Børne- og Undervisningsminister
Mattias Tesfaye (S) var så sent som for en uge siden ude for at se på nogle af
de mange nye tiltag, som frihedsskolerne har sat i gang. Han besøgte Vipperød Skole i Holbæk Kommune, hvor han blandt
andet blev præsenteret for det tværfaglige, projektbaserede og mere praktisk
orienterede fag, som skolen har udviklet og kalder
’Verdensmål’.
Det nye fag er et blandt i alt 85 forsøgsaktiviteter, som Det Nationale
Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (Vive) samlet fik kendskab til i
forbindelse med den for nyligt offentliggjorte midtvejsevaluering af
frihedsforsøget.
Evalueringen bygger på
erfaringerne fra det første halvandet år med den ekstraordinære frihed til
skolerne i Esbjerg og Holbæk Kommune, og på den baggrund finder Vive blandt
andet både ”et potentiale for øget kvalitet for eleverne og øget
medarbejdertrivsel”.
Vive finder især et potentiale i "en kortere skoledag i kombination med flere timer med to voksne".
Økonomien dræner forsøget
Fra evalueringen
Vive konkluderer i midtvejsevalueringen, at frihedsforsøget
har ”potentiale
for øget kvalitet for eleverne og øget medarbejdertrivsel på følgende områder”.
”Indikationer på positive virkninger ses navnlig i forhold
til den kulturændring i kommunen, som velfærdsaftalerne har medført, og summen
af de mange forsøgsaktiviteter, der er sat i gang på skolerne, herunder særligt
en kortere skoledag i kombination med flere timer med to voksne i timerne”.
Kilde: Midtvejsevaluering af velfærdsaftaler
Foreløbig har meldingerne fra de
to frihedskommuner da også været overvældende positive. Men tirsdag lød det fra
lærernes formand i Esbjerg, at den vestjyske kommune netop nu er så økonomisk
presset, at ”det føles som om, at energien er suget
ud af frihedsforsøget”.
Kredsformand Maja Gundermann Østergaard møder nu lærere, der nu
begynder at blive opgivende.
For ”når man har brugt to år på at udvikle nye måder at undervise og fordele arbejdsopgaverne på, er det meget demotiverende, at økonomien dræber initiativerne", fortalte hun til Folkeskolen.
Ligesom i Esbjerg – og store dele af landets øvrige kommuner – har den
økonomiske situation udviklet sig til et stort problem i Holbæk,
fortæller kredsformand i Holbæk Hans Junker.
Situationen er nu så alvorlig, at han frygter, at økonomien kommer til at
spille en afgørende rolle for det udbytte, de to kommuner vil kunne præsentere,
når forsøget efter planen afsluttes sommeren 2024.
”Jeg risikerer at ende som Komiske Ali”
Hans Junker understreger, at den økonomiske situation i Holbæk
ikke er værre end i mange andre kommuner. Alligevel mener han, at det er særligt vigtigt at gøre opmærksom
på den nuværende situation, fordi kommunens skoler og lærere netop med
forkortelsen af skoledagene til flere tolærertimer forsøger at få det fulde ud
af den særligt tildelte frihed.
”Vi har fået til opgave at vise,
hvor meget potentiale der er ved, at folkeskolen får mere frihed. Det er vi
rigtigt glade for, og jeg har også rejst landet rundt og talt med mange
kommuner om de mange fordele ved friheden. Men jeg risikerer også at ende som Komiske
Ali, hvis jeg fortsat taler om, hvor fantastisk det er, imens de økonomiske
udfordringer underminerer væsentlige dele af de opnåede gevinster”, siger han.
Har bevidst holdt
økonomi ude af fortælling
Skolerne i frihedsforsøget har som udgangspunkt hverken fået færre eller
flere penge ved at deltage i forsøget. Hans Junker har derfor valgt at holde
økonomi ude af sine mange oplæg rundt om i landet om erfaringerne fra forsøget.
”Jeg har meget bevidst kun fokuseret på, hvad der kommer af
indhold og ændrede samarbejdsformer, når vi slipper de stramme
tøjler om skolen. Men pludselig bliver økonomien en meget
væsentlig faktor, som vi bliver nødt til tale højt om”, siger han.
Ligesom i Esbjerg har skolerne i Holbæk valgt at korte
skoledagen for at kunne have flere timer med flere lærere.
Den økonomiske situation gør, at Holbæk-skolerne i
stort omfang ikke
har råd til at vikardække, når en lærer er syg eller er væk af en anden grund. Det har ifølge Hans Junker den konsekvens, at rigtigt mange af skolernes
planlagte tolærertimer ender med ikke at blive til noget.
”Lærerne bliver i stort omfang ringet
op om morgenen flere gange om ugen, hvor de får at vide, at de alligevel ikke
skal lave det, de har planlagt med deres kollega. For på grund af sygdom bliver
de nødt til at tage en anden klasse i et andet fag”, fortæller han og siger, at
det er helt generelt problem på kommunens skoler.
Og problemet rammer frihedsforsøget på to afgørende
parametre, peger han på.
”Det var meningen, at eleverne skulle opleve en øget kvalitet
i undervisningen med timer med to lærere, men det får de alligevel ikke. Og
lærerne bliver enormt frustrerende over at forberede sig med en kollega
velvidende, at de ved, at i rigtigt mange tilfælde ender de med at blive brugt
til noget andet”.
Første år var
kæmpesucces
Hans Junker
understreger, at det ikke er nyt fænomen, at tolærer-resursen bliver brugt
til at ”lappe huller” andre steder på skolen. Men den pressede økonomi gør, at
det nu sker i særligt stort omfang. Og hvad værre er i forhold til selve
forsøget, så risikerer skolerne ikke at kunne fremvise den kvalitet, der ellers
ligger i friheden til at kunne gøre skoledagen kortere.
”Forsøgets første år gik
glimrende. Faktisk har det været en kæmpesucces på alle parametre, lige indtil
økonomien kom væltende indover og blev et issue”.
Midtvejsevalueringen bygger
alene på frihedsforsøgets første år, og derfor peger Hans Junker på, at den derfor
ikke har de økonomiske udfordringer med.
”Det er en virkelig god, grundig
og balanceret evaluering, men man kan godt mærke, at den bygger på det første
år. Her fyldte økonomi ikke noget, men det har det virkelig gjort det seneste
halve år, både her og i resten af landet”, siger han.
Ligesom Maja
Gundermann Østergaard i Esbjerg mener Hans Junker, at frihedskommunerne er
særligt sårbare overfor besparelser, fordi de er undtaget fra folkeskolelovens
binding om at skolerne er forpligtiget til at bruge sparede lærerresurser fra
kortere skoledage andre steder på skemaet.
”Vi er simpelthen nødt til at få
nogle hegnspæle, der forhindrer, at man kan sætte elevernes timetal ned og
derefter så spare tolærer-resursen helt væk”, siger han.
Tesfaye: Friheden
er ikke anledning til besparelser
Folkeskolen har bedt om et interview med undervisningsministeren, der dog
ikke har mulighed for at stille op til interview. Redaktionen har i stedet fået
tilsendt en skriftlig kommentar fra Mattias Tesfaye.
Her lyder det fra ministeren, at
formålet med frihedsforsøget ”er at løfte kvaliteten ved at give mulighed for
at gentænke indsatserne med udgangspunkt i lokale ønsker og behov og
medarbejdernes faglighed. Det har aldrig være
intentionen, at friheden skal bruges som anledning til at lave besparelser”,
lyder det videre fra Mattias Tesfaye.
Ministeren hæfter sig også ved
de positive erfaringer, han har kunnet læse sig til i Vives evaluering.
”Den midtvejsevaluering, som
lige er blevet offentliggjort, peger på, at arbejdet med velfærdsaftaler har
medført en masse engagement og en ny måde at arbejde på lokalt”.