Debat
"Det føles som en pistol for panden. Vi står tilbage med en følelse af en forvaltning, som har haft travlt med at frikende sig selv på bekostning af lærerne på skolen", lyder det i et åbent brev til Børne- og Ungdomsudvalget i Københavns Kommune.
Illustration: Folkeskolen
Blågård-lærere i brev til politikerne: "Vi sidder tilbage med en følelse af totalt svigt"
Efter en turbulent periode skal politikere i Københavns Kommune i dag beslutte, om Blågård Skole skal have en ny skolestruktur. Men det vil risikere at bringe skolen "ud i flere problemer med uro og usikkerhed", lyder det i et fælles opråb fra skolens lærere.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Kære
medlemmer af BUU
Vi
ønsker hjælp til at forbedre arbejdsmiljøet på Blågård Skole.
Vi
skriver til jer i forbindelse med den indstilling om Blågård Skole, I i Børne-
og Ungdomsudvalget skal behandle på jeres møde onsdag den 12. marts 2025.
Bliver elever, forældre og kvarteret straffet for, at
lærerne har ytret sig om arbejdsmiljøet på Blågård Skole?
Da
vi som lærerkollegie på Blågård Skole i august måned 2024 i en henvendelse til
områdechef Line Nordberg bad om hjælp, var det ud fra et oprigtigt ønske om at
forbedre arbejdsmiljøet på skolen, der længe havde været udfordret. Problemet
var i al sin enkelhed, at et meget udfordret arbejdsmiljø på skolen resulterede
i en enormt høj personaleomsætning på hele 40 procent. Denne høje
personaleomsætning påvirkede elever såvel som personale. Vi henvendte os, fordi
vi meget gerne ville medvirke til at finde løsninger. Der var tale om et råb om
hjælp.
Reaktionen
fra forvaltningen kom i september, og her udtaler områdechef Line Nordberg i et
skriftligt svar, at man ikke er i ”high alert” over, at 40 procent af lærerne og
børnehaveklasselederne har forladt skolen på et skoleår. Et svar, vi som
personale fandt dybt rystende. Især fordi det er femte år i træk med en
usædvanlig stor personaleflugt. Omkring 90 ansatte over fem år ifølge vores optælling.
Vi
har i hele forløbet sagligt ytret os om problemerne for at finde løsninger, og
nu sidder vi tilbage med en følelse af, at den konstruktive dialog og hjælp, vi
havde håbet på fra forvaltningen, udeblev.
I stedet er det endt med, at man
miskrediterer de ansatte i undervisningsdelen. Forvaltningen har i en
pressemeddelelse på kommunens hjemmeside valgt at fremstille TR og lærerne som
ikke værende samarbejdsvillige. Vi bliver fremstillet som bærere af en usund
kultur, hvor der skabes alliancer og skabes en ødelæggende “dem og os kultur”.
Vi har som fagprofessionelle været målløse og frustrerede. Hvordan kan vores
øverste arbejdsgiver være bekendt at tegne et sådant billede af deres ansatte?
Blågård Skole
Onsdag den 12. marts 2025 skal politikerne i Børne- og Ungdomsudvalget i København tage stilling til forvaltningens forslag til at sende en ny skolestruktur for Blågård Skole i høring. Læs indstillingen her.
Vi
håber, at vi med denne henvendelse, kan få jer til at afvise indstillingen til
en ny skolestruktur, da vi ikke mener, at denne løsning er et konstruktivt svar
på de arbejdsmiljømæssige problemer, vi som ansatte gjorde opmærksom på i
starten af skoleåret. En problemstilling, der handlede om at stoppe en for høj
personaleomsætning. Vi mener desuden, at en ny skolestruktur risikerer at
bringe Blågård Skole ud i flere problemer med uro og usikkerhed. Vi er en
skole, der i den grad har brug for det modsatte. En ny skolestruktur er ikke svaret
på problemerne med arbejdsmiljøet på Blågård Skole.
På
flere punkter anerkender vi ikke den præmis, der ligger til grund for
forvaltningens ønske om en ny skolestruktur. Forvaltningen har i indstillingen
beskrevet, at man skal bryde/løsne nogle af de etablerede strukturer og
kulturer, der eksisterer på Blågård Skole.
I
pressemeddelelsen på kommunens hjemmeside kan man læse, at konflikterne
udspringer af en kultur, hvor ansatte finder sammen i alliancer, hvor man enten
er med eller imod. Der er, og opretholdes, en udpræget og ødelæggende
dem-og-os-kultur, står der. Samme formulering ses i indstillingspapirerne sendt
til Børne- og Ungdomsudvalget. I pressemeddelelsen udtaler administrerende
direktør i Børne- og Ungdomsforvaltningen, Tobias Stax, at han er kommet til følgende
erkendelse: "Der har på undervisningssiden været en kultur, der har været
ødelæggende for samarbejde.”
Hvordan
Tobias Stax er kommet frem til ovenstående erkendelse, står hen i det uvisse.
For os ansatte føles det mere som subjektive tolkninger, der skyldes, at
forvaltningen har travlt med at forsvare sin egen ageren (eller mangel på
samme) end at tage hånd om de ansatte på skolen. Vi sidder tilbage med en
følelse af totalt svigt fra vores øverste arbejdsgiver. De mange kollegaer, der
har valgt at stå frem og fortælle meget personlige historier, føler sig
negligeret og latterliggjort.
Tobias
Stax udtaler endvidere i pressemeddelelsen, at det er velkendt, at dem som har
været involveret i langvarige konflikter og samarbejdsproblemer, kan have svært
ved at lægge indgroede konflikter bag sig og dermed reelt kommer til at stå i
vejen for en ny, sundere kultur.
Sandheden
er, at langt størstedelen af de ansatte på skolen er helt nyansatte, der
brænder for at skabe en god skole for børnene på Nørrebro. I indskolingen, hvor
der er flest udfordringer, havde ingen ansatte været på Blågård Skole i mere
end syv måneder, da vi sendte brevet til områdechef Line Nordberg. Man kan
derfor ikke tale om indgroede konflikter.
I pressemeddelelsen lyder det Sdesuden, at der skulle være generelle samarbejdsproblemer eller
ligefrem konflikter mellem lærere og pædagoger. Dette kan vi ikke genkende.
Naturligvis vil der i nogle tilfælde kunne opstå uenigheder om konkrete
problemstillinger, når medarbejdere med forskellige fagligheder samarbejder.
Det har vi oplevet på Blågård Skole, ligesom man nok har oplevet det på alle
andre folkeskoler i København. Men den generelle oplevelse er, at vi i vores daglige
arbejde omkring eleverne arbejder fint sammen, og at trivslen blandt eleverne
har været god.
Det
konfliktniveau, der beskrives i forvaltningens indstilling til Børne- og
Ungdomsudvalget, kan vi som faggruppe slet ikke genkende. Tilbage står vi som
lærergruppe med en mærkelig følelse. Hvad handler forvaltningens indstilling i
virkeligheden om?
Hvad
betyder det, når Tobias Stax i pressemeddelelsen udtaler, at der vil være
samtaler med alle medarbejdere om deres ønsker og behov? Det føles som en
pistol for panden. Vi står tilbage med en følelse af en forvaltning, som har
haft travlt med at frikende sig selv på bekostning af lærerne på skolen.
Der
er de seneste fire måneder sket en markant ændring i forholdene på Blågård
Skole. Ingen lærere har opsagt deres stilling i den nævnte periode, og vi
oplever et markant løft også fagligt blandt eleverne. Vi vil som ansatte
fortsat kæmpe for lokalområdet og for en stærk Blågård Skole – værne om at
skabe god skole og god arbejdsplads. Hvis afgørelsen falder ud som
forvaltningen ønsker, vil man sende et signal om, at vores råb om hjælp har
været forgæves. Snarere en straf for at have ytret os om de problemstillinger,
vi har stået overfor alt for længe.
Med venlig
hilsen
Merve Kotan
(TR)
Rikke Johansen
(TR-sup)
På vegne af
faglig klub på Blågård Skole
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk