Debat
Det er mit håb, at de gode initiativer ikke går tabt, skriver Kirsten Dam Pedersen.
Foto: Scanrail fra gettyimages
Debat: Vi risikerer at tabe erfaringerne om teknologiforståelse på gulvet
Munkekærskolen har undervist i teknologiforståelse siden 2018 som et forsøgsfag. Nu er det slut, men erfaringerne må ikke ryge i glemmekassen, mener Kirsten Dam Pedersen, der underviser i programmering.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
I
marts blev der indgået en nye folkeskoleaftale. En væsentlig del af aftalen handler om teknologiforståelse, et emne og fag der
har været under afprøvning på flere skoler gennem de seneste seks år, men som
nu tager en pause frem til skoleåret 2027/2028.
Det er mit
håb, at de gode initiativer ikke går tabt i den mellemliggende periode.
På
min skole, Munkekærskolen i Solrød Strand, har vi haft teknologiforståelse som
et forsøgsfag
i indskolingen siden 2018 og frem til det nuværende skoleår. Nu bliver faget
taget ud af undervisningen indtil den nye struktur træder i kraft i 2027. Dog fortsætter
jeg med mine forløb, som kombinerer læsning, skrivning og programmering
på forskellige klassetrin og i forskellige fag.
Jeg har
observeret forsøgsfaget teknologiforståelse fra sidelinjen og har stor respekt
for de lærere, som har varetaget undervisningen på min og andre skoler. Jeg
håber, at de vil tænke det ind i andre sammenhænge allerede nu og ikke venter
til 2027, hvor det bliver en del af skoleplanen, da deres viden så i mange
sammenhænge kan være blevet forældet.
Teknologiforståelse skal ses i sammenhæng med de øvrige fag på skolen og ikke
som en ekstra ting, der skal undervises i. Det kan f.eks. være oplysning om
digital dannelse i dansk og samfundsfag eller programmering i matematik og
musik, hvor de digitale færdigheder kan styrke arbejdet med det faglige indhold
på nye måder.
Lærerne skal klædes på til den nye opgave
Siden
aftalen blev offentliggjort, har der været intense debatter, især på platforme som
LinkedIn, hvor forskellige eksperter udtrykker bekymring for, at eleverne vil
blive opdelt
i et A- og et B-hold, når faget ikke længere er selvstændigt og obligatorisk.
Jeg deler
til dels disse bekymringer og ser også nogle potentielle udfordringer.
Hvis
teknologiforståelsesfaget forblev som et selvstændigt fag, ville det måske være nemmere
at sikre, at de lærere, der har en naturlig interesse og ekspertise inden for emnet,
kunne undervise i det effektivt. Men med integrationen af teknologiforståelse i
udvalgte fag, opstår der en bekymring for, om kvaliteten af undervisningen vil variere
afhængigt af, hvorvidt lærerne erkender betydningen af at inkludere teknologiforståelse
i deres undervisning, og hvordan de lærer det.
Jeg
ser dog også fordelene ved at lade f.eks. programmering være en del af
forskellige fag, så
længe visse kriterier er opfyldt:
- Programmeringen skal
understøtte det faglige indhold i de pågældende fag. Det skal ikke betragtes
som en ekstra opgave for lærerne, men de skal lære at undervise i det faglige
stof på en ny måde.
- Eleverne skal
præsenteres for de samme programmeringssprog flere gange i løbet af deres skoletid.
Kun på denne måde kan de udvikle færdigheder til selv at bruge programmering
som et værktøj, i stedet for blot at kunne følge en opskrift.
Vi skal engagere os i udviklingen
Det
er vigtigt, at vi som lærere og undervisere fortsætter med at engagere os i
denne udvikling
og søger den nødvendige viden og støtte for at sikre, at teknologiforståelse, herunder
programmering, bliver en berigende og integreret del af vores undervisning.
I
løbet af mine fire år som skolebibliotekar og underviser på Munkekærskolen har
jeg haft
fået tid og plads til at udvikle særlige undervisningsforløb, hvor programmering er
blevet koblet sammen med læsning, skrivning og forskellige fag i samarbejde med relevante
faglærere. Denne integrerede tilgang har vist sig at have mange fordele.
Især
har de lærere, der har deltaget i disse forløb, fået en aktiv rolle i
undervisningen. De
har været med til at evaluere forløbene undervejs, hvilket har skabt en følelse
af ejerskab
og engagement. Med tiden bliver disse selv klædt på til at kunne integrere programmering
direkte i deres undervisning.
Jeg
er spændt på at se, hvad der sker, når teknologiforståelse bortfalder og
eleverne ikke længere har en grundforståelse for teknologier, når de skal
deltage i mine forløb.
Mange
af mine forløb er blevet filmet og kan ses til inspiration på YouTube.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk