Martin Midtgaard Teglman (tv) og Martin Faurby Belling Krontoft (th) er vindere af HistorieWeb.dk og Gyldendals pris for årets bedste historiebachelor fra læreruddannelsen.
Foto: Pressefoto
Prisvindere vil have mere læring gennem dialog i historieundervisningen
Med mindre lærerstyret dialog i klasserummet har eleverne bedre muligheder for at forbinde historisk viden til deres egen livsverden. Men dialogisk undervisning kræver masser af forberedelse. Sådan lyder det fra vinderne af prisen for årets bedste historiebachelor fra læreruddannelsen.
”Vi står og kigger på en underviser, der brænder for faget,
og som er dygtig til at formidle den historiske viden – men han har bare ikke
eleverne med”.
Ordene kommer fra Martin Faurbye Belling Krontoft. Sammen
med Martin Midtgaard Teglmann er han vinder af prisen for årets bedste
historiebachelor fra læreruddannelsen. Prisen uddeles af HistorieWeb.dk og Gyldendal,
i år for 14. gang.
Som flere andre prisvindere før dem fandt de to bachelorstuderende
inspiration i en rapport fra 2016, der viser, at historiefaget i folkeskolen for
eleverne kan virke støvet, læsetungt og langt fra deres egen livsverden.
Derfor arrangerede de, at de kunne komme ud og observere to
lektioners historieundervisning i folkeskolen.
Det var fem minutter inde i den
første, at de gjorde sig ovenstående observation, som blev bekræftet i den anden
lektion.
Gennem dialog med deres vejleder og en universitetslektor
fandt de frem til at undersøge dialogisk undervisning som en vej til at højne
elevernes engagement.
Mindre fokus på korrekt og ukorrekt
Dialogisk undervisning er en undervisningsform, hvor der er
er fokus på at lære gennem en samtale mellem lærere og elever, men også elever
imellem.
Hvor der er mindre fokus på at vurdere, om elevernes udsagn
er rigtige eller forkerte, og mere på at lade dem danne udgangspunkt for en videre
dialog.
Som led i undersøgelsen var de to studerende selv ude at
afprøve metoden i to lektioner. Her oplevede de, at metoden havde den ønskede
effekt.
”Vi havde langt mere deltagelse i de to lektioner, vi
underviser, end vi havde regnet med og forventet”, fortæller Martin Faurbye
Belling Krontoft.
Til gengæld var de to studerende ikke sikre på, at eleverne
havde fået så meget historisk viden ud af lektionerne, fordi fokus i højere
grad var at aktivere dem.
”Så konklusionen var, at dialogisk undervisning kan sindssygt
meget, men også kræver rigtig meget forforståelse hos både lærer og elever”, siger
Martin Faurbye Belling Krontoft.
Opgavens titel er ’Dialogisk undervisning i historiefaget –
redningskrans eller blylodder?’
Det afspejler, at de to studerende tager en
diskuterende tilgang til emnet.
For der er ingen tvivl om, at dialogisk undervisning kræver
meget af både lærere og elever.
I opgaven tager de to studerende udgangspunkt i
et engelsk studie, der viser positive effekter af dialogisk undervisning på 90
skoler. Men først efter 3-4 måneders forberedelse.
”Det kræver, at man går ind i det, at lærerne er godt
forberedt, og at man også forbereder eleverne på, hvad det betyder”, siger
Martin Faurbye Belling Krontoft og tilføjer:
”Dialogen kan løbe ud ad en tangent, når eleverne tager udgangspunkt
i deres egen livsverden. Og det må det også gerne. Men man skal som lærer være
dygtig til at knytte det til den historiske del, så det giver mening, og man
rammer målet med undervisningen”.
Kan lade sig gøre at gribe spontant
Netop den nuancerede tilgang til emnet er en vægtig del af
begrundelsen for udnævnelsen af årets vinder. I den lyder det:
”Selvom konklusionen klart trækker i retning af, at dialogisk
undervisning er en redningskrans, så er det netop en af opgavens markante
styrker, at den er reflekterende i ordets bedste betydning. Bacheloropgaven
diskuterer”.
”Selv om Martin og Martin er både nuancerede og forsigtige i deres
opsamlinger og i den endelige konklusion, så er der overordnet ingen tvivl om,
hvilken vej vinden blæser”.
Efter endt uddannelse har Martin Faurbye Belling Krontoft
fået job som lærer på en specialskole.
Her har han enkelte gange kunne gribe
muligheden for at lave dialogisk undervisning i historie, fortæller han.
”Jeg har for eksempel vist eleverne i en film, hvor der kom
flere hænder op undervejs end forventet. Så vi holdt en pause og tog spørgsmålene.
Det udviklede sig til en dialog blandt eleverne. Det er en 3. klasse på en specialskole,
så det i sig selv er jo fantastisk. Men det gav 7-8 minutters dialog i
klasserummet, hvor alle var involveret i samtalen, og det var fedt at se”, siger
han og tilføjer:
”Så det kan lade sig gøre uden den store forberedelse, men
det kunne være fedt at få bredt det ud, så de ved, at det er det, der er
udgangspunktet hver gang”.
Med prisen følger et gavekort på 5.000 kroner til Gyldendal-udgivelser. Hele opgaven kan læses her.