Er det vigtigst for eleverne at vide, hvornår Rundetaarn blev bygget, eller hvorfor der stadig bliver lavet film om Christian d. 4 i den tid, de selv lever i? Forfatterne til ny bog vil rette lærernes fokus mod elevernes interesser i stedet for historiekanonen.Foto: Peter Leth | flickr.com
Ny bog slår til lyd for ”ekstremt elevcentreret” historie-undervisning
Historie er det fag, politikerne oftest blander sig i. Forfatterne til ny bog vil give lærerne selvtillid til at sætte elevernes interesse i centrum i stedet for styredokumenterne. Det er man nødt til, hvis faget skal være vedkommende for dem, mener de.
Historie opfattes af mange elever som et læsetungt fag, der ligger langt fra hverdagen. For lærerne kan stofområdet virke nærmest uendelig
stort, så hvor skal man starte, og hvordan kommer man i dybden?
Annonce:
Sådan opridser forfatterne til den nye bog 'Det meningsfulde
historiefag' historiefagets udfordringer.
Men så har de i virkeligheden ikke lyst til
at snakke meget mere om dem.
I stedet vil de meget hellere snakke om, hvor fantastisk et
fag historie er – og hvordan man med den rette didaktiske tilgang kan forløse dets
potentiale.
”Det er jo et fag, hvor man kan tage på tidsrejse. I hvilke
andre fag kan man ellers det?”, lyder spørgsmålet fra Sanne Faber.
Annonce:
Hun er ligesom medforfatterne Andreas Kopp og Kirsten Lauta lektorer
i historie på læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole.
Bogen er
blevet til, fordi de ser et ”uudnyttet potentiale” i faget, som de beskriver
det.
”Det er der mange forklaringer på. Både strukturelle forhold
på skolerne, uddannelsen af lærerne – som vi jo også er ansvarlige for – og
styredokumenter, som ministeriet lægger ned over faget”, siger Andreas Kopp,
som tilføjer:
”Så vi er med på, der er mange udfordringer. Når man dertil
lægger, at genstandsfeltet i udgangspunktet er uendeligt, så står man ikke med en let opgave som historielærer – langt fra. Men det overordnede projekt er at
forsøge at komme med nogle bud på, hvordan praktikerne kan forløse nogle af de
muligheder, der ligger i det her enorme erfaringsrum”.
Annonce:
Undervisningen starter og slutter med eleverne
Hvis det skal lykkes, kræver det først og fremmest, at
eleverne bliver i stand til at spejle sig i og gå på opdagelse i historien, pointerer de. At
historien bliver vedkommende – og dermed meningsfuld.
”Vi vil meget gerne have, at eleverne ikke føler en afstand
til fortiden, men nærmere en kobling. Både til de interessante begivenheder og
de grusomme handlinger. Historie handler om mennesker, samfund, fritid og
strukturer. Arenaer, som eleverne også er en del af. Det er den sammenhæng, de
gerne skal kunne spejle sig i”, siger Andreas Kopp.
Her lægger bogen særlig vægt på, hvordan læreren udvælger
stoffet. Der skal være en forklaringskraft mellem stoffet og de konkrete
elever, det præsenteres for, som Sanne Faber udtrykker det.
Annonce:
”Det kan være meget direkte forklarende for, hvorfor verden
ser ud, som den gør. Hvorfor vi har det forhold til andre, vi har. Eller det kan
være indirekte forklarende igennem gradvise erkendelser hos eleverne gennem
fortidsmøder”, siger hun.
Og hvordan sikrer man sig så det?
Omdrejningspunktet i bogen
er en såkaldt ’historiedidaktisk planlægningsmodel’, der sikrer, at elevernes
livsverden er i centrum gennem hele processen fra udvælgelsen af stoffet til efterbehandlingen.
”Didaktikken er ekstremt elevcentreret. Eleverne er i
centrum for start- og slutpositionen”, siger Kirsten Lauta og tilføjer:
”Modellen er i virkeligheden et par briller, lærerne kan
tage på og både anskue styredokumenter og didaktiserede læremidler igennem, så
elevernes interesser træder frem i dem”.
