Materialer til skolerne
Som led i projektet "Skolens fællesskab er for alle" har DHudviklet disse skolematerialer:
Film til børn om inklusion
Filmen handler om inklusion og venskaber i en 0. klasse. Filmenvarer fem minutter og kan anvendes i undervisningen i 0. og 1.klasse.
Inklusionsguide til forældre og lærere
Guiden giver tip om, hvordan lærere kan arbejde med etinkluderende skole-hjemsamarbejde i 0. og 1. klasse. Guiden giverdesuden forældre gode råd til, hvordan de understøtte inklusion viaet godt forældresamarbejde i klassen.
Film til forældre og lærere ominklusion
Film handler om inklusion og forældresamarbejde i en 0. klasse.Filmen varer cirka 12 minutter og kan anvendes på forældremøder i0. og 1. klasse.
Inspirationskatalog til temadag
Kataloget sætter fokus på plads til forskellighed iklassefællesskabet. Undervisere i 0. og 1. klasse kan finde links,øvelser og gode tip til indholdet på en sådan temadag.
Interview og observationer med børn
For at inddrage børnenes stemme i inklusionsdebatten har projekt"Skolens fællesskab er for alle" interviewet børn og lavetobservationer i skoleklasser.
Du finder materialerne via linket til højre.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Inklusion er kommet for at blive. Det var baggrunden for, at Danske Handicaporganisationer, DH, i 2012 satte gang i det toårige projekt "Skolens fællesskab er for alle". På torsdag fremlægger projektleder Karen Knudsen resultaterne på konferencen "Anvendelse af social handicapforskning", som DH afholder i Høje Taastrup sammen med Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, SFI.
"Projektet har haft flere ben. Det har blandt andet henvendt sig til vores medlemsorganisationer, som er meget bekymrede for inklusion. Vi har prøvet at skabe en mere positiv dialog om inklusion. Herudover har vi haft en mere udadvendt del, hvor vi har udviklet materialer til især indskolingen om, at man godt kan være kammerater, selv om man er forskellige", fortæller Karen Knudsen.
Materialer er tænkt som en hjælp til lærerne
Netop som DH var parat til at præsentere materialerne, blev lærerne lockoutet. Senere fik skolerne travlt med skolereformen, så det er ikke lykkedes at få udbredt kendskabet til materialerne i det omfang, DH havde håbet.
"Vi har fået mange tilbagemeldinger om, at det lyder positivt, men at skolerne ikke kan overkomme mere lige nu, så vi har ikke nået vores mål om, hvor mange skoler der skulle afprøve materialerne. Til gengæld har de skoler, som har brugt dem, meldt positivt tilbage", siger Karen Knudsen.
Blandt materialerne er en film om venskaber og inklusion i 0. klasse og også både en film og en guide til lærere og forældre om inklusion.
"Guiden fortæller blandt andet, hvordan forældre kan støtte op om inklusion. Lærerne kan være nok så dygtige, men uden forældrens opbakning, kommer klassen aldrig til at fungere socialt. Derfor vil vi gerne have forældrene til at tale om inklusion på en god måde".
Materialerne ligger på DH's hjemmeside.
"Vi håber stadig, skolerne vil bruge dem. Materialerne er tænkt som hjælp til lærerne om, hvordan de kan få temaer om inklusion ind i undervisningen på en naturlig måde", siger Karen Knudsen.
Dialog bærer inklusion fremad
Selv om DH ikke nåede i mål med "Skolens fællesskab er for alle", har projektet været med til at understøtte debatten om inklusion, vurderer Karen Knudsen.
"Man skal ikke være positiv bare for at være positiv. Vi skal tværtimod have en konstruktiv debat om, hvad det er, der er svært ved inklusion. Alle skrækhistorierne i medierne om inklusion, som ikke går godt, bekymrer vores bagland. Vores medlemsorganisationer har forældre som medlemmer, og de bliver nervøse, når de ønsker deres barn ind på en specialskole og så får at vide, at barnet skal inkluderes med 23 andre".
DH har afholdt 15-20 lokale dialogmøder med for eksempel borgmesteren, politikere, skolechefer og repræsentanter fra DH om, hvad den respektive kommune har af planer med inklusion.
"Nogle bekymringer opstår på grund af uvidenhed, så her har vi flyttet noget. De møder, jeg har deltaget i, har været præget af, at forældrene har følelserne uden på tøjet. Omvendt er der ingen politikere, som vil skabe en dårlig skole, så det er man mødes, bærer inklusionen små skridt fremad".
Nyt skoleprojekt skal fokusere på de ældre elever
DH arbejder på at få en nyt skoleprojekt op at stå, hvor man - belært af erfaringerne - vil fokusere på mellemtrinnet og udskolingen.
"Da vi indledte projektet om inklusion for to år siden, var så naive at tro, at inklusion ville blive bygget op nedefra. Men virkeligheden har vist, at kommunerne også flytter elever fra specialskoler til almenskoler, og de elever har det sværest. Mens børn i de yngste klasser er intuitivt åbne, så ved ældre elever ikke, hvad de skal stille op med en klassekammerat, der har en funktionsnedsættelse. Derfor arbejder vi på at få et nyt projekt op at stå", siger Karen Knudsen.
Alarmerende få blinde har et job
Baggrunden for konferencen på torsdag om anvendelse af social handicapforskning er, at forholdene for store grupper af mennesker med handicap er blevet bedre belyst i de senere år.
Karen Knudsens oplæg på konferencen på torsdag indgår i en session om skolen. I et andet indlæg fortæller bestyrelsesmedlem Karen Talks fra Danske Døves Landsforbund om de nye betingelser, som Coclear Implant giver døvfødte børn. Det sker på baggrund af en undersøgelse fra i år.
Døve børn med CI må anstrenge sig for at høre
Der bliver også en session om beskæftigelse, hverdagsliv og synshandicap. At være i beskæftigelse har stor betydning for at være en aktiv medborger, så det har en positiv effekt at øge beskæftigelsesfrekvensen for mennesker med handicap.
Blinde på vej til at blive marginaliseret
Men for fire år siden viste en undersøgelse en alarmerende situation for blindes beskæftigelse, og disse resultater er der stadig grund til at minde om, lyder det fra SFI. Så det gør videnskabelig assistent Kamilla Ryding fra Syddansk Universitet.
Sindslidende bliver behandlet vidt forskelligt
Den sidste session handler om en SFI-undersøgelse fra sidste år, som fortæller om den gruppe, der benytter sig af de sociale tilbud for sindslidende - og ikke mindst om, hvor forskelligt denne gruppe bliver behandlet i kommunerne.
Læse mere om konference via linket til højre, hvor du også finder et link til DH's hjemmeside om "Skolens fællesskab er for alle".
Læs mere
Konferencen "Anvendelse af socialhandicapforskning"
Skolematerialer fra projektet "Skolens fællesskaber for alle"