Debat
På topmødet i Aalborg bliver der i disse dage diskuteret skolepolitik.
Foto: ©SIMON KLEIN-KNUDSEN
Specialskolelærer til kommunerne: Lad nu for pokker være med at gentage fortidens fejl
Det kan få fatale konsekvenser, hvis kommunerne sætter gang i endnu en inklusionsbølge for at spare penge, mener specialskolelærer.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
I disse dage er toppen af det kommunale Danmark samlet i
Aalborg til Kommunernes Landsforenings Børn og Unge Topmøde. Derfra er
meldingen klar: Der bliver brugt alt for mange penge på specialskoler og
specialklasser, så nu skal der altså skrues op for inklusionen i de almindelige
klasser.
Signalerne er allerede opsnappet i nogle kommuner. I Randers
skal alle inkluderes, når de starter i skole, og i min egen kommune, København,
har lokalpolitikerne lige vedtaget en ny visitationsmodel. Den lægger op til at
presse langt flere elever med særlige behov, der ellers ville have gået på
specialskole, ind i almindelige klasser.
Det er dybt bekymrende.
Jeg har efterhånden mange års erfaring fra min skole, der er
en specialskole for elever med en autisme- eller ADHD-diagnose. Her har jeg og
mine kollegaer et utal af gange oplevet at modtage elever, hvis skoletid har
været præget af mange skift, skolevægring og nederlag efter nederlag – ikke
fordi deres skoler har været dårlige, men fordi de ikke har haft de nødvendige
økonomiske og specialpædagogiske ressourcer.
Med meldingerne fra KL-topmødet, Randers og København er jeg
alvorligt bange for, at vi fremover vil komme til at gentage fortidens
inklusionssynder: Vi risikerer ganske enkelt at svigte en stor gruppe elever, når
de år efter år skal mangle, det rigtige skoletilbud.
Lad dig ikke snyde
Nu kunne man måske tænke, at det her bare er en udfordring i
Randers og København, men som debatten om udgifterne til specialskoler har
været de seneste år, og som udmeldingerne er fra Aalborg, frygter jeg, at mange
andre kommuner med pressede økonomier vil følge trop.
Hos os i København, har man endda valgt det meget positivt
ladet begreb mangfoldige børnefællesskaber til at beskrive den nye
visitationsmodel, der skal sikre, at langt færre elever kan få plads på en specialskole
eller i en specialklasse. Og lur mig om ikke de voldsomme besparelser på
specialområdet alle mulige steder vil blive pakket ind i lignende flotte
fraser.
Men man skal naturligvis ikke lade sig snyde af de flotte
plusord, for der er for mig ingen tvivl om, at det her er en spareøvelse. Det handler
om at spare penge på specialområdet.
Hvis man virkelig ønsker mangfoldige børnefællesskaber,
handler det altså også om, at alle elever får det rigtige skoletilbud, der
passer til deres behov. Jeg vil endda gå så langt og sige, at hvis
almenskolerne skal lykkes med at inkludere flere elever, må det ikke ske på
bekostning af specialskolerne. Det skal ske i et samarbejde.
Regnearksvisitationen har fejlet
Mine elever med en ADHD-
eller autismediagnoses faglige, personlige og sociale udvikling afhænger af, at
de er i det rigtige skoletilbud. Det vil for en gruppe af elever – dog ikke
alle – være på en specialskole. Det samme gør sig gældende for andre typer
specialskoler med andre typer elever.
Fælles for dem er, at hvis eleverne
presses ind i almenfællesskabet, hvor rammerne ikke er tilpasset, kan det have
fatale konsekvenser som skolevægring og skabe angstproblematikker. Tro mig, det
tager ofte flere år at bringe disse elever tilbage i trivsel og i
undervisningen.
Derfor er det dybt problematisk, hvis det fremover ikke er
den enkelte elevs udfordringer, der er styrende for, hvilken støtte han eller
hun skal have, men at det i stedet bliver kommunens regneark, der bestemmer. Det
bør naturligvis i stedet ske på baggrund af specialpædagogisk faglighed.
Erfaringerne med regnearksvisitation har vi prøvet før. Det
mislykkedes med et brag, så lad nu for pokker være med at gentage fortidens
fejltagelser.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk