Debat

"Det føles som en pistol for panden. Vi står tilbage med en følelse af en forvaltning, som har haft travlt med at frikende sig selv på bekostning af lærerne på skolen", lyder det i et åbent brev til Børne- og Ungdomsudvalget i Københavns Kommune.

Blågård-lærere i brev til politikerne: "Vi sidder tilbage med en følelse af totalt svigt"

Efter en turbulent periode skal politikere i Københavns Kommune i dag beslutte, om Blågård Skole skal have en ny skolestruktur. Men det vil risikere at bringe skolen "ud i flere problemer med uro og usikkerhed", lyder det i et fælles opråb fra skolens lærere.

Offentliggjort Sidst opdateret

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

Kære medlemmer af BUU

Vi ønsker hjælp til at forbedre arbejdsmiljøet på Blågård Skole.

Vi skriver til jer i forbindelse med den indstilling om Blågård Skole, I i Børne- og Ungdomsudvalget skal behandle på jeres møde onsdag den 12. marts 2025.

Bliver elever, forældre og kvarteret straffet for, at lærerne har ytret sig om arbejdsmiljøet på Blågård Skole?

Da vi som lærerkollegie på Blågård Skole i august måned 2024 i en henvendelse til områdechef Line Nordberg bad om hjælp, var det ud fra et oprigtigt ønske om at forbedre arbejdsmiljøet på skolen, der længe havde været udfordret. Problemet var i al sin enkelhed, at et meget udfordret arbejdsmiljø på skolen resulterede i en enormt høj personaleomsætning på hele 40 procent. Denne høje personaleomsætning påvirkede elever såvel som personale. Vi henvendte os, fordi vi meget gerne ville medvirke til at finde løsninger. Der var tale om et råb om hjælp.

Reaktionen fra forvaltningen kom i september, og her udtaler områdechef Line Nordberg i et skriftligt svar, at man ikke er i ”high alert” over, at 40 procent af lærerne og børnehaveklasselederne har forladt skolen på et skoleår. Et svar, vi som personale fandt dybt rystende. Især fordi det er femte år i træk med en usædvanlig stor personaleflugt. Omkring 90 ansatte over fem år ifølge vores optælling.

Vi har i hele forløbet sagligt ytret os om problemerne for at finde løsninger, og nu sidder vi tilbage med en følelse af, at den konstruktive dialog og hjælp, vi havde håbet på fra forvaltningen, udeblev. 

I stedet er det endt med, at man miskrediterer de ansatte i undervisningsdelen. Forvaltningen har i en pressemeddelelse på kommunens hjemmeside valgt at fremstille TR og lærerne som ikke værende samarbejdsvillige. Vi bliver fremstillet som bærere af en usund kultur, hvor der skabes alliancer og skabes en ødelæggende “dem og os kultur”. Vi har som fagprofessionelle været målløse og frustrerede. Hvordan kan vores øverste arbejdsgiver være bekendt at tegne et sådant billede af deres ansatte?

Blågård Skole

Onsdag den 12. marts 2025 skal politikerne i Børne- og Ungdomsudvalget i København tage stilling til forvaltningens forslag til at sende en ny skolestruktur for Blågård Skole i høring. Læs indstillingen her.

Vi håber, at vi med denne henvendelse, kan få jer til at afvise indstillingen til en ny skolestruktur, da vi ikke mener, at denne løsning er et konstruktivt svar på de arbejdsmiljømæssige problemer, vi som ansatte gjorde opmærksom på i starten af skoleåret. En problemstilling, der handlede om at stoppe en for høj personaleomsætning. Vi mener desuden, at en ny skolestruktur risikerer at bringe Blågård Skole ud i flere problemer med uro og usikkerhed. Vi er en skole, der i den grad har brug for det modsatte. En ny skolestruktur er ikke svaret på problemerne med arbejdsmiljøet på Blågård Skole.

