Onlineundervisning
I 13 kommuner rundt om i Danmark får elever med langvarigt, bekymrende skolefravær efter sommerferien mulighed for at modtage folkeskoleundervisning hjemmefra med det mål at få at dem tilbage i klassen.
Foto: Tatyana Tomsickova/Getty Images
I alt 18 kommuner har meldt sig til ministerens forsøg med onlineskole for børn med fravær
Der var plads til 30 kommuner i Tesfayes "storskalaforsøg" med onlineundervisning til elever med skolevægring. To tredjedele har ansøgt. Se her, om din kommune er med.
I alt 18 kommuner har søgt om at komme med i Undervisningsministeriets landsdækkende forsøg med online-sygeundervisning for børn med langvarigt skolefravær.
Det oplyser Børne- og Undervisningsministeriet i dag til Folkeskolen.
(Tidligere fremgik det af denne artikel, at 19 kommuner havde søgt om at komme med i forsøget. En kommune var blevet talt med to gange. Det rigtige antal er 18. /redaktionen 8.04.25)
Der var gjort plads til, at 30 kommuner kunne
deltage. Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye glæder sig
trods over, at der er kommet ansøgere fra hele landet.
”Flere elever skal være en del af fællesskabet. Også dem der
har svært ved at møde fysisk op i skolen. Nu starter vi forsøg op med
onlineundervisning for at undersøge, om det kan hjælpe flere elever tilbage i
klasselokalerne. Derfor er jeg glad for, at kommuner på tværs af landet har
meldt sig på banen. Og jeg glæder mig til at se nærmere på, hvordan de
forskellige kommuner tager opgaven til sig – og ikke mindst, hvad de får ud af
forsøget”, siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.
Ministeren håbede på stor tilslutning fra skolerne, sagde
han for to måneder siden i et interview til Folkeskolen.
”Det skal være et storskalaforsøg. Jeg har en ambition om, at
der kommer både store og små kommuner med, og det regner jeg også med at vi ser
til vores ansøgningsrunde i marts. Jeg vil gerne have, at når vi skal evaluere
det her, så har der været mange børn igennem. Det værste ville næsten være,
hvis der kom en rapport, som vi ikke kunne konkludere noget på baggrund af,
fordi der ikke var nok deltagere. Det ville være træls”, sagde ministeren
dengang.
De kommuner, der deltager i forsøget bliver fritaget for
nogle regler i folkeskoleloven, der i dag gør det svært at tilbyde onlineundervisning i folkeskoleregi. Målgruppen for forsøgsprojektet er elever med langvarigt ufrivilligt skolefravær. En gruppe, som kommunerne i
årevis har haft svært ved at hjælpe tilstrækkeligt.
”Det er ikke sådan, at eleverne i de resterende 68 kommuner
ikke har mulighed for at få den sygeundervisning, de har krav på. Kommunerne
kan fortsætte under de forudsætninger og den lovgivning, de har i dag, og om et
par år vil forsøget så kunne vise, om en lempelse af reglerne om onlineundervisning
har gjort en forskel”, sagde Mattias Tesfaye.
Skolechef: Det er en god mulighed for forsøg i større
skala
Roskilde er en af de kommuner, der har ansøgt om af komme
med i forsøget.
”Vi har søgt for at få nogle flere greb i værktøjskassen i
forhold til at arbejde med elever med skolevægring, siger kommunens skole- og klubchef Jon Lissner.
De deltagende kommuner bliver undtaget fra nogle regler i folkeskoleloven,
og det gør det nemmere at lave en løsning på tværs af de enkelte skoler.
”Alle skoler har prøvet forskellige kreative metoder af for
at finde ud af, hvordan kan man få et barn tilbage i fællesskabet, når de synes, at det er svært at komme afsted. Men det her er første gang at vi laver
en indsats, der er på tværs af skolerne og er i en anden målestok. Og det er jo
fint at få den mulighed og gøre os nogle erfaringer”, siger skolechefen.
Konkret har kommunen sat midler af til, at 24 elever kan modtage
onlineundervisning på hold à 8-12 elever. Der vil som minimum være
undervisning i dansk, engelsk og matematik. Onlineklasserne bliver tilknyttet
Nordskolen i Jyllinge, og de ansatte vil være lærere og pædagoger herfra. Alle
skoler i kommunen kan tilmelde elever til onlineklasserne, hvis skolebestyrelsen på den enkelte skole godkender det, fortæller han.
Tilbuddet retter sig mod elever i 6.-9. klasse, og Jon Lissner
forventer, at der vil blive oprettet forskellige hold for elever i hhv. 6.-7 og
8.-9. klasse. Hvordan det konkret bliver udmøntet, er ikke endeligt besluttet, for
kommunen ved endnu ikke, hvor mange elever, der egentlig er i målgruppen.
Ingen stordriftsfordele
I forsøgsbeskrivelsen står, at kommuner har mulighed for
at gå sammen om et online-sygeundervisnings-projekt.
Mattias Tesfaye har opfordret især mindre kommuner til at gå sammen - eventuelt med større kommuner. Onlineundervisning
er dyr at starte op, og antallet af elever med længerevarende ufrivilligt
skolefravær kan desuden være for lavt til at oprette en onlineklasse, der har en
passende sammensætning, fagligt og pædagogisk .
Ingen kommuner har dog fulgt ministerens opfordring, fremgår det af oplysninger fra Børne- og Undervisningsministeriet.
Skoleledere fra nogle af de populære private onlineskoler tilskriver en del af skolernes succes, at de har elever på tværs af landet, og
derfor kan tiltrække nok elever til at lave hold, der både matcher elevernes faglige
niveau og sociale behov, og samtidig er rentable nok til at tilbyde
undervisning i alle skolens fag.
Roskilde Kommune er heller ikke gået sammen med andre
kommuner, fortæller Jon Lissner.
”Kommunen har en størrelse, hvor vi forventer at kunne samle
elever nok til at fylde to hold. Så det er ikke noget, vi har overvejet”, siger
han.