Undervisningen skal nemlig tage afsæt i elevernes interesser eller skabe en interesse hos dem undervejs, pointerer Andreas Kopp.
Og så er det afgørende, at man i slutningen af
undervisningen gør plads til en refleksionsproces, ”hvor man med afsæt i den
fortid, man er dykket ned i, orienterer sig i forhold til sig selv og den
omverden, man er en del af”, siger han.
Den afsluttende refleksion når man ofte ikke ude i en travl
hverdag på skolerne med meget stof at nå igennem, påpeger forfatterne.
Og det er forståeligt nok, hvis man kigger på de nuværende
styredokumenter for faget, hvor der primært lægges vægt på fagets rolle som
kritisk og konstruktivt dannende, mener de.
”Men vores udgangspunkt er, at historie har stort potentiale
som et refleksionsfag og et etisk og æstetisk dannende fag. For at give eleverne en mere klassisk
dannelse, kan man sige. Men det kræver nogle arbejdsformer, hvor man på baggrund
af tidsrejser udtrykker sig på æstetiske måder”, siger Andreas Kopp.
Faget er i forvejen forskelligt fra klasse til klasse
Er risikoen ved et så elevcentreret historiefag ikke, at
det bliver meget forskelligt fra skole til skole?
”Det er det i forvejen. Eleverne har meget forskellige
forudsætninger for at deltage i undervisningen. Lærerne fortolker også styredokumenterne
forskelligt. Så faget vil uanset hvad se meget forskelligt ud”, siger Kirsten
Lauta.
Og en elevcentreret didaktik betyder naturligvis ikke, at der
ikke er noget, eleverne skal lære, understreger forfatterne.
”Vi ser for eksempel ikke en modsætning mellem vores tilgang
og redskaberne fra videnskabsfaget historie. Vi låner masser af begreber derfra.
Når der er en mening med det. Faget skal være meningsfuldt for de mange – og
det skal redskaberne også være”, siger Kirsten Lauta.
Men de historiske redskaber skal være et ”middel til et mål”,
som Andreas Kopp formulerer det. Målet er den kritisk, konstruktive dannelse,
historiefaget også skal give.
”Eleverne kan få fantastiske erkendelser, når de bruger de
historievidenskabelige redskaber til at åbne noget op og se, at det ikke var, som de troede”, siger han.
”Vi skriver bestemt ikke kildekritikken ud af vores didaktik.
Men den må bare ikke være instrumentel”, supplerer Sanne Faber.
Så er der historiekanonen. Hvordan kommer man rundt om
den med et elevcentreret udgangspunkt?
”Vi kommer nok ikke uden om, at vi ser kanonen som et
benspænd for læreren. Men igen kan man stille sig selv spørgsmålet: Hvordan
integrerer man punkterne på en meningsfuld måde?”, siger Andreas Kopp og
tilføjer:
”I stedet for, at undervisning i Christian d. 4. kommer til at
handle om årstal og bygninger, kan man for eksempel kigge på det ud fra et
historiebrugsperspektiv. Hvorfor er det, der stadig bliver lavet film om ham?”
Sanne Faber understreger, at mange lærere naturligvis allerede
tænker i de baner. Oliekrisen i 1973 er - grundet den nuværende energikrise - nok
inkluderet i flere årsplaner i år end tidligere, påpeger hun:
”Men det, vi tilbyder, er en måde for lærerne at kigge på potentialerne i stedet for at lade sig styre for meget af styredokumenterne. Historiefaget er det fag, hvor lærerplanerne er blevet revideret oftest i løbet af de sidste knap 50 år. Det vil de nok blive ved med, for faget har politikernes opmærksomhed. Og selvfølgelig skal man som lærer leve op til gældende krav, men vi vil gerne styrke lærernes kritiske og refleksive kompetencer til at fortolke dem. Til at starte hos eleverne i stedet for i kanon”.