Iværksætteri i skolen fremmer vækst og kreativitet
Unge, der er blevet undervist i iværksætteri, bliver motiveret og får lyst til at starte egen virksomhed. Målinger viser, at de rent faktisk også gør det. Ny rapport fra Young Enterprise. Uge 46 er iværksætteruge - med konkurrence i Odense.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Torsdag den 17. november vil i alt 5.000 elever, studerende og lærere vise deres iderige arbejder på en messe i Odense Congres Center. En flok elever fra 6. og 7. klasse vil vise forskellige arbejder indenfor emnet "Gør ferien lettere". Der er tale om produkt- og konceptudvikling i projekt Edison - og en konkurrence.
For lærerne vil der være konference og workshops om entreprenørskab og iværksætteri. Det handler om ideudvikling, om handlekraft, lyst til at sætte i værk og evnen til at se muligheder. Det er Fonden for Entreprenørskab - Young Enterprise Danmark, der står for messen. De står også bag projekter som Opfinderspirerne og et seksårigt projekt på fem folkeskoler i Odense. Her er det naturfag, der skal være så kreative som muligt og målgruppen er 6. klasser.
Men også i Ikast-Brande, Herning og Vejle er en del elever involveret i kreative projekter så som Entreprenørskabsskolen.
For første gang er der blevet målt på undervisning i iværksætteri i folkeskolen. Det er Fonden for Entreprenørskab - Young Enterprise, der har spurgt en række lærere, og det viser sig, at omkring 5 procent af alle skoleelever er undervist i kreativitet, innovation og entreprenørskab - hvordan man kan starte sin egen virksomhed eller eget projekt. Det svarer til minimum 35.000 elever.
Målingen viser også, at iværksætteri i skolen og på ungdomsuddannelserne har en positiv indflydelse på antallet af unge, der får lyst til at starte egen virksomhed.
Det er især dansk- og matematiklærere, der underviser i iværksætteri men også i fagene idræt, engelsk, natur/teknik og kristendom er der en del lærere, der arbejder med den slags projekter.