Greve-skole barsler med kulturfagslokale: Er det Danmarks første?
I forbindelse med en ombygning af Krogårdskolen ansøger lærer i historie, samfundsfag og kristendomskundskab Morten Marx om lov til at indrette et faglokale til kulturfagene. Nu søger han sparring fra skoler med et lignende koncept - eller bekræftelse på at projektet er unikt.
De fleste kender nok til, at tankerne vandrer, når man selv
gør det. Og for lærer Morten Marx blev en tankestrøm under en vandretur i Sverige
begyndelsen på et projekt, der nu griber om sig.
Annonce:
Mens fødderne fandt vej fremad af sig selv, begyndte han
nemlig at fundere over skolens faglokaler. Og ikke mindst: Hvorfor man ikke har
et til kulturfagene.
”Mange lærere siger, at kulturfagene kan være tunge at
undervise i, fordi de er svære at gøre relevante for eleverne. På museerne er man inden for de seneste år begyndt at arbejde meget
mere med hands on-oplevelser. I stedet for, at artefakterne er spærret inde i
glasmontrer, kan man tage fat i dem”, siger Morten Marx.
Samme tilgang vil være en gevinst at få
ind i skolen, hvor særligt historieundervisningen hurtigt bliver læsetung og fjern fra
elevernes livsverden, mener læreren.
Det hænger nemlig sammen med de undervisningsmaterialer, man har til rådighed, hvis man spørger ham:
Annonce:
”Hvis vi er heldige, har vi bøger nok til en årgang, og ellers
har vi fagportaler. Og så har vi faktisk ikke andet”.
Drejeskiver, uniformer og kort
Læreren
drømmer om at fylde sit faglokale med historiske genstande, eleverne må røre
ved.
Som eksempel nævner han en et stykke af Berlinmuren eller en
fastnettelefon med drejeskive.
Annonce:
”For
elever, der er vant til mobiltelefoner, vil det jo nærmest være magi”, siger
han.
Og så vil han skrive til Rigsarkivet og spørge, om man kan få
en nøjagtig kopi af Grundloven.
”Så er den lige pludselig ikke bare noget, vi taler om, men
noget man kan kigge på, røre ved og bladre i. Lige nu snakker vi om den og ser
måske noget på en skærm”, siger Morten Marx.
På samme måde håber han at kunne erhverve eksemplarer af biblen, koranen,
torahen og andre hellige tekster, som eleverne fysisk kan bladre i.
Annonce:
Det vil kunne
vække deres interesse for religionsundervisningen på en anden måde, tror kulturfagslæreren. Og så skal
der være kort. Masser af kort.
”Jeg drømmer om at kunne skifte mellem
måske 15 eller 20 kort. Historiske atlas. Politiske kort. Religiøse kort. Jeg
elsker at bruge kort. Det er meget bedre end at vise tingene på et smartboard”,
siger Morten Marx.
Nu hvor læreren har tænkt sig at gå museerne i bedene, er han startet med at spørge sit lokale museum, Greve Museum, hvor de skaffer
deres museumsgenstande. Og han har fået et opmuntrende svar.
Annonce:
”De går på loppemarkeder, i antikvariater og så videre. De
går sådan set bare ud og handler ind, kan man sige. Vi har som regel nogle aconto-penge, der skal bruges i slutningen af året. Og jeg har masser af ideer”,
siger Morten Marx.
Fra museet har læreren også fået det råd at efterlyse ting.
Det gør museet for eksempel på sin Facebook-side. Det vil Morten Marx også
undersøge muligheden for at gøre.
Og så vil han vende dynamikken om og spørge museerne, hvad
de har liggende at samle støv i depoterne, som kunne være interessant for en
folkeskole.
”Jeg kan sagtens forestille mig, hvad der sker, hvis man for
eksempel har en kasse uniformer stående, og læreren går i ti minutter. Så vil
nogen tage dem på. Og så er vi allerede i gang med at opdage historien gennem
rollespil”, siger han.
Hvad afholder dig fra at have de ting stående et sted på
skolen og så tage dem med ind i klassen, når du skal undervise?
”Ikke noget. Men jeg husker fra min egen skoletid, at man
sad og kiggede rundt på de spændende flasker i skabene i
fysik/kemi-undervisningen, og kunne man overtale læreren til at hive nogle af
dem ud og lave forsøg, var det en fantastisk dag. Rammeskiftet gør en forskel.
Og også at man kan blive inspireret af genstande, der måske ikke er en planlagt
del af undervisningen den dag”.
Unikt eller set før?
Ideen til kulturfagslokalet er egentlig et par år gammel.
Men først satte coronapandemien en midlertidig stopper for projektet. Så blev
der fundet PCB på skolen, som skulle fjernes.
Men nu står Krogårdskolen over for at skulle renoveres og have en
tilbygning. Det ser Morten Marx som sit snit til endelig at få realiseret
projektet.
”Jeg vil gerne have en finger med i spillet fra start. Så
jeg er kommet med i byggeplanlægningsudvalget. Og der skal jeg jo have solgt
ideen på møderne”, siger han og tilføjer:
”Som det er nu, er vi spændt hårdt for, hvad plads angår. Og
jeg vil ikke bare have et lille faglokale. Det skal gøres ordentligt, og det er
der mulighed for at gøre nu”.
Hvis drømmen skal blive til virkelighed, starter det dog med
en projektbeskrivelse, som Morten Marx er gået i gang med at udarbejde.
I den forbindelse har han spurgt sit fagblad Folkeskolen, Børne- og
Undervisningsministeriet, Danmarks Lærerforening og Skolelederforeningen, om de
har kendskab til, at der i forvejen skulle findes faglokaler for kulturfag.
Ingen af dem har hørt om fortilfælde.
”Jeg ved faktisk ikke, om jeg frygter eller håber, vi er de
første. Det er fedt at lave noget unikt. Men det ville da være noget nemmere,
hvis andre har gjort det, så der er nogen at sparre med”, siger Morten Marx.
Har I et kulturfagslokale på jeres skole? Så send en mail
til abr@folkeskolen.dk. Så formidler
overtegnede kontakten til Morten Marx.