De norske nationale test giver misvisende resultater.
Det erkendte Utdanningsdirektoratet i Norge forleden – sådan
cirka et år efter at forskere fra Frischsenteret i Oslo opdagede problemet og
råbte vagt i gevær.
Ifølge de nationale prøver var der stort set ingen udvikling
sket i norske elevers kompetencer indenfor matematik, læsning og engelsk de seneste ti år,
forklarer Jeppe Bundsgaard, der er professor
på DPU ved Aarhus Universitet.
Resultater, der står i skarp kontrast
til de internationale undersøgelser som Timss, Pirls og Pisa, forklarer han.
”De nationale prøver er jo lavet for, at politikere og
embedsfolk kan holde øje med skolesystemet i Norge, og den her skandale gør, at
man får et falsk indtryk af, at der ikke har været en udvikling i ti år, selvom
andre undersøgelser viser noget andet. Det vil sige, at millioner af elever og
lærere har leveret data til det her system uden grund”, siger Jeppe Bundsgaard.
Skandalen afslører ikke bare, at norske politikere har
truffet beslutninger på et falsk grundlag i et årti.
Den tydeliggør også, at ansatte
og elever i det norske skolevæsen har spildt tid og kræfter i et hovedrystende
stort omfang, påpeger Jeppe Bundsgaard.
”Det har jo mange omkostninger, når man afvikler sådan nogle
prøver, og alle de omkostninger har været til ingen verdens nytte. Jeg kan ikke sætte ord på, hvor forfærdeligt det er at se på”.
Forældet it-system har skævvredet data
Den norske datamisere er opstået, fordi direktoratet lige
fra begyndelsen har brugt et billigt amerikansk databehandlingsprogram til at analysere
på elevernes testresultater.
Programmet er konstrueret på en måde, der medfører, at elevernes resultater er blevet skævvredet, når man sammenligner over tid, forklarer Jeppe Bundsgaard.
Hvis den norske styrelse vil rette op på sine fejl, bør de genberegne
resultaterne og sende de rigtige resultater til forældrene, mener Jeppe Bundsgaard,
og peger på det, som han mener, er den egentlige skandale i sagen.
”Det er ret tydeligt, at opgaven ikke er blevet håndteret af
psykometriske eksperter, men af nogen, der har fået en opgave, som de skulle løse.
Så har de købt et billigt program uden at forstå konsekvenserne”, siger han og tilføjer,
”Det er jo dét, der er skandalen, at dem, der arbejder med
nationale prøver i Norge, ikke har styr på, hvad de laver”.
Danmark kan lære af norsk fadæse
Ud over et par avisledere har nyheden ikke ligefrem ryddet
forsider i de norske medier, og Jeppe Bundsgaard vurderer, at mange
nordmænd slet ikke kender til skandalen.
Det er ærgerligt, mener forskeren, for der er noget at lære
af den norske datafadæse. Også i det danske undervisningsministerium.
Her er det nemlig også i høj grad generalister
uden faglig indsigt i psykometri – altså testvidenskab - der er ansvarlige for
driften af nationale test. Og det er en stor fejl, mener Jeppe Bundsgaard.
”I dag
gør man det, at man inviterer eksperter ind, lytter lidt til, hvad vi siger, tror
at man har forstået det, og så viser det sig, at det har man ikke. Det var det, vi så med de nationale test i sin tid”.
Han
mener, at forestillingen om, at generalister kan drifte nationale test er forkert.
Ikke mindst fordi, der er en stor gennemstrømning af medarbejdere i Børne- og Undervisningsministeriet, påpeger han.
”Hvis det
så bare var nogen, der havde det som deres livsmission og havde oparbejdet årelang
erfaring, men det er er det desværre sjældent”.
Norsk datauheld bør være vigtig påmindelse herhjemme
Også forsker fra DPU Christian Christrup Kjeldsen, der ad
flere har omgange været ansvarlig for den danske afvikling og analyse af store internationale
test som Pisa og Timms, har fulgt sagen i Norge.
Han mener ligesom Jeppe
Bundsgaard, at embedsværket i Danmark bør se det norske datauheld som en vigtig
påmindelse.
”Sagen fra Norge viser med al skinbarlig tydelighed
vigtigheden af, at man løbende har forskere involveret, som interesserer sig
for at analysere de data, så fejl bliver opdaget i tide".
"Det var jo også det,
der skete med de nationale test i Danmark, at man havde kritik og diskussioner
og forundring i flere år, før man åbnede op og fik lavet ændringer”, siger
Christian Christrup Kjeldsen og appellerer til mere transparens, tilgængelighed
af data, åbenhed og dokumentation for, hvordan beregningerne gøres.