Blågård Skole

Forsker advarer mod at opsplitte Blågård: Skab i stedet en attraktiv lederstilling sammen med lærerne

Strukturelle løsninger på arbejdsmiljøproblemer fører sjældent til bedre skole for eleverne, lyder det fra forsker, som rådgiver skoler og kommuner. Hun mener, at der findes en bedre løsning end at splitte Blågård Skole op i to.

Offentliggjort Sidst opdateret

38 forældre til børn på Blågård Skole stod i går bag et indlæg på mediet Skolemonitor, hvor de roste skolens lærere og advarede skolepolitikerne i København mod i dag at splitte skolen op i to, som forvaltningen har anbefalet.

Under indlægget kunne læses en rosende kommentar fra Lykke Mose, der forsker i tillidsbaseret styring og i forvaltningsledelse, der også spurgte indtil, om forældrene har haft adgang til den uvildige undersøgelse af skolens arbejdsmiljøproblemer.

”Jeg har fulgt sagen i medierne, fordi jeg forsker i de politiske ambitioner om at øge det lokale engagement og den tillidsbaseret styring. Jeg interesserer mig for sammenhængen med de politiske ambitioner og forvaltningernes håndtering af udfordringer i hverdagen, som man kunne kalde den sag”, forklarer hun til Folkeskolen.

Skolepolitikerne i København skal i dag forholde sig til en indstilling fra børne- og ungdomsforvaltningen, der anbefaler, at udskolingen på Blågård Skole fremover skal overføres til Nørrebro Park Skole, blandt andet fordi der ifølge forvaltningen ”er brug for at bryde/løsne nogle af de etablerede strukturer og kulturer” på skolen.

Med åbenhed kommer tilliden

Lykke Mose fortæller, at hun alene har kendskab til sagen fra mediedækningen, men hun forklarer, at forskningen viser, at læreres oplevelse af tillid til ledelse og forvaltning har betydning for elevernes læring.

Derfor handler konflikter som på Blågård Skole ”ikke kun om at få dem løst, men også om at få dem løst på en måde, der genskaber tillid”, siger hun.

”I den sammenhæng studser jeg over, at forvaltningen har fået lavet en uvildig undersøgelse, som forvaltningen så selv er ene om at udlægge konklusionerne fra. Åbenhed skaber tillid. Så manglen på åbenhed kan gøre det sværere at opbygge tilliden fra medarbejdere til forvaltningen”, forklarer hun.

Lykke Mose siger, at hun forstår, at forældrene efterspørger nogle mellemregninger for at forstå, hvordan forvaltningen kommer fra rapporten om arbejdsmiljøproblemer til, at en splittelse af skolen er det bedste for eleverne.

”Jeg håber, at de bagvedlæggende pædagogiske overvejelser bliver drøftet”, siger hun.

Har de husket at spørge, hvad der skaber god skole for eleverne?

Lykke Mose forstår samtidig godt, at det for forvaltningen kan virke som om, at strukturelle løsninger er den eneste måde at komme store og længerevarende arbejdsmiljøproblemer til livs.

Men hun advarer mod at tage den store sav i brug for at opbryde et tæt sammentømret kollegaskab. Hun mener, at der er en række spørgsmål, der er brug for at få drøftet, inden der bliver taget en så stor beslutning.

”Hvor er eleverne henne i alt det her? Er man sikker på, at de får den bedste skole ved, at skolen bliver delt? Har de overvejet, hvordan man på skolen arbejder med sammenhængen mellem at komme fra indskolingen til udskolingen? Hvordan er det en fordel for børns skolegang, hvis lærerne på de to afdelinger skal referere til to forskellige ledelser? Hvordan vil de undgå, at der kommer to flaskehalse i stedet for en?”, spørger forskeren.

Skab en lederstilling i fællesskab

Hun opfordrer både lærere og forvaltning til at tage udgangspunkt i, hvad der er bedst for skolens elever, og det var netop derfor, at hun blev glad for at læse forældrenes indlæg, der tog børnenes perspektiv i konflikten.

Skulle hun komme med en anbefaling til politikerne og forvaltningen i København, så vil det være at finde en løsning i fælleskab med medarbejderne og forældrene.

”Det er klart, at børn- og ungdomsdirektøren har brug for at få ansat en ny ledelse og kunne have tillid til, at det kommer til at gå godt på skolen nu. Men den interesse deler han formentlig med forældre og medarbejdere. Derfor vil det være godt at engagere dem i at lykkes med det. En løsning med at splitte skolen i to uden inddragelse af dem, der er på skolen i hverdagen, er bemærkelsesværdig i lyset af de politiske ambitioner om at skabe meget mere lokalt ansvar og engagement i folkeskolen”, siger Lykke Mose.

Konkret ville hun anbefale forvaltningen at indkalde skolebestyrelsen og medarbejderne til et møde med en klar dagsorden: ’Vi skal have gjort den her lederstilling rigtig attraktiv. Hvordan gør vi det?’ 

"Det ville være frisættende ledelse”, siger hun og fortsætter:

”Man skal ikke løse alting selv, fordi man har magten. Man skal inddrage dem, det berører, og forpligte dem til at komme med løsningsforslag. For de kender hverdagen, og inddragelsen skaber engagement og medansvar”.

Forvaltninger kan have for meget øje på økonomi og GDPR

Lykke Mose fortæller, at det langt fra er første gang, at hun oplever fastlåste situationer mellem skoleforvaltninger og skoler som i sagen om Blågård Skole.

”Det sker igen og igen, men denne gang for rullende tæppe”, siger hun og henviser til, at modsat de fleste andre steder, har sagen om Blågård Skole ramt medierne mere, end hun har set før.

”Jeg arbejder med frisættende ledelse, styring og afbureaukratisering. Der er meget fokus på, hvad der meldes ud fra politikerne, men vi overser, hvad der sker i maskineriet. De politiske intentioner skal gennemtygges af en forvaltning, for ellers ændrer det ikke måden, som forvaltningen betjener skolerne på. Man risikerer at gøre det, man kan inden for loven og ikke det, der er bedst i forhold til at efterleve de politiske målsætninger om at skabe lokalt ansvar og tillid”.

Skoleforskeren oplever, at problemet ofte er, at selvom der blæser politiske vinde om frisættelse og afbureaukratisering på skoleområdet, så er nogle forvaltninger for optaget af, at man skal holde hinanden op på juridiske og økonomiske aftaler.

”Det er en god ting, at man vil vide, at folk bruger skattekronerne fornuftigt og i overensstemmelse med loven. Men det har skabt en måde at styre på, hvor man ofte vægter det, som kan måles i tal og jura”, siger hun.

Som eksempel peger på Lykke Mose på, at man i kommunerne har skabt et sprog og struktur for fx GDPR og økonomi, men ikke et lige så godt sprog for god ledelse og tillid i praksis.

”Der er ikke konsulenter ansat til at holde øje med, hvordan børnenes perspektiv er taget vare på eller om man arbejder tillidsbaseret, når der fx meldes store omstruktureringer ud. Hvis kommuner fik en kæmpebøde, hvis de ikke havde set på børnenes perspektiv eller arbejdede tillidsbaseret, så ville der nok være større blik for det”, lyder det fra Lykke Mose og tilføjer, at hun ikke mener, at der bør indføres den slags bøder.

”Men det kan forklare, hvorfor det tager tid at ændre forvaltningernes praksis, når der er tryk på i hverdagen, selvom de gerne vil”, siger hun.