Foto: Roberton Fortuna; Nationalmuseet
HistorieLab fortsætter trods manglende finanslovsbevilling
Siden 2014 har HistorieLab arbejdet for at udvikle blandt andet folkeskolens historieundervisning. Nu er den oprindelige økonomiske bevilling udløbet, men centeret fortsætter på nedsat kraft som forskningsmiljø på UCL.
OM HISTORIELAB
Centerets oprettelse var et krav fraDansk Folkeparti i forbindelse med skolereformen i 2013. Det åbnedei 2014 med fast adresse på læreruddannelsen i Jelling. Centeretsformål var fra starten at styrke formidlingen af dansk kulturarv iskolen.
Udover en grundbevilling via finansloven, har HistorieLabmodtaget tilskud fra Vejle Kommune, Region Syddanmark og fraforskellige fonde. I 2016 blev den oprindelige bevillingsperiodeudvidet til slutningen af 2018.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Vi kan være rigtig stolte over at have skabt fokus og resultater på historie- og kulturarvsformidlingsområdet og været med til at give både lærere og kulturarvsformidlere et fagligt løft. Vi fortsætter det gode arbejde med fokus på at være blandt landets førende forskningsmiljøer på området i tæt samarbejde med det øvrige UCL. Vi vil også sammen med UCL skabe en satsning på oplevelsesøkonomi, og jeg forventer, det kan give vores i forvejen nytænkende historie- og kulturarvsformidling et endnu stærkere afsæt i forhold til at udvikle kulturoplevelser også indenfor turisme, hvor historie kan være en vækstmotor" siger centerleder Peter Yding Brunbech om HistorieLabs fremtid, nu hvor økonomien ikke længere er sikret af en finanslovsbevilling.
Historiker til historielærere: Drop den dårlige samvittighed
Kortlægning af et fag i krise
Gennem årene har HistorieLab i Jelling dels lavet forskellige undersøgelser af, hvordan det faget historie har det i både dagtilbud, grundskole og ungdomsuddannelser, haft lærere på kurser og udviklet gratis læremidler, for eksempel app'en Otur og en kildebank. HistorieLabs undersøgelser tegnede et billede at et fag, der i nogen grad var i krise, ikke mindst fordi eleverne havde svært ved at se, hvorfor det relevant at beskæftige sig med 'gamle dage'.
Ny rapport: Historiefaget er i krise
Nye projekter på vej
HistorieLabs finanslovsbevilling udløb i 2018, men der er indgået aftale om, at centeret vil blive drevet videre i et samarbejde mellem UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, Vejle Kommune og Nationalmuseet. Målet er at fastholde centerets fokus på historiedidaktik og kulturarvspædagogik. Som noget af det første i den nye situation, er HistorieLab med i projektet Praksisfortolkninger af Læremidler, som skal klarlægge, hvordan læremidlerne påvirker planlægning og gennemførelsen af undervisning, og hvad praksis gør ved læremidlerne.