Specialpædagogik

Eksperter skal se på inklusion: Binder 9-timersreglen for mange penge til enkelte elever?

Syv eksperter og en formand skal komme med anbefalinger til nye regler for inklusion og specialundervisning.

Offentliggjort Sidst opdateret

Rigtigt mange penge er bundet til hjælp til elever, der har ret til individuel støtte i skolen. Derfor skal en ny ekspertgruppe undersøge, om der er behov for nye regler.

Medlemmerne af udpeget af børne- og undervisningsministeren, og det bliver med Anne Vang, rektor for Københavns Professionshøjskole, i spidsen.

”Jeg glæder mig enormt meget til arbejdet i ekspertgruppen og til at møde de dygtige folk i den. Ambitionen er, at vi skal foreslå helt konkrete ændringer af lovgivningen, så den støtter bedre op om skolernes arbejde både med inkluderende børnefællesskaber og de individuelle børn i dem. Det er en virkelig vigtig opgave”, siger Anne Vang.

Behovet for nye regler på området kommer efter, at parterne i Sammen om skolen har efterspurgt, at lovgivningen får mere fokus på forebyggende indsatser. Parterne mener, at loven i dag fokuserer for meget på, at elevers støttebehov skal imødekommes gennem individuel støtte.

En elev har i dag krav på støtte, hvis eleven vurderes til at have behov for mindst 9 timers støtte om ugen. Af kommissoriet fremgår det, at kommuner oplever, at den regel binder for mange resurser til den enkelte elev, som i stedet kunne bruges  for at lave indsatser, som kommer både eleven og resten af klassen til gode.

Det fremgår også, at gruppen skal vurdere, om 9 timer er det rette sted at lægge grænsen for, hvornår støtte kan defineres som specialundervisning. Gruppen får også til opgave at se på reglerne for sygeundervisning og undersøge, hvordan eksisterende regler administreres i praksis.

Børne- og undervisningsministeriet præsenterede i går nye tal, der viser, at stadig færre børn med støttebehov inkluderes i almenundervisningen.

Minister Mattias Tesfaye (S) udtaler i forbindelse med udnævnelsen af ekspertgruppen, at han ”ønsker en folkeskole, hvor der er plads til skoledistriktets børn”, men at for mange flyttes til specialtilbud.

”Det skal ændres, men det kræver en folkeskole, der kan mere for flere. Udviklingen er allerede i gang i flere kommuner. Men det tager tid, og det kræver ressourcer og de rette kompetencer. Samtidig må lovgivningen ikke spænde ben for udviklingen. Derfor ser jeg frem til at få helt konkrete bud på, hvordan loven kan understøtte, at folkeskolen kan mere for flere”, siger han.

Der er ingen lærere med i ekspertgruppen, men af kommissoriet fremgår det, at der også nedsættes en følgegruppe med ”relevante praktikere og interessenter på området samt folkeskolens parter og de frie skolers foreninger”.

Ekspertgruppens medlemmer

  • Anne Vang, rektor på Københavns Professionshøjskole.
  • Nina Eg Hansen, kommunaldirektør i Frederiksberg Kommune.
  • Caroline Adolphsen, juraprofessor, Aarhus Universitet.
  • Lise Gry Beder, ankechef i Ankestyrelsen.
  • Hans Jørn Søberg, PPR-chef i Svendborg Kommune.
  • Christian Hyltoft Hellum, skoleleder på Katrinebjergskolen i Aarhus Kommune.
  • Mogens Dalsgaard Myklebust, pædagogisk vejleder i Charlottegårdens kompetencecenter, Københavns Kommune.
  • William Korte, formand i Sammenslutningen af Unge Med Handicap (SUMH) og lærerstuderende.