skole fremadrettet skal underlægges ledelsen på naboskolen Nørrebro Park Skole.
Lærerne på skolen står uforstående overfor beslutningen, der
efterlader dem frustrerede og kede af det, fortæller lærernes tillidsrepræsentant Merve
Kotan.
”Vi forstår ikke, hvordan det her tiltag skal kunne løse nogle
af de arbejdsmiljøproblemer, som vi har stået overfor i lang tid”, siger hun.
I august sidste år henvendte lærerne sig til forvaltningen i
København, fordi de oplevede problemer med arbejdsmiljøet på skolen. Vigende arbejdsglæde,
dårligt arbejdsmiljø, utydelig rammesætning over tid og opgaver samt en skyhøj
personaleomsætning på skolen var på lærernes bekymringsliste, fortæller Merve
Kotan.
Året forinden havde der været en personaleomsætning på 40 procent på
skolen, og den tendens havde stået på i årevis. Efter seks år på skolen er hun
nu blandt de lærere, der har været der længst, fortæller tillidsrepræsentanten.
Mangler stadig en anerkendelse af problemerne
Merve Kotan underviser selv i udskolingen, og hun
fortæller, at det især er den manglende lydhørhed fra skoleforvaltningen, der plager lærerne.
”Vi har ikke på noget tidspunkt mødt en anerkendelse af de problemer,
der har været med arbejdsmiljøet på skolen, selvom vi virkelig har prøvet at få
det”, siger hun.
”Man er jo ked af hele situationen, og man begynder at
tænke: Kan vores arbejdsgiver slet ikke se, hvorfor vi er bekymrede og har
været det i så lang tid?”
I sidste uge udsendte skoleforvaltningen en pressemeddelelse,
hvor administrerende direktør i kommunens børne- og ungdomsforvaltning Tobias Børner Stax konkluderede, at det er lærerne, der er skyld i samarbejdsvanskelighederne på skolen.
”Der er ingen af vores bekymringer, der bliver nævnt i pressemeddelelsen
eller talt om overfor os. Det efterlader os i et dilemma, hvor vi på den ene
side gerne vil skabe en god skole, men på den anden side også gerne vil høres
af vores arbejdsgiver, og være på en god arbejdsplads, hvor der er styr på forholdene”, siger hun og tilføjer,
”Det sender et signal om en forvaltning, der tager sig af
lederne og ikke af alle de andre medarbejdere, der er på skolen”.
Lærerne havde følelserne udenpå tøjet
Gårsdagens beslutning efterlader lærerne i den samme situation,
som de har stået i siden efteråret, og belært af sidste uge forventer Merve
Kotan da også, at frustrationerne vil være til at få øje på, når hun møder ind
på lærerværelset i dag.
Sådan var det i hvert fald, da lærerne torsdag aften første
gang fik besked om forvaltningens indstilling til politikerne om at dele skolen op.
”Fredag morgen havde mange
lærere følelserne udenpå tøjet, og det tager lidt tid, før de følelser lægger
sig igen. Ved siden af det skal vi jo også passe vores kerneopgave og komme
glade ind i klasserummet, passe godt på vores elever og tage imod forældrehenvendelser”,
fortæller Merve Kotan.
Der var endelig kommet ro på
Da ledelsen blev hjemsendt i efteråret, fik skolen en konstitueret
ledelse, og i den periode var der faktisk ro på i dagligdagen, fortæller Merve
Kotan.
”For første gang i lang tid oplevede vi noget stabilitet i
hverdagen, fordi der kom styr på tingene”, siger hun.
”En del af de bekymringer omkring arbejdsmiljøet, som vi
henvendte os til forvaltningen med i starten af skoleåret, blev løst chokerende
hurtigt, da vi fik en konstitueret leder på”, fortæller hun og tilføjer,
”Vi har kun haft to lærere, der har sagt op i den periode,
hvor vi har haft konstituerede ledere, og det er meget få sammenlignet med tidligere.
I de seks år jeg har været her, har der altid været mange flere, der naturligt nok har søgt
væk”, siger tillidsrepræsentanten og tilføjer, at de to opsigelser kom af helt
naturlige årsager og ikke på grund af problemer med arbejdsmiljøet.
Planen om at opdele Blågård Skole er nu i høring de næste to måneder. Politikerne i børne- og ungdomsudvalget skal den 18. juni tage stilling til, om de vil gå videre med opsplitningen..
”Så sender man lærerne på sommerferie med en usikkerhed omkring, hvordan det kommer til at se ud på den anden side af sommerferien. Den uvished
fylder meget hos lærerne”.