Ny tid: Nu er der kurser klar til lærerne i alle fag
Fra 1. april kan lærere og børnehaveklasseledere i folkeskolen for første gang få støtte til efteruddannelse gennem Den Kommunale Kompetencefond. Men hvordan vil det gå praktisk og økonomisk på skolerne, hvis en stor del af personalet hvert år skal på kursus?
Hvordan arbejder man med legende tilgange til læsning i
engelskfaget? Eller inspirerer sine elever til at blive nysgerrige, kreative og
bevidste om mad og sundhed? Måske du gerne vil blive bedre til at gøre
historiefaget levende og relevant for eleverne, så det ikke bare er ”et eller
andet, der skete i gamle dage”?
Annonce:
Til
april åbner Den Kommunale Kompetencefond for blandt andre lærere i folkeskolen,
og op mod 54.000 personer kan fremover hvert år søge støtte til et fagfagligt
efteruddannelseskursus via fondens pengekasse.
Ordningen
kom i stand ved overenskomstforhandlingerne sidste år, hvor Lærernes
Centralorganisation og KL blev enige om at afsætte 150 millioner kroner årligt
til efteruddannelse. Det skønnes i DLF’s sammenfatning af
overenskomstresultaterne, at cirka 25 procent af medarbejderne på Lærernes
Centralorganisations område årligt vil kunne få bevilget et kursus.
Millionerne
har udløst aktivitet hos landets professionshøjsskoler og centre for
undervisningsmidler (CFU), og de står nu klar med et væld af kurser. De to
institutioner har planlagt og udbyder i alt 52 kurser, der lever op til
kompetencefondens kriterier for støtte. Her gælder først og fremmest, at der
for lærere og børnehaveklasseledere skal være tale om kurser med et tydeligt
fokus på folkeskolens fag og fagområder.
Jeg håber ikke, at det kommer bag på skolelederne, at der pludselig kommer en masse lærere og beder om at komme på efteruddannelse, men jeg kunne godt forudse, at det gør.
Dorte Andreas, formand for Skolelederforeningen
Lige
nu er der derfor historisk mange fagfaglige kurser til landets lærere,
børnehaveklasseledere, medarbejdere på Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR)
og vejledere, fortæller Tove Hvid Persson, direktør for videreuddannelse på
Københavns Professionshøjskole. Hun har haft ansvaret for at tilrettelægge
kurserne i et samarbejde mellem landets professionshøjskoler.
Annonce:
”Jeg
har været i sektoren i 25 år og kan ikke huske, at der på noget tidspunkt har
været så stort et udbud af fagdidaktiske forløb som lige nu. Det er helt
ekstraordinært mange. Hvis der nogensinde har været flere, er det i hvert fald
mange, mange år siden”, siger hun.
Og
lærerne og børnehaveklasselederne er sultne efter efteruddannelse. I en
undersøgelse fra 2023 blandt 2.000 af Danmarks Lærerforenings medlemmer svarede
79 procent, at de har et ”uopfyldt behov for kompetenceudvikling”.
Ofte
må man som ansat i folkeskolen nemlig vente mange år på at få et fagfagligt
løft, og gennemsnitsalderen for de lærere, som får lov til at komme på
efteruddannelse på landets professionshøjskoler, er 46-49 år.
Lærer
Christina Rinaldo, som underviser i dansk, engelsk og billedkunst på en skole i
København, fortæller på side 32 om, at hun ikke har fået individuel
efteruddannelse i et af sine fag siden 2012:
Annonce:
”Alle
kommunale kurser det sidste årti har handlet om mellemformer eller læringsmål
og ikke om substansen i fagene, så jeg glæder mig helt vildt til at komme på
kursus i mine fag”.
Kurser med blik for fagfornyelsen
Professionshøjskolerne har lagt vægt på at tilbyde kurser
med ”klassisk” kompetenceudvikling. Derfor har de ikke taget hensyn til
pædagogiske og didaktiske modeluner eller planlagt ”smarte” forløb, som skal
lokke lærerne af sted, fortæller Tove Hvid Persson. I stedet har de forsøgt at
udvikle kurser, hvor man får opdateret sin fagdidaktiske viden med afsæt i den
nyeste forskning.
”Samtidig
har vi været optaget af, at på samme tidspunkt som kurserne kan søges, begynder
også arbejdet med fagfornyelsen i folkeskolen. Derfor har vi også et øje på, at
kurserne ud over at give lærerne inspiration til undervisningen også skal give
viden om, hvad fagfornyelsen kommer til at betyde for de forskellige fag”,
siger Tove Hvid Persson.
Annonce:
Professionshøjskolerne
har tilrettelagt to forskellige kursusrækker. Under overskriften ”fagligt løft”
udbydes et fem dage langt kursus med fokus på fagdidaktik. Her trækkes på den
nyeste teori og forskning på området. Kurserne vil være praktisk orienterede,
men også levne plads til refleksion over egen undervisning, ikke mindst med
blik på fagfornyelsen.
Under
overskriften ”aktiv læring” har CFU’erne tilrettelagt praksisnære kurser a
en-to dage, som med udgangspunkt i centrenes egne læremidler giver konkret
inspiration til en varieret undervisning. I begge kursusrækker er der forløb i
alle folkeskolens fag.
Så
hvad skal man vælge, det lange kursus med teoretisk indføring og plads til
refleksion – eller det kortere, helt praksisnære?
”Begge
forløb giver inspiration til faget, men det er mere hands-on på CFU-kurserne.
Vi har forsøgt at lave en tydelig profil. CFU’erne kan alt det med at bringe
materialer og didaktik i spil med hinanden. Det er deres styrkeposition. Hvis
det kun er et par år siden, man har gået på læreruddannelsen, kan det være, man
får mest ud af et CFU-kursus, for så er man måske rimelig godt opdateret på den
nye fagdidaktiske viden”, siger Tove Hvid Persson.
Annonce:
Den
Kommunale Kompetencefond støtter også andre kurser end dem tilrettelagt af
professionshøjskolerne. Der er dog en række kriterier, som skal være opfyldt
for at få støtte. Som nævnt skal kurset være fagfagligt, så man kan ikke komme
på efteruddannelse i for eksempel inklusion, co-teaching eller ”low arousal”.
Desuden er der en række krav til kursusudbyderen. Det skal enten være en
anerkendt uddannelsesinstitution som en professionshøjskole eller et
universitet, en af Lærernes Centralorganisations medlemsorganisationer eller en
privat udbyder, som har indgået samarbejdsaftale med en offentligt anerkendt
uddannelsesinstitution.
Vejen til, at lærere, børnehaveklasseledere, vejledere,
specialundervisere, PPR-ansatte med videre kan få støtte til
efteruddannelse via overenskomstmidlerne, har været lang og fyldt med modstand.
For skal man virkelig betale for sin egen efteruddannelse? Burde det ikke være
arbejdsgivernes udgiftspost?
Diskussionen
har stået på siden i hvert fald 2006, hvor emnet var oppe på Danmarks
Lærerforenings årlige kongres. Det var det igen i 2023, hvor Lærerforeningen
for første gang nogensinde besluttede at stille krav om efteruddannelse ved
overenskomstforhandlingerne i 2024.
Som
formand for Danmarks Lærerforening (DLF) Gordon Ørskov Madsen kalder det, var
tiden blevet moden til, medlemmernes kompetenceudvikling kom under ”ordnede
forhold”.
”Hvis
vi ser på virkeligheden, så ved vi, at der nogle steder er blevet indgået en
slags ’lokumsaftaler’, hvor man for eksempel har kunnet få dækket selve
kursusudgiften, men ikke tiden til det. Derfor har man i forvejen i en vis
udstrækning selv betalt for at komme på efteruddannelse”, siger han.
Lærerformanden
medgiver, at det er et dilemmafyldt spørgsmål, om lærernes overenskomstmidler
skal bruges på efteruddannelse. Og der skal ikke herske tvivl om, at han i en
anden virkelighed gerne ville have dækket medlemmernes efteruddannelse af
kommunekasserne.
”Jeg
synes dog, at denne aftale er en god vej at gå. Nu har vi rent faktisk sikret
en finansiering, og vi har sikret, at den ikke bortfalder, medmindre vi selv er
med til at aftale det. For vi har set besparelser i kommunerne, og at
sammenhængen mellem finansiering og efterspørgsel på videreuddannelsen over
årene blot er blevet dårligere og dårligere”, siger han.
Gordon
Ørskov Madsen understreger, at DLF kommer til at have et skarpt øje på, om det
vil gå ud over lønudviklingen, at nogle af overenskomstmidlerne nu bruges på
efteruddannelse.
Man kan bestemt rejse spørgsmålet om, hvorvidt vi nu bruger nogle penge, som vi går glip af som lønkroner. Men det er vigtigt at sige, at vi har indgået aftalen om fonden i en overenskomst, samtidig med at vi sikrede lønudviklingen.
Gordon Ørskov Madsen, formand for Danmarks Lærerforening
”For
man kan bestemt rejse spørgsmålet om, hvorvidt vi nu bruger nogle penge, som vi
går glip af som lønkroner. Men det er vigtigt at sige, at vi har indgået
aftalen om fonden i en overenskomst, samtidig med at vi sikrede
lønudviklingen”, siger han.
Hvor kommer pengene fra?
Med overenskomstaftalen i 2024 blev Lærernes
Centralorganisation og KL enige om at afsætte 150 millioner kroner årligt til
efteruddannelse af kommunalt ansatte lærere og børnehaveklasseledere foruden
vejledere, specialundervisere, PPR-ansatte med mere (se artikel side 38).
Desuden er der i år lagt to millioner kroner oveni fra nogle
gruppelivsmidler i fonden. Den Kommunale Kompetencefond er skruet sådan sammen,
at fonden dækker 80 procent af prisen på et kursus, mens skolen/kommunen skal
medfinansiere de sidste 20 procent.
Kurser i fagene er måske kun begyndelsen
Det er som nævnt et krav for at opnå støtte fra
kompetencefonden, at der skal være tale om et fagfagligt kursus. En
Cevea-undersøgelse fra 2023 viste dog, at lærerne dengang allermest
efterspurgte kompetenceudvikling inden for inklusionsopgaven, mens fagfaglig
efteruddannelse kun kom på andenpladsen. Tove Hvid Persson fra Københavns
Professionsskole mener dog ikke, at det ene udelukker det andet.
”Tanken
med kvalitetsprogrammet for folkeskolen og fagfornyelsen er, at skolen skal
kunne mere for flere – for nu at sige det lidt populært. Når en dansklærer skal
have flere med i sin undervisning, er det gennem danskfaget og dets didaktik.
De former for didaktik, vi skal arbejde med på forløbene, kommer alle omkring
deltagelsesforudsætninger og opbygning af fællesskab i klassen. Vil man have en
skole, der inkluderer flere, er det også gennem fagene, at skolen skal blive
mere inkluderende, for det er primært i timer med et fag på skemaet, at
eleverne bruger deres tid i skolen”, siger hun.
Gordon
Ørskov Madsen fortæller, at man har valgt at begynde med, at kurserne skal være
fagfaglige, af flere grunde. For det første fordi de er et supplement til den
efteruddannelse, der allerede kører i kommunalt regi, og ikke en erstatning.
For det andet fordi man for at løbe ordningen i gang har været nødt til at
afgrænse det.
