Debat
Debat: Frihed og ansvar går hånd i hånd – også i folkeskolen
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Der er ingen
grund til at pakke det ind. Over en bred kam falder tilslutningen til vores
folkeskoler. Seneste undersøgelse peger på, at folk i hobetal
vælger folkeskolen fra til fordel for eksempelvis en friskole.
Og selvom jeg
som Venstre-kvinde er varm fortaler for den fri grundskole, så er det et
problem, at så mange vælger vores folkeskole fra. For selvom man, som jeg, er
glad for den danske friskoletradition, så skal en friskole være et aktivt
positivt tilvalg. Ikke et fravalg af folkeskolen.
Rundt omkring i
landet har flere kommuner, som led i frikommuneforsøg, fået friere rammer til
deres folkeskoler. Med stor succes til følge. Alt tyder på, at der er stort mod
på en frisættelsesreform hos alle, der har berøring med folkeskolen. Men med mere frihed
kommer også et større ansvar.
I den
forbindelse kommer vi heller ikke udenom at tale inklusion. Det er et svært
emne. Men jeg er ikke i tvivl. Inklusionen i folkeskolen er kommet for at
blive. Derfor handler en kommende frisættelse af folkeskolen ikke om, hvorvidt
vi skal have inklusion eller ej, men om hvordan.
Vi kommer derfor
til at se på, om lærere har de rigtige redskaber til at få inklusionsbørn til
at blive en bedre del af hverdagen. F.eks., om vi skal ændre på psykologernes
tilstedeværelse i skolerne eller give mulighed for at bygge oven på
læreruddannelsen, så lærerne bliver bedre i stand til at håndtere en stadig
større gruppe af børn med særlige behov.
Det er min og
Venstres ambition, når vi efter sommerferien sætter os ved forhandlingsbordet.