Explainer
Adobe Stock (red. Folkeskolen)
Inklusion 2.0 – er det forfra igen?
Ni år efter at målet om at inkludere 96 procent af alle børn i almenskolen blev droppet, vil kommunerne nu igen skrue op for inklusionen. De første specialskolelærere har fået en fyreseddel.
1. Hvorfor vil specialskole i Helsingør afskedige
medarbejdere?
Helsingør Kommune vedtog sidste år en masterplan, hvorefter
alle børn i videst muligt omfang skal gå på den lokale skole. Derfor skulle man
tro, at almenskolerne får god brug for specialpædagogiske kompetencer;
alligevel lægger kommunen nu op til at afskedige otte medarbejdere – herunder
tre lærere – på Nygård Skole, en af kommunens specialafdelinger.
”Der er selvfølgelig brug for specialpædagogiske kompetencer
i almenskolen, men vi ved endnu ikke, hvordan næste skoleår kommer til at se ud
med hensyn til medarbejdere. Vi ved ikke, hvilke kompetencer den enkelte skole
får brug for, og hvor vi for eksempel skal sætte ind i 0. klasse”, siger
direktør for området Peter Arhnung.
Helsingør var en af de kommuner, der var repræsenteret på
scenen ved KL’s Børn & Unge Topmøde for nylig. Topmødet kredsede netop om,
hvordan kommunerne kan vende udviklingen, så færre elever kommer i
specialtilbud.
2. Hvad er problemet med inklusion?
En stor undersøgelse blandt Danmarks Lærerforenings
medlemmer har netop vist, at fem ud af seks lærere har elever i klassen, der
ikke får den nødvendige støtte. Og at mange af dem overvejer at forlade
lærerfaget helt præcis af dén grund. Kun ti procent af lærerne oplever ikke
problemet, viser undersøgelsen.
Der er bred enighed om, at der ganske vist er børn, der har
behov for helt specialiserede tilbud, men at der også er børn, der havner på
specialskoler, fordi de ikke fik den hjælp og støtte, de havde brug for i
folkeskolen. Skolen og lærerne er pressede som følge af besparelser, der igen
skyldes de store udgifter til specialundervisning. En negativ spiral, der går
ud over alle børn.
3. Hvad er løsningen ifølge lærere og eksperter?
Flere tolærertimer, co-teaching, hvor en faglærer arbejder
sammen med en lærer med specialpædagogiske kompetencer, lavere klassekvotient,
bedre forberedelsestid. Det er noget af det, lærerne i DLF’s
medlemsundersøgelse efterspørger, hvis inklusionen skal styrkes.
Lærerforeningen har sammensat et Skoleøkonomisk Forum af
eksperter, som i en kronik i Jyllands-Posten har efterlyst ”en omvæltning af
den måde, folkeskolens økonomi er skruet sammen på” og ”varige, holdbare
løsninger på folkeskolernes økonomi”.