Debat
Vi må stå sammen over for Folketinget og kræve ordentlig økonomi, mener tre SF-medlemmer af borgerrepræsentationen i København.
Foto: Københavns Kommune
SF: Vi kan hverken spare os til den bedre inklusion eller bedre specialskoler
Udgifterne til specialskoleområdet vokser, men løsningen på de øgede udgifter er ikke at inkludere flere specialskoleelever i de almindelige klasser, mener tre medlemmer af Københavns Borgerrepræsentation for SF. Løsningen er i stedet at investere i skolerne og deres ansatte.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Når
man ser på de voksende udgifter til specialundervisning, så er det for nemt at
se et spareobjekt. Det er nok bedst eksemplificeret af børne- og
ungdomsborgmester i København Jakob Næsager (K), der i Politiken den 22.
oktober lufter tanken om at flytte penge fra specialskolerne til
almenundervisningen i folkeskolen.
Eller sagt på en anden måde: Hvis vi
inkluderer flere elever fra specialskolerne i almenklasserne, kan vi spare en
masse penge.
I
SF mener vi ikke, vi kan spare os til bedre inklusion. Der skal være økonomi
til både det specialiserede område og til de almene klasser. Folkeskolens
fornemmeste opgave er at lære alle elever at læse og regne – også de svageste
elever. Det er den basisydelse, der sættes højest af forældrene.
Vi anerkender,
at det økonomiske fundament for folkeskolen er presset, men vi mener, at der er
brug for at investere nye penge for, at vi kan lykkes med både almenområdet og
det specialiserede område. Svaret på en presset økonomi er nemlig ikke mere
inklusion. Alt for mange børn, forældre, pædagoger og lærere oplever hver dag
konsekvenserne af fejlslagen inklusion uden tilstrækkelig og tidlig støtte.
Specialtilbuddene
bør få en pris
Hvis
vi ser på folkeskolens formål, kan man ikke isoleret vurdere
specialundervisningsområdet på, hvor mange penge man bruger per elev. Det
handler om de opnåede effekter. Bliver elever, som modtager
specialundervisning, tilgodeset, og får de lige udviklingsmuligheder? Bliver de
fuldgyldige medlemmer af samfundet? Nej. Sådan er det desværre ikke i dag for
rigtig mange elever.
Der er derfor brug for at investere flere penge i
folkeskolen. Det kræver, at regeringen kommer til lommerne og giver kommunerne
flere penge. Ellers vil udhulingen af både almenundervisningen og specialundervisningsområdet
fortsætte.
Fortalerne
for mere inklusion i almenklasserne fremhæver ofte, at inklusion virker, fordi
færre elever fra specialtilbud får en ungdomsuddannelse. Denne påstand tager
ofte udgangspunkt i en analyse fra Kommunernes Landsforening, som er elendigt
lavet: Den medtager ikke, at børn i specialtilbud kommer med andre
forudsætninger som handicaps og indlæringsvanskeligheder.
Specialtilbuddene
burde tværtimod få en pris for, at så mange får en ungdomsuddannelse med de
forudsætninger, børnene kommer med. Der er også stadig mangel på pladser på
ungdomsuddannelser med f.eks. autismelinjer, så det er ikke nødvendigvis
specialtilbuddenes skyld, hvis eleverne ikke kommer videre.
Brug
for investeringer i folkeskolen
Hvis
flere elever skal inkluderes i almenklasserne, risikerer vi at miste flere
forældres opbakning til folkeskolen, og en øget inklusion kan blive dyr i form
af flere lærere og pædagoger, som vil forlade skolen, og tabt
arbejdsfortjeneste hos forældrene. Regningen kommer forskudt, når et barn ender
i mistrivsel og måske slet ikke får en ungdomsuddannelse. Det kan resultere i
lavere livstidsindkomst og tabte leveår.
I
SF er vores bud, at det kræver langt bedre arbejdsvilkår for lærere og
pædagoger og dermed flere penge fra regeringen og Folketinget, hvis det skal
lykkes både at skabe bedre inklusion i Folkeskolen og stærke specialtilbud.
Lærerne og pædagogerne skal have tid til at undervise sammen med dygtige
kolleger, tid til at forberede og efteruddanne sig - og der skal være færre
børn i hver klasse.
Samtidig skal støttesystemet genoprettes efter 20 år med
sparekrav fra Folketinget, så der er kvalificerede støttelærere, psykologer og
socialrådgivere på alle skoler.
Vi må stå sammen over for Folketinget og kræve
ordentlig økonomi til at løfte opgaven.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk