4.-klasse-elever bag innovative cykelstativ-løsninger

4. klasse på Kroggårdsskolen i Odense har opfundet helt nye cykelstativer i et partnerskab med private virksomheder og undervejs set, hvordan matematik bruges i virkeligheden.

Offentliggjort

CYKELSTATIVIDEER FRA 4. KLASSE,KROGGÅRDSSKOLEN

1. Der skal være en automatisk lås, koblet til mobilen ligesomde ønsker at låse cyklen til stativet, så de er sikker på, atcyklen er der efter skole. 

2. En visuel indikator med grønt/rødt lys for at markere om dervar en ledig/ikke ledig plads i stativet.

3. Plads til cykelhjelmen i et skab eller lignende.

4. "Lyd" i cykelstativer var et gennemgående tema. Når cyklensættes i stativet lyder: Godmorgen. Klokken er …, du har X antalminutter til timen begynder. De har normalt deres mobiltelefon itasken, så de ønsker en mundtligt besked via talemodul, hvis de ersent på den. De ønskede også lyden: tak for i dag, når de togcyklen ud. Den detalje havde Veksø ikke på tegnebrættet, føreleverne kom med deres input.

partnerskaber

  • By- og Kultur Forvaltningen, Odense Kommune 
  • Børn- & Ungeforvaltningen, Odense Kommune
  • Den internationale virksomhed Blue Ocean Robotics og
  • Det internationale designfirma Veksø A/S samt
  • University College Lillebælt.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For skoleleder Mogens Falk Jørgensen ved Kroggårdsskolen i Odense begyndte partnerskabet i februar, hvor han manglede 84 cykelstativer. Samtidigt viste undersøgelser, at mange af eleverne bliver kørt i skole. Hvordan kunne han motivere forældre og børn til at gå og cykle i skole, uden at det kostede ekstra? 

"Vi tog udgangspunkt i eleverne og inviterede partnere ind", fortæller Mogens Falk Jørgensen, som mener, at koblingen mellem skole og virkelighed i sidste ende gør Danmark mere konkurrencedygtig i den globaliserede verden, fordi den samlede vidensbank blandt elever, lærere og ansatte i virksomheder stiger. Og i maj får Kroggårddskolen nye elev-opfundne cykelstativer.

Et stort partnerskab

Tidsforbrug til at skabe de innovative cykelstativer har været en fagdag med natur/teknologi, og fire halvanden-times-moduler over fire uger. Blandt formålene har været at gøre fremtidens trafikanter selvhjulpne, at udvikle elevernes teknologisk/innovative 21st century skills, herunder programmering. 

 

 

Med-underviserne var ingeniører fra Blue Ocean Robotics. 

Ikke normalt med ingeniører

Rikke Lohmann Vestergaard er klasselærer for 4.b og synes, projektet er gået over al forventning.

"Vi har været heldige at have ingeniører fra Blue Ocean Robotics. Det er en jobtype, vi normalt ikke præsenterer eleverne for. Og eleverne kan se, at for ingeniørerne er det lige så spændende som for dem. Det har været et virkelig godt projekt, og det har givet rigtig meget. Seriøsiteten har været i højsæde", mener Rikke Lohmann Vestergaard.

At have virksomheder med har givet et helt andet drive i projektet, fordi de har skullet tænke på, at firmaet Veksø skulle kunne sætte cykelstativet i produktion. 

Idegenerering

For 11-årige Victoria Sofie Outlaw og Emma Malou Nielsen samt 10-årige Oliver Doktor fra 4.b er tiden med at skabe de nye intelligente cykelstativer fløjet af sted. De deltager gerne i endnu et projekt, hvis de fik muligheden. Det har været sjovt, udfordrende og også nervepirrende:

"Jeg var meget nervøs, fordi jeg skulle holde tale sammen med Mogens (skolelederen, red.) og byde velkommen og fortælle om, hvad vi har lavet. Jeg kan godt lide at programmere, putte ledning i de rigtige huller og få gang i det", siger Victoria Sofie Outlaw.

Brugbare ideer

Udviklingschef i Veksø A/S Christian Olsen svarer klart ja på, om der er kommet brugbare og nye ideer ud af projektet, og han inviterer nu eleverne ud på fabrikken, så de ser, hvordan cykelstativet bliver fremstillet. Men projektet har været udfordrende:

"Fem en halv uge til at producere den første prototype er ikke normalt i vores branche. Det er en presset proces, hvilket vi godt vidste fra starten af, og det er en god udfordring", siger Christian Olsen. 

Innovation tager tid og kræver investering

Partner i Blue Ocean Robotics Claus Risager har oplevet, at eleverne udvikler sig i et hastigt tempo undervejs, når de løser problemer ved hjælp af teknologi. Og samtidig får Blue Ocean Robotics en masse ideer, som kan fungere som rå input til en videre udvikling af robotter eller andre af firmaets robotteknologiske produkter.

"Når man genererer ideer, kan det være en hæmsko at være for erfaren. For så kan mekanismer i hjernen nemt ubevidst komme til at lukke nogle ideer ude, selv uden man er klar over det. Nogle gang skal man nemlig forbi ideer, tanker eller perspektiver, som måske ikke umiddelbart er brugbare, før man finder vejen til den bedste løsning. For os er innovation en løsning, der er taget i brug. Eleverne er her med i den spæde start, hvor de over fire uger netop arbejder med at få de første mange gode ideer til at løse problemet. Samlet set bruger vi nogen gange helt op til to-tre år på at udvikle et produkt og ofte med omkostninger på flere millioner kroner", forklarer Claus Risager.

"I dette samarbejde får eleverne udviklet deres evner til problemløsning samtidig med, at de får integreret emner fra deres forskellige fag som fx matematik, der også medfører en holdningsændring, fordi de selv ser, hvad man kan bruge ligninger til. Det giver motivation til at lære teoretisk stof og styrker den traditionelle undervisning. Jeg ser det som en vindersituation for alle", siger Claus Risager. 

Mere inspirerende undervisning

Lærerstuderende fra UC Lillebælt har også været med i cykelstativprojektet, og rektor Erik Knudsen er begejstret, fordi de lærerstuderende selv lærer at bruge teknologi og hvordan det anvendes i undervisningssituationen, og fordi folkeskoleeleverne bliver nysgerrige på, hvad der ligger bag.

"Det er mere meningsfuld at beskæftige sig med matematik, når eleverne har set, hvad det kan bruges til", siger Erik Knudsen. "Det er ufatteligt at se ilden og lyset i øjnene hos eleverne, det engagement de ligger for dagen. Eleverne oplever, at de kan noget. Det giver selvtillid og de har selv en rolle. De er selv en aktør, som udvikler noget, der kan bruges. På den måde - lidt højttravende - lærer de noget af den positive oplevelse, og selvtilliden vokser. De havde et fantastisk engagement og en umiddelbar evne til at formidle, hvad de har lært og oplevet", vurderer Erik Knudsen, som også mener, at det ikke kunne lade sig gøre, uden en skoleleder med engagement:

Fremtidens skole

Børn- og ungerådmand i Odense Susanne Crawley bed mærke i elevernes tydelige motivation og glæde over at deltage i det innovative projekt på præsentationsdagen:

"Det er mit klare indtryk, at samarbejdet mellem 4.-klasses eleverne på Kroggårdsskolen, Blue Ocean Robotics og Veksø en og masser af motivation til at arbejde videre med innovation i hverdagen. Kroggårdsskolens robotsamarbejde er i den grad et godt eksempel på det, vi kalder den åbne skole, og hvad et fokus på innovation kan give vores skoleelever"

Også rådmand for by og kultur Jane Jegind lægger vægt på åben skole-elementet: 

"Jeg vil gerne have mere af denne type. Det er vigtigt, at skolen ikke bare er et anliggende for skoleafdelingen, men at vi tænker vores egen hverdag ind. Jeg bed mærke i det store engagement og umiddelbarhed af iderigdom. Eleverne har lavet cykelstativer med, hvad de har brug for og vil f.eks. gerne låse cykelhjelmen inde. Det er tankevækkende, at 4. klasse hjælper med til at gøre os konkurrencedygtige i verdenen. De finder løsninger, vi voksne slet ikke har tænkt", siger Jane Jegind.

De tre 4.-klasser fra Kroggårdsskolen skal præsentere deres ide med de intelligente cykelstativer på Den nationale cykelkonference i Odense sidst i maj og på robotmessen RoboBusiness Europe i Odense i begyndelsen af juni.

Læs mere

Indslag i TV2 Nyhederne om projektet 

Indslag i TV2/Fyn