Desuden
fortæller Gordon Ørskov Madsen, at Lærerforeningen har haft stor succes med de
fagfaglige kurser, som foreningen de seneste år selv har udbudt ved hjælp af
midler fra A.P. Møller Fonden.
”Der
var mange ansøgere og en kæmpe tilfredshed og glæde over både relevansen af
kurserne, og at man for første gang i mange år kunne få et relevant
undervisningsfagligt kursus”.
Lærerformanden
vil dog ikke udelukke, at det i fremtiden kan blive bredere, hvad der kan søges
midler til fra kompetencefonden.
”Men
vi skal begynde et sted, og vi har vurderet, at der er størst behov for
fagfaglig kompetenceudvikling, hvor man kan få inspiration til sin
undervisning”, siger Gordon Ørskov Madsen.
Kan det overhovedet lade sig gøre?
De 150 millioner kroner i kompetencefonden plus 30
millioner, som kommunerne selv skal finansiere, giver i princippet mulighed
for, at hver fjerde kommunalt ansatte lærer kan komme på kursus hvert år. Men
ifølge formand for Skolelederforeningen Dorte Andreas risikerer det at skabe
både praktiske og økonomiske problemer på skolerne, hvis det regnestykke skal
gå op.
”Det
er en fantastisk mulighed for lærerne, som kommer både dem, eleverne og skolen
til gode. Men det kommer til at give store udfordringer, hvis hver fjerde lærer
på en skole skal af sted en uge om året. For det første er der hele
vikarsituationen. For det andet skal skolerne indregne pengene i budgettet. Jeg
håber ikke, at det kommer bag på skolelederne, at der pludselig kommer en masse
lærere og beder om at komme på efteruddannelse, men jeg kunne godt forudse, at
det gør”, siger hun.
Dorte
Andreas håber, at både lærere, skoleledere og kommuner vil være fleksible – i
hvert fald det første år, mens ordningen løbes i gang.
”Det
er brandærgerligt, hvis der for eksempel er nogle budgetter, som kommer til at
stå i vejen for, at det kan lade sig gøre. Derfor håber jeg, at der er gensidig
forståelse for, at det kan være lidt svært at få til at gå op fra den ene dag
til den anden. Og så skal vi huske, at der ud over kurserne, der betales af
kompetencefonden, også er anden efter-/videreuddannelse på skolerne, som
allerede er i gang eller planlagt”, siger hun.
Gordon
Ørskov Madsen understreger da også, at Lærerforeningen kommer til at holde et
vågent øje med ordningen. Det skyldes især, at Den Kommunale Kompetencefond er
skruet sådan sammen, at fonden dækker 80 procent af udgifterne, herunder
vikardækning, mens arbejdsgiveren skal medfinansiere kurset med 20 procent af
udgifterne.
”Hvis
vi ser et begyndende mønster fra skoler om, at de ikke har råd til at dække de
20 procent, har vi et problem med vores aftalepart, KL. Så har de indgået en
aftale, de ikke selv kan leve op til, og det må vi så forholde os til. I første
ombæring forholder jeg mig dog til den aftale, vi har indgået. Og jeg har ingen
grund til at tro andet, end at den bliver indfriet fra begge parters side”,
siger han.
På
Københavns Professionshøjskole håber Tove Hvid Persson, at rigtig mange af
lærerne kommer af sted. Både erfarne og helt grønne lærere.
”Jeg
håber især, at aftalen med kompetencefonden giver anledning til, at også flere
yngre lærere får mulighed for efteruddannelse. Især med tanke på, at mange jo
allerede efter få år i folkeskolen overvejer, om det nu også er det, de skal
resten af arbejdslivet. Her tror jeg, at det er vigtigt med gode muligheder for
at blive ved med hele tiden at dygtiggøre sig og blive en endnu bedre lærer,
både pædagogisk og rent fagfagligt”, siger hun.
Den
Kommunale Kompetencefond åbner for ansøgninger til støtte til efteruddannelse
tirsdag den 1. april klokken 12.