Debat
Det giver det en større forståelse for verden, skriver Katrine Vinther Nielsen.
Grafik: Emma Suinat.
”Interessen for sprog er drastisk og dramatisk faldende”: I Aarhus vil vi gøre noget nyt
På sigt risikerer vi ikke at kunne undervise i tysk og fransk i Aarhus. Der skal gøres noget nu, mener Katrine Vinther Nielsen (SF).
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
”Nein”. Sådan svarede en tysker, da jeg lidt
tøvende og usikkert spurgte, om hun talte engelsk – og så måtte jeg ellers i
gang med mit gebrokne tysk, men det lykkedes at få hende til at forstå, hvad
jeg ville, og jeg fik en succesoplevelse.
Som Lykke Friis siger: ”Mit Englisch kommt man
durch, mit Deutsch kommt man weiter”.
Danske
børn og unge er meget dygtige til at tale engelsk, det kommer nemt gennem TV og
spil. De kommunikerer ubesværet med omverdenen, og gennem deres engelske
sprogkundskaber kommer de langt. Anderledes ser det ud, når vi ser på
sprogfagene tysk og fransk.
Når du kan andre sprog, åbner det døre for
andre kulturer og andre forståelser, og du får en hel unik mulighed for at tale
med mennesker på deres modersmål – mennesker, som du måske ikke ellers ville
have kunnet tale med. Jeg har haft flere rigtig gode oplevelser både i Frankrig
og Tyskland, fordi man kunne tale deres modersmål, det nedbryder fordomme og
giver indsigt, og folk bliver så taknemmlige over, at man gør sig umage med at
prøve at sige noget på deres modersmål.
Ja, og så giver det en større forståelse for
verden. Hvis vores eneste nyhedshistorier er fra det forjættede land, får vi
ikke indblik i europæiske strømninger syd for grænsen. Strømninger som kan have
lige så stor indflydelse for os som valget af en amerikansk præsident.
Alvorlige konsekvenser
Men interessen for sprog er drastisk og
dramatisk faldende. Det har alvorlige konsekvenser. Ikke bare for den enkelte,
som udelukkes fra oplevelser og indsigter, men også for vores lands mulighed
for indflydelse og jobs.
Men sprogkundskaber er ikke kun vigtige for,
at erhvervslivet skal tjene penge på at flere er gode til tysk. Nej det er mere
grundlæggende, det handler nemlig om, at man som menneske får forståelse for
andre kulturer i Europa, udsyn og sammenhængskraft. Det vi kalder
almendannelse.
Tysk er et obligatorisk fag i folkeskolen
fra 5. til 9. klasse – dog kan eleverne i stedet vælge fransk, hvis skolen
udbyder det. Der er sket et markant fald i søgningen til sprogfagene på
ungdomsuddannelserne, antallet af studenter med tre eller flere sprog er faldet
fra 40 procent til 4 procent.
Kun
5,2 procent vælger tysk på A-niveau.
Det
har konsekvenser på den lange bane. Men allerede i dag står det klart, at den
dalende interesse for sprog har betydning for vores erhvervsliv og politiske
indflydelse.
I
juni 2024 var der 184 tysklærere og 46 fransklærere i Aarhus kommune, hvis det
sammenholdes med antal af lærerstuderende, der søger ind på Via University
Aarhus, er nettotilgangen ikke stor nok til, at der på sigt kan undervises i
fagene. På Aarhus Universitet opleves der en halvering af optaget på tysk og
fransk.
Vi
ønsker derfor en målrettet indsats for at styrke sprogfagene, særlig tysk og
fransk for at sikre gode sprogkundskaber til gavn for kulturforståelse og til
styrkelse af dansk import og eksport.
Dette har vi i SF sammen med de Konservative
taget meget alvorligt, og derfor
har vi stillet et forslag om at styrke samarbejdet med erhvervslivet, og at
der udarbejdes en sprogstrategi.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk