Steen Mørcholdt med den minikompressor, som emballagevirksomheden Glud & Marstrand har lavet til Hornsyld Skole. Foto: Helle Lauritsen

Elever regner og designer i blik

På Hornsyld Skole har elever i 6. klasse udarbejdet prototyper på blikemballage. Det er sket i samarbejde med virksomheden Envases Glud & Marstrand i Projekt Samspil. Fagene matematik, natur/teknik, sløjd og billedkunst/design var involveret.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På længere sigt handler det om, at eleverne skal foretage et kvalificeret uddannelses- og erhvervsvalg. For virksomheden handler det også om at stimulere elevernes interesse for de naturvidenskabelige fag, for teknikken og så for at øge kendskabet til virksomheden og senere få medarbejdere til produktionen i Hedensted.

Rusten Madam Blå Steen Mørcholdt gav først eleverne opgaven om at skrive en rapport om Glud & Marstrand, ud fra hvad de allerede kendte til virksomheden. Nogle talte med deres forældre og bedsteforældre, der havde arbejdet på fabrikken, de tog billeder, og en pige fandt en rusten Madam Blå og andre gamle emaljeting, som tidligere var produceret på fabrikken. Rapporterne blev afleveret til projektleder Robert Ruby Hansen fra Envases Glud & Marstrand. Han kommenterede rapporterne over for eleverne. Virksomheden er med i Projekt Samspil, der handler om samarbejde mellem skoler og virksomheder i Horsens, Juelsminde, Hedensted og Vejle. Eleverne fik nu opgaven at finde frem til en blikemballage, som de aldrig havde set eller hørt om. De skulle tegne og lave en prototype i pap. Her opstod en vitaminpillemaskine, en oste- og en smørbeholder. Også skolens logo blev tegnet til brug på bliklåg. Den opgave viste sig dog for svær for maskinen, så fabrikken lavede i stedet en form med skolens navn til lågene.

Virksomhedsbesøg med rap Projektleder Robert Ruby Hansen besøgte klassen og viste film om produktionen. Han fortalte, hvad virksomheden forsker i og beskrev produktionen i tal. Eleverne fik kendskab til materialet blik og lærte om værktøjer til udstansning. Virksomheden vil gerne have besøg af eleverne, men det skal være et kvalificeret besøg og ikke et såkaldt sodavandsbesøg. Derfor skal det forberedes godt. Skolen fik alt det blik, de ville have, og eleverne gik i gang med at arbejde i blik. De bøjede, limede og klippede. De foldede små æsker. Så skulle de besøge virksomheden. "Eleverne lavede en rap til lyden af en af stansemaskinerne", fortæller Steen Mørcholdt, der også er klassens musiklærer. "Da vi evaluerede sagde eleverne, at de ville ønske, at de havde vidst, at det ville blive så sjovt at arbejde med projektet. Samtidig var de forbavsede over de store tal, de hørte om i produktionen", siger Steen Mørcholdt. "Forældrene var også meget med. De kom med mange kommentarer på intra".

Praktisk matematik Hans egen evaluering af projektet er, at designforløbet blev for langt, men at eleverne havde stort udbytte af samarbejdet. "Eleverne har fået øjnene op for en verden uden for skolen. De har lært om metallet og lidt om vægtfylde. De har haft mange matematikopgaver, om hvor meget en rulle blik vejer, hvor stor en blikplade er, og vi har talt om, hvordan en tung palle nærmest kan køre på luft. Vi har talt om vakuum og overtryk". Glud & Marstrand har også lavet en minikompressor til skolen, sådan at eleverne selv kan forbinde slanger, lære om ventiler og om vakuum. Til sidst skulle eleverne fortælle, hvad de ville gøre for at få solgt deres produkter. Virksomheden kom også med bud på hvilke produkter, der kunne have en chance på markedet og hvorfor.