Cirka halvdelen af eleverne på
det private onlineskoletilbud Den Frie Digitale Skole får deres skolegang
betalt af den folkeskole eller kommune, hvor de burde gå i skole.
Men det
sætter et brev fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet nu en stopper for.
”Folkeskoleloven
giver ikke mulighed for, at undervisning i folkeskolen, herunder
specialundervisning og sygeundervisning, overlades til private virksomheders
online undervisning hverken med eller uden betaling", skriver styrelsen under Børne- og Undervisningsministeriet i et brev til alle landets kommuner.
"Baggrunden for dette er
blandt andet, at folkeskolens undervisning efter folkeskoleloven skal varetages
af undervisende personale, der er underlagt skolens leders ansvar og
instruktionsbeføjelser inden for de mål og rammer, der er fastlagt af
kommunalbestyrelsen”, lyder det videre i brevet.
Elev har skrevet til ministeren
Én af eleverne på Den Frie Digitale Skole er ’Sebastian’ (redaktionen kender hans rigtige navn) på 15 år, som netop har fået besked om, at han skal forlade skolen til vinterferien, få måneder før sin afgangseksamen.
Beskeden har
fået ham til at skrive et brev til børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S).
Her skriver han, at han har autisme, og at han blev drillet i folkeskolen og ikke
rigtig forstod, hvad der foregik mellem de andre elever i frikvartererne. Han
fik angst og social fobi og kom ikke i skole.
For ham betød den kommunale
henvisning til Den Frie Digitale Skole alt:
”Her
blev jeg mødt med forståelse, accept og endda anerkendelse, selvom jeg falder
uden for normen. Her var der plads til os alle. Og det var ikke længere forkert
at være ambitiøs og deltage aktivt i undervisningen. Det gav mig en stor
taknemlighedsfølelse at andre end min familie satte pris på mig, som jeg er,
også selvom jeg er optaget af faglige udfordringer”, skriver han i sit brev til ministeren.
Meget billigere end specialskole
Et fuldt skema på Den Frie Digitale Skole koster 3500 kroner
om måneden plus 1000 kroner ekstra i kommunikationsgebyr, når skolen varetager undervisningsopgaven
for en kommune.
Det er billigere end en folkeskoleplads og meget langt under
prisen for en specialskoleplads.
”Det er klart, at det her ikke må være en spareøvelse. Men lige præcis for Sebastian har det
været det rigtige. For ham har det, at han kan sidde herhjemme i trygge
omgivelser frigivet så meget energi til andre ting. Her kan han undgå at føle
sig mærkelig, og det har været så godt for hans selvtillid”, fortæller Sebastians mor til Folkeskolen.
Hun ønsker, at sønnen har et socialt fællesskab med andre, men måske ikke på samme måde som neurotypiske
børn.
”Han har haft kammerater, men lige nu er han et sted, hvor
han ikke rigtig har mulighed for et socialt liv som de fleste andre på grund af sin angst.
Men han kan tale længe med en af de andre elever online om strengteori, som de
begge to er optaget af”, fortæller hun.
”Hvis man ikke kender til autisme, ved man ikke, hvor meget det
dræner at komme ind i et klasselokale fuld af lugte, larm og samtaler, man
ikke forstår”.
Er på gymnasieniveau i matematik
Sebastian får ikke eneundervisning, men timer på hold med
andre på samme faglige niveau. Han kan få gymnasiematematik og ekstra meget
tysk, fordi det interesserer ham.
”Selvfølgelig skal man ikke gå i digital skole i mange år,
men det er virkelig et godt alternativ”, siger Sebastians mor.
Leder af Den Frie Digitale Skole Anni Pilgaard Christiansen forstår godt, at ministeriet vil stoppe kommuner i at opbevare elever med særlige behov på en sofa hjemme og spise dem af med en onlineundervisningstilbud til 4500 kroner om måneden frem for at finde det helt rette skoletilbud til dem.
”Jeg tænker, at ministeriet er bange for, at vi bliver brugt
som en sovepude for kommunerne – at de får opbevaret nogle elever billigt. Og
det kan jeg godt forstå, for det ser jeg ind i mellem. Vi laver selv en
progressionsplan for, hvordan eleverne kommer videre – for det er på ingen måde
mit mål at beholde eleverne her".
Hun er dybt bekymret for de elever, hvor alternativet til en onlineskole med daglig læring er ingenting.
"Nogle gange har man bare prøvet alt, og så
kan vi i hvert fald sikre, at eleven ikke står fagligt stille, mens han eller
hun er fraværende fra skolen. Og nogle gange ser jeg, at der kun skal tre uger
til hos os, før de får lyst til at komme i skole igen”, siger hun.
Anni Pilgaard Christiansen understreger,
at eleverne får gedigen undervisning med
faglige krav og lektier, så de ikke står stille i deres læring, og at de får en faglig selvtillid.