"Man skal aldrig nogensinde bare hælde ny teknologi ned ad brættet. Men hvis den skal bruges, skal det være fordi, lærerne kan se et formål med det", siger Regitze Flannov.
Foto: Thomas Arnbo
DLF: Ny chatrobot understreger behov for efteruddannelse af lærerne
Hver sjette gymnasieelev har brugt chatrobotten ChatGPT til at snyde med skriftlige afleveringer.
Den meget omtalte chatrobot ChatGPT er bare én i rækken af nye
digitale teknologier, der udfordrer skolen, og den bliver helt sikkert ikke den
sidste.
Sådan lyder det fra formand i Danmarks Lærerforenings
undervisningsudvalg Regitze Flannov, der derfor påpeger behovet for efteruddannelse
af lærerne.
”Man skal aldrig bare hælde ny teknologi ned ad
brættet. Men hvis den skal bruges, skal det være fordi, lærerne kan se et
formål med det. Og der mangler vi i dén grad adkomst til viden om, hvordan teknologierne
kan indgå konstruktivt i didaktiske og pædagogiske sammenhænge”, siger hun og
tilføjer:
”Derfor skal lærerne have mulighed for kompetenceudvikling
og efteruddannelse, der gør en i stand til at håndtere de udfordringer. Vi skal
som lærere have adgang til redskaber, der gør det muligt at tage kritisk
stilling til, hvordan digitale teknologier kan understøtte undervisningen.
Hvordan og hvornår de skal bruges. Om der er et formål med at bruge dem”.
Gymnasieelever har brugt ChatGPT til snyd
ChatGPT er en chatrobot, der bygger på kunstig intelligens. Den
kan på få sekunder generere tekster, som en google-søgning ikke efterfølgende
kan afsløre ikke er skrevet af et menneske.
Det har fået mange til at udtrykke bekymring for, at elever
kan bruge ChatGPT til at snyde med skriftlige afleveringer.
Senest har en undersøgelse fra mediet Gymnasieskolen vist, at hver
sjette gymnasieelev få uger efter chatrobottens lancering havde brugt den til
at snyde med skriftlige afleveringer. Den bekymring har Regitze Flannov også,
særligt i forhold til afgangsprøverne.
”Der er vi nødt til at snakke om, hvordan vi sikrer, at vi
tester elevens skriftlige kompetencer og ikke chatrobottens”, siger hun.
Bekymring for elevernes skriftlige udvikling
Den bekymring, hun primært hører lærerne give udtryk for, er
dog, at eleverne ikke får udviklet de nødvendige skriftlige kompetencer, hvis ChatGPT
vinder indpas på en måde, hvor det ikke er lærerne, der har kontrollen over,
hvordan den bliver brugt.
”Jeg kunne sagtens forestille mig, at den kan bruges
didaktisk af lærerne. Men det kræver nogle kompetencer, vi skal have mulighed
for at tilegne os. Ellers ligger det mest lige for at reagere med bekymring og
forbud”, siger hun og tilføjer:
”Og så er der som med al anden digitalisering et problem
omkring opsamling af data. Det mangler vi generelt at få løst i forhold til at
tage digitale teknologier i brug i skolesystemet”.