Blågård Skole

Emil Sloth Andersen (Å), Sofie Seidenfaden (S) og Gorm Anker Gunnarsen (EL) tog i dag stilling til forvaltningens anbefaling om at opdele Blågård Skole, der længe har været ramt af arbejdsmiljøproblemer.

Skoledirektør får kritik: Men politikere mener stadig en opdeling af Blågård er vejen frem

Et enigt udvalg valgte i dag at gå videre med planen om at opdele Blågård Skole. To partier kom dog med en krads kritik af måden, skoledirektøren i sidste uge konkluderede på de mange måneders ballade på skolen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Sagen om Blågård Skole kulminerede foreløbigt torsdag i sidste uge, da Københavns Kommunes Børne- og Ungdomsforvaltning indstillede til politikerne, at skolen skal opdeles.

Anbefalingen var i dag på tapetet, da der var møde i kommunens børne- og ungdomsudvalg. Her blev det vedtaget af et enigt udvalg at gå videre med indstillingen og sende det i offentlig høring.

Er politikerne efter den to måneder lange høringsperiode stadig overbevist om, at en opdeling er en god idé, bliver Blågård Skoles udskolingsdel fra skoleåret 2026/2027 i stedet en del af Nørrebro Park Skole, og skolens læseklasser skal ifølge planen allerede fra næste skoleår rykkes til en anden skole.

Selvom alle partier bakkede op om forvaltningens indstilling, var både Enhedslisten og SF kritiske over for administrerende direktør i Børne- og Ungdomsforvaltningen Tobias Børner Stax’ udmeldinger om sagen i sidste uge. 

I en pressemeddelelse på kommunens hjemmeside gav han i torsdags udtryk for, at Blågård Skoles nu tidligere ledelse har været på en ”noget nær umulig opgave” og ikke været årsag til skolens problemer. I stedet har lærerne ifølge direktøren skabt en kultur på skolen, ”der var ødelæggende for samarbejde”.

Ø og SF kritiserer skoledirektørens udtalelse

De to partier fik derfor indskrevet en såkaldt protokolbemærkning til indstillingen:

”Enhedslisten og SF finder direktørens udtalelse til offentligheden om, ’at det ikke er skolens ledelse, som er årsag til problemerne’ uheldig i en situation, hvor der politisk arbejdes for at skabe tryghed og stabilitet om en arbejdsplads med alt for højt konfliktniveau og alt for stor personaleudskiftning. Udtalelsen er hverken retvisende eller konstruktiv”.

Det lyder videre i bemærkningen: ”Konstruktive løsninger fordrer en vis indbyrdes fælles forståelse af fortiden blandt alle – personale, elever, forældre, ledelse – og en sådan fælles fortidsforståelse kan i sagens natur ikke vokse ud af en entydig fritagelse af ansvar fra og af en part i sagen”.

Medlem af Børne- og Ungdomsudvalget for Enhedslisten Gorm Anker Gunnarsen uddyber overfor Folkeskolen:

”Sammen med SF fandt vi det vigtigt at markere, at udmeldingen fra skoledirektøren i sidste uge ikke var særlig hensigtsmæssig for det samarbejde, man nu skal forsøge at få op at stå.

S: Status quo er ikke længere er en mulighed

Trods kritikken af skoledirektøren synes Gorm Anker Gunnarsen dog, at en opdeling af Blågård Skole er den bedste vej frem for at få skolen på ret køl.

”Skolen har et stort rekrutteringsproblem fra sit eget distrikt, især udskolingen har ikke meget søgning. Der er et højt konfliktniveau på skolen, og man har ikke formået at løse problemerne inden for de nuværende rammer. Vi kan derfor se en idé i, at man fokuserer på at bringe indskolingen og mellemtrinnet i trivsel og samtidig får gang i en dialog om, hvad der skal til for, at samarbejdet på skolen kommer til at fungere. For vi må erkende, at det har det ikke gjort”, siger han.

Også Socialdemokratiet mener, at der efter mange år med udfordringer på skolen skal ske noget nyt, hvis den skal tilbage på sporet. Det oplyser udvalgsmedlem Sofie Seidenfaden:

"Samlet set har vi på den baggrund vurderet, at status quo ikke længere er en mulighed. Derfor vi bakker op om, at der nu sendes en høring ud med henblik på at høre alle dem, der er tæt på Blågård Skole og Nørrebro Park Skole – personale, forældre og andre aktører på Nørrebro – for at høre, hvad deres perspektiver er i forhold til at gøre noget anderledes end hidtil”.

Åbner for flere resurser til skolen

Samme toner lyder fra Alternativets udvalgsmedlem Emil Sloth Andersen, der håber, at en opdeling af skolen giver mulighed for en ”frisk start”. 

Han mener, det kan være en fordel, at en kommende ny ledelse på skolen skal fokusere på en mindre gruppe lærere og elever, hvis det ender med, at skolen fremover kun skal bestå af indskoling og mellemtrin.

”Samtidig åbner vi op for politisk, at man kan komme med ønsker til, hvilke resurser der skal tilføres skolen. Det kunne for eksempel være ekstra forberedelsestid til lærerne, en co-teaching-ordning eller initiativer, som kan sikre medarbejderindflydelse”, siger han.

Alternativet fik også indskrevet en protokolbemærkning til mødereferatet, der ifølge Emil Sloth Andersen var tilslutning til fra hele udvalget. 

I den fremgår det, at der fra budgetåret 2026 kan tilføres økonomiske resurser til at realisere styrkende initiativer på skolen.

Mens politikerne altså tager godt imod forvaltningens forslag til en opdeling, er begejstringen noget mindre blandt lærerne på Blågård Skole. 

Her har anbefalingen fået hård kritik. Skolens lærere mener ikke, at de er blevet lyttet til i den konflikt, der for alvor tog fart i begyndelsen af efteråret, da forvaltningen valgte at hjemsende skolens daværende tillidsrepræsentant efter anklager om krænkelser begået mod ledelsen. Kommunen måtte senere betale en bod på 65.000 kroner for uretmæssig hjemsendelse.

Blågård-lærere: Opdeling er ikke løsningen

Tidligere i dag skrev den nuværende tillidsrepræsentant Merve Kotan og supplerende tillidsrepræsentant Rikke Johansen med støtte fra skolens lærere i faglig klub her på Folkeskolen, at en opsplitning af skolen ikke er løsningen på de problemer, der igennem mange år har været med arbejdsmiljøet. 

Og at de slet ikke kan genkende Tobias Børner Stax’ udlægning af konflikten.

”For os ansatte føles det mere som subjektive tolkninger, der skyldes, at forvaltningen har travlt med at forsvare sin egen ageren (eller mangel på samme) end at tage hånd om de ansatte på skolen. Vi sidder tilbage med en følelse af totalt svigt fra vores øverste arbejdsgiver”, skrev lærerne i indlægget, der også var sendt til kommunens skolepolitikere.

Også formand for Københavns Lærerforening Katrine Fylking har kritiseret indstillingen. Inden dagens beslutning sagde hun til Folkeskolen, at heller ikke hun kan genkende Tobias Børner Stax’ ”ensidige konklusion”, som lægger hele ansvaret for konflikten over på skolens lærere.

”Det billede kan jeg slet ikke genkende, og jeg kan godt forstå, at man som ansat føler sig dårlig behandlet af sin arbejdsgiver”, lød det fra den lokale lærerformand.

Folkeskolen har tidligere beskrevet, hvordan skolen i en årrække har været ramt af massive arbejdsmiljøproblemer og meget høj personaleudskiftning. 

I modsætning til kommunens forvaltning peger både nuværende og tidligere lærere på ledelsen som årsag til samarbejdsvanskelighederne. I efteråret stod 36 tidligere medarbejdere frem og forklarede, at ledelsen var den primære årsag til, at de havde forladt skolen.

Planen om at opdele Blågård Skole er nu i høring de næste to måneder. Ifølge forvaltningens drejebog for processen skal politikerne i Børne- og Ungdomsudvalget den 18. juni tage stilling til, om de vil gå videre med opsplitningen af skolen.

Folkeskolen har uden held forsøgt at få en kommentar fra Venstre og De Konservative, herunder Børne- og Ungdomsborgmester Jakob Næsager.