Skolepolitik 

Tesfaye vil have elever til at kysse fremfor at se på skærme

Anbefalinger om skærmbrug til skoler er nu klar. Minister håber på restriktiv tilgang til mobiltelefoner.

Offentliggjort Sidst opdateret

Indfør mobilfrie skoler og fritidstilbud. Læg tablets og computere væk, når de ikke bruges i undervisningen. Spær adgang til ikke-relevante hjemmesider.

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (Stuk) præsenterer tirsdag en række anbefalinger til brug af skærme i grundskoler og fritidstilbud.

Anbefalingerne kommer i forlængelse af styrelsens skærmanbefalinger til gymnasier og erhvervsuddannelser, som blev præsenteret i december.

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) håber, at den danske folkeskole vil anlægge en meget restriktiv tilgang til mobiltelefonerne, og i det hele taget til brug af skærme i undervisningen.

"Jeg håber, at man finder Astrid Lindgren frem i et klassesæt, og jeg håber, at man i pauserne spiller bordtennis og kysser på pigerne".

"Og jeg håber, særligt blandt de mindste børn, at man stopper med at udlevere Ipads til 1.klasses-elever og i stedet giver dem en blyant og lærer dem at skrive bogstaver", lyder det fra ministeren.

Ifølge Tesfaye handler det om at erobre klasseværelset tilbage som et sted, man skal lære noget.

Det skal nemlig ikke være en forlængelse af teenageværelset.

"Vi har været alt for naive og er blevet helt benovede over, hvad de største tech-firmaer har kunne levere, men i praksis har det betydet, at vi har tilladt forstyrrelser at komme ind i undervisningen og forhindre vores elever i at fordybe sig", siger han.

En ny rapport bestilt af Sundhedsstyrelsen peger på, at det påvirker børn og unges koncentrationsevne og forstyrrer deres faglige præstation, når de bruger skærme i undervisningen.

Det anbefales blandt andet, at man etablerer en firewall på skolen, som spærrer hjemmesider, der ikke er relevante for undervisningen – det kan være shopping, streaming eller gaming-hjemmesider, lyder det fra ministeren.

"Jeg er meget optaget af det her emne, fordi vi kan diskutere traditionel skolepolitik og uddanne verdens bedste lærere, men hvis eleverne åbner en bærbar computer og har gang i tre-fire forskellige hjemmesider på samme tid som undervisningen, så er det hele ligegyldigt", siger Mattias Tesfaye

Tilbage i december viste Pisa-resultaterne, at de danske elever er dem, der bruger digitale værktøjer i skolen mest sammenlignet med alle de 81 OECD-lande.

Pisa-undersøgelsen tester 15-årige skoleelevers færdigheder i en række fag.

/ritzau/