På flere punkter anerkender vi ikke den præmis, der ligger til grund for forvaltningens ønske om en ny skolestruktur. Forvaltningen har i indstillingen beskrevet, at man skal bryde/løsne nogle af de etablerede strukturer og kulturer, der eksisterer på Blågård Skole.

I pressemeddelelsen på kommunens hjemmeside kan man læse, at konflikterne udspringer af en kultur, hvor ansatte finder sammen i alliancer, hvor man enten er med eller imod. Der er, og opretholdes, en udpræget og ødelæggende dem-og-os-kultur, står der. Samme formulering ses i indstillingspapirerne sendt til Børne- og Ungdomsudvalget. I pressemeddelelsen udtaler administrerende direktør i Børne- og Ungdomsforvaltningen, Tobias Stax, at han er kommet til følgende erkendelse: "Der har på undervisningssiden været en kultur, der har været ødelæggende for samarbejde.”

Hvordan Tobias Stax er kommet frem til ovenstående erkendelse, står hen i det uvisse. For os ansatte føles det mere som subjektive tolkninger, der skyldes, at forvaltningen har travlt med at forsvare sin egen ageren (eller mangel på samme) end at tage hånd om de ansatte på skolen. Vi sidder tilbage med en følelse af totalt svigt fra vores øverste arbejdsgiver. De mange kollegaer, der har valgt at stå frem og fortælle meget personlige historier, føler sig negligeret og latterliggjort.

Tobias Stax udtaler endvidere i pressemeddelelsen, at det er velkendt, at dem som har været involveret i langvarige konflikter og samarbejdsproblemer, kan have svært ved at lægge indgroede konflikter bag sig og dermed reelt kommer til at stå i vejen for en ny, sundere kultur.

Sandheden er, at langt størstedelen af de ansatte på skolen er helt nyansatte, der brænder for at skabe en god skole for børnene på Nørrebro. I indskolingen, hvor der er flest udfordringer, havde ingen ansatte været på Blågård Skole i mere end syv måneder, da vi sendte brevet til områdechef Line Nordberg. Man kan derfor ikke tale om indgroede konflikter.

I pressemeddelelsen lyder det Sdesuden, at der skulle være generelle samarbejdsproblemer eller ligefrem konflikter mellem lærere og pædagoger. Dette kan vi ikke genkende. Naturligvis vil der i nogle tilfælde kunne opstå uenigheder om konkrete problemstillinger, når medarbejdere med forskellige fagligheder samarbejder. Det har vi oplevet på Blågård Skole, ligesom man nok har oplevet det på alle andre folkeskoler i København. Men den generelle oplevelse er, at vi i vores daglige arbejde omkring eleverne arbejder fint sammen, og at trivslen blandt eleverne har været god.

Det konfliktniveau, der beskrives i forvaltningens indstilling til Børne- og Ungdomsudvalget, kan vi som faggruppe slet ikke genkende. Tilbage står vi som lærergruppe med en mærkelig følelse. Hvad handler forvaltningens indstilling i virkeligheden om?

Hvad betyder det, når Tobias Stax i pressemeddelelsen udtaler, at der vil være samtaler med alle medarbejdere om deres ønsker og behov? Det føles som en pistol for panden. Vi står tilbage med en følelse af en forvaltning, som har haft travlt med at frikende sig selv på bekostning af lærerne på skolen.

Der er de seneste fire måneder sket en markant ændring i forholdene på Blågård Skole. Ingen lærere har opsagt deres stilling i den nævnte periode, og vi oplever et markant løft også fagligt blandt eleverne. Vi vil som ansatte fortsat kæmpe for lokalområdet og for en stærk Blågård Skole – værne om at skabe god skole og god arbejdsplads. Hvis afgørelsen falder ud som forvaltningen ønsker, vil man sende et signal om, at vores råb om hjælp har været forgæves. Snarere en straf for at have ytret os om de problemstillinger, vi har stået overfor alt for længe.

Med venlig hilsen

Merve Kotan (TR)

Rikke Johansen (TR-sup)

På vegne af faglig klub på Blågård Skole

Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk